طراح ارشد هیوندای موتور

آقای لی که از سال 2016 طراح ارشد هیوندای موتور بوده است، می‌خواهد از طریق طراحی‌هایی که درست به اندازه محصولات آلفا رومئو جذاب هستند، یک بار عاطفی را به محصولات هیوندای اضافه کند.

  به گزارش «اخبار خودرو»، سانگ‌یاپ لی، طراح ارشد هیوندای نمی‌خواهد به ارزش فعلی این برند کره‌ای بسنده کند. آقای لی که از سال 2016 طراح ارشد هیوندای موتور بوده است، می‌خواهد از طریق طراحی‌هایی که درست به اندازه محصولات آلفا رومئو جذاب هستند، یک بار عاطفی را به محصولات هیوندای اضافه کند. برند هیوندای در تلاش است تا از محصولات متحدالشکل خانوادگی به خط تولیدی برسد که هر محصول آن دارای شخصیت خود است. این مساله در سال‌های آتی با تغییراتی در قسمت جلویی ماشین‌ها پدیدار خواهد شد. به گفته آقای لی جلوپنجره متمایز هیوندای باقی خواهد ماند؛ اما هر محصول نسخه منحصربه‌فردی از آن را خواهد داشت. در ماه مارس هیوندای با رونمایی از کانسپت لفیل رژ در نمایشگاه ژنو از مسیر جدید طراحی در محصولات خود خبر داد و گفت در محصولات جدید باید منتظر جذابیتی اسپرت‌ باشیم. این جذابیت به گفته هیوندای براساس هماهنگی میان چهار عنصر اساسی در طراحی پدیدار می‌شود که عبارتند از: نسبت، سازه، ظاهر و فناوری. سانگ‌یاپ لی 48ساله با طراحی‌های عاطفی و خودنمایانه غریبه نیست. در کارنامه کاری او کانسپت نسل پنجم شورولت کامارو، کانسپت کوروت C6 استینگری و کانسپت اسپید EXP10 اسپید 6 قرار دارد. در روزهای اخیر نشریه «اتونیوز» گفت‌وگویی با او داشته و آقای لی درباره ساختن یک برند لوکس کره‌ای با برند جنسیس و کارنامه کاری‌اش در آئودی، بنتلی، جنرال موتورز، لامبورگینی و پورشه صحبت کرده است. 

از کی می‌توانیم شاهد «جذابیت اسپرتی‌» در خط تولید هیوندای باشیم؟ 
سال آینده. کانسپت لفیل رژ یکی از خودروهایی است که آینده ما را مشخص می‌کند. جذابیت اسپرتی یک ویژگی است، اما همزمان اگر به قسمت جلو تمام خودروهای هیوندای نگاه کنید متوجه شباهت آن‌ها خواهید شد. ما قبلا از یک راهبرد طراحی با عنوان «شباهت خانوادگی» پیروی می‌کردیم، و به همین خاطر همه ماشین‌های ما چهره‌ مشابهی داشتند. با شروع تولید این خودرو جدید دیگر این راهبرد را دنبال نخواهیم کرد. ظاهر هیوندای بیشتر کیفیتی شطرنج‌وار پیدا خواهد کرد. می‌دانید در شطرنج مهره‌های مختلفی مانند شاه، وزیر، رخ و اسب وجود دارند. هر یک از آن‌ها ظاهر و کارکردی متفاوت دارند، اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند یک تیم منسجم را شکل می‌دهند. 

منبع الهام شما برای تم جدید «جذابیت اسپرتی» چه بوده است؟
این خودرو محصولی است که یک بار عاطفی دارد و خواسته ما این بود که ارزش عاطفی آن را به حداکثر برسانیم. آلفا رومئو و مازراتی، خودروهایی واقعا جذاب به‌شمار می‌روند و حتی خودروسازان آلمانی نیز تا حد زیادی تحت تاثیر طراحی خودروهای ایتالیایی هستند. این زیبایی عاطفی و جذاب چیزی است که شما در خودروهای با تولید انبوه مشاهده نمی‌کنید. این‌که هیوندای جذاب‌تر از آلفا رومئو باشد، ماموریتی است که ما برای تحقق آن تلاش می‌کنیم. 

آیا این ایده تاثیری روی برند جنسیس خواهد گذاشت؟ 
با این‌که جنسیس برندی است که در دل هیوندای زاده شده، اما به طور کامل از آن جدا بوده است. به همین خاطر است که ما می‌خواهیم ظاهر محصولات هیوندای طیف گسترده‌ای را شامل شود. هیوندای از آن دست برندهایی است که ما همواره می‌خواهیم چیزی جدیدتر را به آن وارد کنیم. شما نمی‌توانید برای مدتی طولانی به یک سنت بچسبید. از سوی دیگر جنسیس اولین برند لوکس کره‌ای است. برندهای لوکس نیاز به اصالت دارند. به برندهای دنیای مد مانند لوئی ویتون و شانل نگاه کنید. زیر لوگوی این برندها نوشته شده پاریس. زیر برند بربری نوشته می‌شود: لندن. جنسیس هم باید به جایی برسد که بتواند زیر نام خود نام سئول را درج کند. سئول شهری بسیار دوست‌داشتنی است. چیزهای خاص زیادی در این شهر وجود دارد که برند جنسیس می‌تواند یادآور آن‌ها باشد. کره به لحاظ فناوری با غول‌هایی مانند سامسونگ و ال‌جی بسیار پیشرفته است. خودروهای جنسیس هم باید بتوانند حس و حال لوکس خود را به محل تولد خود پیوند بدهند. من پیش از پیوستن به هیوندای با بنتلی همکاری می‌کردم. وقتی پای برندهای لوکس به میان می‌آید، مساله‌ میراث و گذشته اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. وقتی شما یک بنتلی طراحی می‌کنید، باید کتاب مقدس بنتلی را از بر باشید، یعنی هر چیزی را که در گذشته این برند وجود داشته بدانید و بعد به سراغ طراحی‌های اولیه بروید. اولین سوالی که موقع دیدن طراحی‌های اولیه به ذهن‌تان می‌رسد این است که آیا این به اندازه کافی بنتلی هست؟ در جنسیس ما آزادی عمل زیادی داریم. ما هم یک کتاب مقدس داریم که البته فعلا هنوز اکثر صفحات آن خالی است. هیوندای و جنسیس قابل مقایسه نیستند. یکی از آن‌ها یک برند لوکس است که باید میراثی از اصالت و انسجام را برای خود دست و پا کند. اما هیوندای که یک برند با تولید انبوه است، در واقع ماهیتی دو شخصیتی (مانند دکتر جکیل و آقای هاید) دارد و بسته به سبک زندگی مشتری طیف گسترده‌ای را دربرمی‌گیرد. 

بنتلی، پورشه، لامبورگینی همگی دارای سنت‌هایی هستند که در طول نسل‌های مختلف ادامه پیدا می‌کند. کار کردن در جنسیس چه حس و حالی دارد، جایی که می‌توانید تاریخ را آن جور که می‌خواهید برای خودتان شکل دهید؟ 
خیلی جالب است. من قبلا برای جنرال‌موتورز کار می‌کردم. در آن‌جا روی کوروت C6 نسل پنجم کامارو کار کردیم و بعد به فولکس‌واگن، آئودی و بنتلی رفتم. سفر بسیار شگفت‌انگیزی بود. اما گاهی اوقات، فشاری که از سوی میراث و تاریخچه یک شرکت قدیمی وجود دارد احساس می‌شود. در جنسیس ما یک کتاب مقدس جدید برای برند داریم که باید صفحاتش را خودمان پر کنیم. ساختن میراث یک برند با طراحی احساس بسیار خارق‌العاده‌ای دارد. 

وقتی از یک شرکت به شرکتی جدید می‌روید، تنظیمات ذهنی‌تان چه‌طور عوض می‌شود؟ آیا باید هرچیزی را که از قبل وجود دارد از لوح ذهنتان پاک کنید؟ 
گاهی بهتر است کسی که از بیرون وارد می‌شود، رویکرد جدیدی داشته باشد. این مساله گاهی اوقات جواب می‌دهد. اما این زمانی اتفاق می‌افتد که شما کاملا تصور درستی از برند داشته باشید. هر زمان که من از جایی به جای دیگر می‌رفتم، سعی می‌کردم به طور کامل و تا جایی که ممکن بود، خودم را در فرهنگ سازمان جدید غرق کنم. بدون این کار، دشوار می‌توان با تیم جدید ترکیب شد. شما باید با احترام به برند جدید کارتان را آغاز کنید و این احترام تنها زمانی پدید می‌آید که هرچیزی را که از قبل در ذهن‌تان دارید پاک کنید و از صفر شروع کنید. 

تقاضای بازار برای کراس‌اوورها همچنان ادامه دارد. آیا این مساله طراحی یک سدان را دشوارتر کرده است؟ آیا شما با فشار بیشتری برای هرچه جذاب‌تر کردن سدان‌ها روبه‌رو هستید؟ 
بله. این چالش خیلی بزرگی است. قطعا سدان‌ها از دور خارج نخواهند شد. این یعنی ما باید کار بیشتری روی سدان‌ها انجام دهیم و آن‌ها را از حالت سه جعبه به هم متصل که از قدیم رایج بوده درآوریم. ما درواقع باید سدان‌ها را خاص‌تر کنیم. شاسی‌بلندها باید بسیار متمایز باشند و این مساله بسیار مهمی است. اما باید ببینیم که در آینده می‌خواهیم سدان‌ها را به کجا برسانیم. 

هیوندای در حال حاضر به خاطر ارزش‌ برندش شناخته می‌شود. آیا دلتان می‌خواهد 10سال آینده وقتی که همه طراحی‌های شما را در جاده‌ها دیده‌اند، این برند را علاوه‌بر ارزشش به خاطر طراحی‌هایش نیز بشناسند؟
ارزش برند چیزی است که همین حالا به آن دست پیدا کرده‌ایم. دوست دارم مردم بگویند: «هیوندای ماشین‌های جذاب‌تری دارد. جذاب‌تر از آلفا رومئو». این پیامی است که می‌خواهم به گوش همه جهان برسد. 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =