کشورهای خودروساز

سران کشورهای کانادا، اروپا، ژاپن، مکزیک و کره جنوبی روز سه‌شنبه در ژنو گرد هم می‌آیند تا در این باره به نتیجه برسند که چه‌طور باید به تهدیدهای دونالد ترامپ در خصوص اعمال تعرفه‌ بر واردات خودرو و قطعات یدکی واکنش نشان دهند.

    به گزارش «اخبار خودرو»،  خودروسازان، دولت‌های خارجی و سایرین، کابینه ترامپ را که در آستانه وضع تعرفه 25درصدی بر واردات خودرو است، مورد انتقادات شدید خود قرار داده‌اند و بر این باورند که وضع چنین تعرفه‌هایی منجربه بالا رفتن هزینه خرید خودرو شده و بر فروش جهانی و همچنین وضعیت مشاغل در سراسر جهان تاثیر خواهد گذاشت. 

   دیدار اضطراری 
به گفته منابع آگاه بسیاری از قدرت‌های خودروسازی جهان در روزهای اخیر در رابطه با هراس خود از وضع چنین تعرفه‌‌ای و نیاز به واکنش هماهنگ به نتیجه تحقیقات موسوم به «بخش 232» گفت‌وگو کرده‌اند. این تحقیقات در ماه مه امسال و به دستور ترامپ برای بررسی تهدیدهای احتمالی واردات خودرو و قطعات یدکی روی امنیت ملی آمریکا آغاز شده است. 
طبق گفته مقامات آمریکایی این تحقیق ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد، هرچند تحقیقات این کمیته در سال گذشته بر روی آثار زیان‌بار واردات فولاد و تعرفه که به وضع تعرفه‌های 25 و 10 درصدی انجامید، حدود 10ماه طول کشید. طبق قانون ایالات متحده وزارت بازرگانی آمریکا پس از 270 روز از آغاز چنین تحقیقاتی می‌تواند توصیه‌هایی را به رئیس‌جمهور ارائه دهد و او نیز 90 روز برای اجرایی‌کردن آن‌ها وقت دارد. از ابتدا مشخص نبود که کشورها چه نوع واکنشی را برای این اقدامات ترامپ در نظر گرفته‌اند، هرچند کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک پس از اعمال تعرفه‌ روی واردات فولاد و آلومینیوم در ماه مارس، با وضع تعرفه‌های مشابه دست به اقدام متقابل زدند. یکی دیگر از گزینه‌ها شکایت از ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی است. 

   حکمیت سازمان تجارت جهانی
یک مقام کانادایی و یک مقام مکزیکی که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز اعلام کرده‌اند که وزرای عالی‌رتبه کشورهای مختلف در تاریخ 31 ژوئیه (9 مرداد) در ژنو گرد هم جمع خواهند شد تا به نظرات هم در این خصوص گوش دهند. مقام کانادایی در گفت‌وگو با رویتزر گفته است: «قرار است در این جلسه کشورهای بزرگ تولیدکننده خودرو دور هم جمع شوند تا بتوانند با هم در خصوص نگرانی‌هایشان از تحقیقات «بخش 232» در خصوص اتومبیل‌ها و قطعات یدکی بحث و گفت‌وگو کنند.» وزارت اقتصاد مکزیک تایید کرده است که خوان کارلوس بیکر، وزیر اقتصاد این کشور برای «شرکت در دیداری در خصوص موضوعات مختلف» به ژنو سفر خواهد کرد. همچنین اعلام شده که در این سفر آقای بیکر با روبرتو آزودو، رئیس سازمان تجارت جهانی دیدار خواهد داشت. وزارت خارجه کانادا از اظهار نظر در این خصوص اجتناب کرده است.  
طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت سازمان تجارت جهانی اقای آزودو روز دوشنبه با کارلوس بیکر دیدار خواهد داشت و پس از آن در روز سه‌شنبه او با سیموتی سرجنت، وزیر تجارت کانادا و کازویوکی یامازاکی، وزیر خارجه ژاپن ملاقات‌هایی خواهد داشت. مقام آگاه مکزیکی به رویترز گفته که جلسات با رئیس سازمان تجارت جهانی در خصوص تعرفه‌های واردات خودرو به آمریکا خواهد بود. 

   هراس از آینده 
تعرفه‌های احتمالی می‌تواند به کمپانی‌های مختلف در سراسر جهان از جمله گروه خودروسازی کره‌ای هیوندای موتور، تویوتا موتور ژاپن و ب‌ام‌و در آلمان و همچنین برندهای جهانی آمریکایی جنرال موتورز، فورد موتور و فیات کرایسلر لطماتی بازگشت‌ناپذیر را وارد کند. موافقت ترامپ در هفته گذشته در خصوص عدم اعمال تعرفه‌ بر خودروهای وارداتی از اتحادیه اروپا در برابر کاهش موانع این اتحادیه برای واردات محصولات آمریکایی به کمتر شدن ترس‌‌های مربوط به بروز یک جنگ تجاری تمام عیار کمک کرده است، اما تصمیم نهایی ترامپ تا تمام نشدن تحقیقات در ماه‌های آینده مشخص نخواهد شد. هفته گذشته خودروسازان آمریکایی با اشاره به بحث‌های موجود، پیش‌بینی‌های خود را در خصوص سودآوری سال جاری کاهش دادند و در نتیجه کاهش احتمالی حاشیه سود و میزان فروش، ارزش سهام این خودروسازان نیز کاهش پیدا کرد. 
اگرچه دیدار ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا و دونالد ترامپ در روز پنجشنبه امیدواری خودروسازان به بهبود شرایط آتی را افزایش داد، اما نشست روز سه‌شنبه حاکی از آن است که کشورهای تولیدکننده خودرو می‌خواهند خود را برای هرگونه تصمیم ترامپ آماده کنند. 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =