اقدامات نعمت زاده در صنعت پتروشیمی و سوابق اجرایی در بخش صنعت از دلایل موافقان و کهولت سن، عدم توسعه در صنعت خودروسازی و واگذاری ها به بخش خصوصی از جمله دلایل مخالفان با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بوده است.

به گزارش دنیای خودرو به نقل از مهر، آنچه در زیر از نظرتان می گذرد گزیده ای از سخنان نماینده مخالف و نماینده موافق و نیز سخنان محمدرضا نعمت زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس است.

انصاری: نمعت زاده؛ پدر پتروشیمی ایران است

محمد سعید انصاری نماینده آبادان در جلسه علنی امروز پنجشنبه در صحن مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و  تجارت طی سخنانی اظهار داشت: این دولت یکی از بهترین دولت های طول عمر جمهوری اسلامی است، این جانب در حمایت از دولتی برخاستم که اکثر آقایان را می شناسم، تعهد، تدین، توانایی آنها را مورد تحسین می دانم.

وی ادامه داد: برخی خودشان را به آقا منتسب نکنند، آیا آقا منتسب به تعداد محدودی است؟ آقایان لطفاً خود را به آقا منتسب نکنند، آقا از آن همه است، حماسه سیاسی 9 دی به فرمان آقا رخ داد و دکتر روحانی نیز یکی از نیروهای ولایی و از مریدان آقا است.

من افتخار دارم که در دوران پاک و خوب ریاست محترم جمهوری رهبر معظم، هاشمی رفسنجانی، خاتمی و احمدی نژاد نماینده بودم، شهادت من برای رضای خداست، شناخت برخی از همکاران نسبت به نعمت زاده از فشارهای بیرونی است.  برخی درباره بحث پتروشیمی صحبت کردند این را باید بدانید که پدر پتروشیمی ایران آقای نعمت زاده است.

شریف حسینی: نیاز به لودر نداریم؛ لیدر می خواهیم

سید شریف حسینی نماینده اهواز در جلسه علنی روز پنجشنبه مجلس در موافقت با نعمت زاده در سخنانی اظهار داشت:  چرا با مخالفت با یک شخص سفسطه می کنیم صحبت هایی که انجام می دهیم دشمن شادمان می کند اطلاعاتی که دشمن ندارد را در اینجا به دست دشمنان می دهیم، متوجه باشید مردم امید دارند که از دولت تدبیر رایحه امید به مشام برسد.

هیچ برنامه ای هم بدون داشتن یک وزیر توانمند و قوی ما را به هدفمان نمی رساند جناب مهندس نعمت زاده با کارنامه ای درخشان که در عرصه مدیریت اجرایی در حوزه های مختلف از سازمان برنامه و بودجه گرفته تا توانیر و صنایع دفاع و وزارت کار و صنایع و شرکت پتروشیمی و پخش و پالایش نشان داده که بهترین گزینه برای بازسازی ساختار آسیب دیده نظام صنعتی و تجاری کشور است. نعمت زاده از جمله چهره های شاخص انقلاب است که دکتر روحانی به عنوان شخصی او را انتخاب کرده که برند صنعت کشور ایران است.

وی افزود: امروز زمان تجربه اندوزی و آزمون و یادگیری نیست ما در حال حرکت هستیم و خطایی چه کوچک در تصمیم گیری و اجرا تاوان سنگینی را بر اعتماد مردم تحمیل می کند. امروز به وزیرانی با برنامه و توانمند نیاز داریم، ما دیگر نیاز به لودر نداریم لیدر می خواهیم.

شریعتی: نعمت زاده چسبیده به صنعت نیست

محمد باقر شریعتی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مجلس گفت: بهبود فضای کسب و کار، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، امور مالی به صورت شفاف و دقیق در برنامه ها لحاظ شده با این تفاسیر نعمت زاده فرصت آفرین و دارای اتوریته و مدیری مقتدر است که وقتی وارد پروژه می شود همه مدیران را به خط و با آنها برخورد مدیریتی می کرد.

وی با بیان اینکه شکل گیری صنایع پتروشیمی در ایران مدیون فعالیتهای نعمت زاده است ادامه داد: او را باید قدرتمندترین و توانمند ترین وزیر کابینه نامید. او برای تسهیل تولید برنامه دارد برخوردار از دانش روز و خبره بودن در دانش بازرگانی و مقبولیت در بخش خصوصی از ویژگی های اوست.

وی با بیان اینکه نعمت زاده چسبیده به صنعت نیست بلکه از جنس صنعت است ادامه داد: او مدیری است که آسیب شناسی تولید در ایران را می داند، با وزرای نفت، جهاد، تعاون تعامل می کند و چرخهای صنعت را به حرکت در می آورد و این فرصتی بسیار مناسب است.

کائیدی: نعمت زاده توان اداره چنین وزارتخانه ای را ندارد

علی کائیدی، نماینده مردم پل دختر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه  نعمت زاده بعد از گذشتن سی و چند سال از دوره وزارت خود باز به وزارتخانه صنعت و معدن باز گشته است البته وی خدمات بسیاری به این کشور کرده است اما در تمام دنیا افرادی مانند او باید در اتاق فکر بنشینند.

وی افزود: وزارت صنعت و معدن آزمایشگاه نیست بلکه باید در آن کار اجرایی کرد، آیا این توان در آقای نعمت زاده وجود دارد که بتواند بر سر همه حوزه ها حاضر شود.

این نماینده مخالفت ادامه داد: با تمام احترامی که برای آقای نعمت زاده قائل هستم معتقدم وی از نظر جسمی توان اداره چنین وزارتخانه ای را ندارد و باید در اتاق فکر وزارت صنعت قرار گیرد. کائیدی افزود: در دوره 8 سال خدمت شما از سال 68 تا 76 بگویید با دلار 7، 10 و 20 تومان چه صنعتی را در مناطق محروم ایجاد کردید.

وی ادامه داد: ما دیگر با دولتهای نسیه کار نمی کنیم شما باید بگویید آیا در این دوره 8 ساله با وجود رانت های سیاسی و قدرت می توانید مساله بیکاری را حل کنید؟

قربانی: سهمیه بخش تولید از قانون هدفمند سازی یارانه ها مشخص نیست

محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن  و تجارت، اظهار داشت: با توجه به شناختی که از مهندس نعمت زاده دارم ایشان از سرمایه های نظام و انقلاب است و ای کاش با توجه به شرایطی که ایشان دارند آقای دکتر روحانی از وجود ایشان در جای مناسب تری بهره می برد.

نماینده مردم آستانه با بیان اینکه وزارتخانه نیازمند وزیری با توان بالا و پیشتاز در عرصه تفکر و عمل است، گفت: یک وزیر باید برای اداره وزارتخانه بر روی 4 مولفه روندها، رویدادها، تصویرها  که در قالب چشم انداز اجرا می شود و آرمانگرایی که در کنار واقع بینی در برنامه های وزیر نمود پیدا می کند برنامه ریزی داشته باشد که متاسفانه این مولفه ها در برنامه های نعمت زاده دید ه نمی شود.

قربانی خطاب به نعمت زاده گفت: من به خاطر روحیه لطیف و جذابتان خیلی شما را دوست دارم اما فکر می کنید با توجه به ایفای نقشی که یک وزیر در محافل گوناگون که از وظایف یک وزیر موفق است را از لحاظ جسمی و فیزیکی دارا هستید؟

وی ادامه داد: نعمت زاده در برنامه اش نگفته است که چطور سهمیه بخش تولید را از قانون هدفمند سازی یارانه ها خواهد داد و راهکار عملی اش برای این کار چیست؟

قربانی خاطرنشان کرد: در برنامه اول و دوم توسعه تمام سرمایه گذاری های بزرگ با دلارهای 7 تومانی بوده است فقط به چند استان هدایت کردید و عدالت در توزیع ثروت و صنعت را رعایت نکردید خصوصا در استانهای شمالی و گفتید به محیط زیست لطمه می زند و ما را محروم کردید در حالی که این استانها می توانستند در کنار کشاورزی ، گردشگری، صنایعی که به محیط زیست لطمه وارد نمی کردند را داشته باشیم کما اینکه امروزه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه امروز استانهای شمالی پائین ترین نرخ بهره وری را در بین استانها دارا هستند این اقدامات شما ظلم بزرگی به استانهای شمالی کشور بود و با وجود سرسبزی، بیشترین فقر و بیکاری در این استانها دارد و در کفنی سبز پیچیده شده است.

حکیمی: وزیر پیشنهادی کهولت سنی و ناراحتی قلبی دارد

عطاءالله حکیمی نماینده مردم رودبار در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه 14 مورد وام غیر قابل توجیه به افراد و یا به اشخاص و شرکت های خاص به طور سوری پرداخت شده است، گفت: شرکت ماه سان صنعت در سال 84 ، هفت میلیارد ریال، لایین شیمی در سال 84، یک میلیارد و 670 میلیون ریال و در سال 85 ، یکصد میلیون ریال ، شرکت مرواید یزد در سال 84، 17 میلیارد و 900 میلیون ریال و    وبازیافت سبز مشهد 2 میلیون ریال وام دریافت کردند که البته در دولت محمود احمدی نژاد پیگیری شد ولی هیچ اثری از هیچ کدام از این شرکت ها نبود.

وی واگذاری برخی واحدهای پتروشیمی به روش غیر کارشناسی و ملاحظات شخصی به بخش خصوصی و احداث برخی واحدهای تولیدی پتروشیمی بدون تامین محل خوراک آن را از دیگر اقدامات این وزیر پیشنهادی در دوران مسئولیت خود در شرکت پتروشیمی عنوان کرد.

حکیمی ادامه داد: با یک اقدام غیر کارشناسانه  خوراک را به فردی به نام آقای ایکس دادند در حالی که واحد پ پ به دلیل ناشتن خوراک سالها متوقف شد. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این مسئله ایرادی ندارد افزود: جای سئوال است که با این کهولت سنی و ناراحتی قلبی و نیز حجم کاری بالا آیا وی می تواند مسئولیت سنگین ترین وزارتخانه را برعهده بگیرد؟

حکیمی عنوان کرد: شخصی بنام ایکس با انتصاب آقای نعمت زاده مدیریت بازرگانی  پتروشیمی را در اختیار دارد که میلیاردها دلار از اختلاف ارز مرجع با اختلاف بازار توانسته تجهیزات ماشینی وارد کند که البته این مسئله نیز در حال پیگیری است.

این نماینده مخالف وزارت نعمت زاده عنوان کرد: پتروشیمی آریا در کشور فیلیپین به دستور آقای نعمت زاده و با واسطه فردی خریداری شد که در زمان خرید زیان آور بود و سالهاست که رها شده واسطه این خرید فردی به نام سلطان پتروشیمی است.

تمیمی: نعمت زاده پیکان را تحویل گرفته و پیکان تحویل داده

عبدالله تمیمی نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با طرح این سوال که آیا آقای نعمت زاده توانایی مدیریت وزارت طویل و گسترده صنعت، معدن و تجارت را دارد عنوان کرد: وی نزدیک به 70 سال سن دارد درست است که در این سن کوله باری از تجربه دارد ولی با این سن، چقدر می تواند برای وزارتخانه وقت بگذارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: 15 سال از آخرین وزارت آقای نعمت زاده می گذرد در آن دوره سن وی مناسب وزارت بود و دو وزارتخانه با هم ادغام نشده بود حال آیا عقلا درست است که وزارتخانه ای که دو وزارت در آن ادغام شده به آقای نعمت زاده که سن وی بالا رفته واگذار کنیم؟

تمیمی با اشاره به اینکه این وزیر پیشنهادی 8 سال وزیر بوده است گفت: وی در برخی بخشها دستاوردهای قابل قبولی نداشته از جمله بخش خودرو، او پیکان را تحویل گرفته و پیکان تحویل داده، در آن دوره حتی نتوانستیم برف پاک کن پیکان را از چپ به راست عوض کنیم.

نعمت زاده: حاضریم با مخالفین مسابقه بدهیم و ببینیم چه کسی توانمندتر است

محمدرضا نعمت‌زاده صبح امروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از دوستان در مورد سن یا ناتوانی من مطالبی را مطرح کردند و به عنوان نمونه دیروز فردی از من می‌پرسید شما چند بار سکته قلبی داشته‌اید، من گفتم تاکنون اتفاق رخ نداده و اگر این چنین بود به صورت شفاف در صحن مجلس آن را مطرح می‌کردم و باید بگویم در مورد من کم‌ لطفی شده است.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سن 33 سالگی بنا به انتخاب شورای انقلاب وقت به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شدم، اظهار داشت: از آن زمان تاکنون حدود 35 سال می‌گذرد در این 35 سال سن همه از جمله من زیادتر شده اما خوشبختانه در طول انقلاب تجاربی را آموخته‌ایم که دانش ما بیشتر شده و شناخت ما نسبت به مسائل و حل و فصل آنها افزایش پیدا کرده است.

نعمت زاده تصریح کرد: ما قرار نیست در وزارت صنعت کارگری انجام دهیم، البته در این زمینه هم حاضریم با مخالفین مسابقه بدهیم و ببینیم که چه کسی توانمندتر است.

نعمت‌زاده در پاسخ به یکی از مخالفین، گفت: در زمان ما برای توسعه صنعت بازیافت کشور برنامه‌های بسیار خوبی اجرا شد و از سرمایه‌گذاران صنعت بازیافت حمایت کردیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان مخالف درباره عدم سرمایه‌گذاری کافی در شمال کشور در زمان مدیریت وی بر وزارت صنعت، افزود: در اوایل دهه 60 دولت وقت مصوبه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه سرمایه‌گذاری صنعتی به استثناء صنایع تبدیلی بخش کشاورزی در استان‌های شمالی کشور ممنوع شد که این امر متاسفانه باعث عدم توسعه صنعتی این مناطق شد.

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، تصریح کرد: ما در دوره سازندگی تلاش کردیم و مجوز ایجاد شهرک‌های صنعتی را در شمال کشور گرفتیم، اما متاسفانه در سال‌های بعد از مسئولیت بنده این امر مغفول واقع شد و انشاءالله در سال‌های آینده این مسئله جبران خواهد شد و همچنین گردشگری می‌تواند مکمل خوبی برای صنعت استان‌های شمالی باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =