آرمان خالقی و احمد نعمت‌بخش

عضو هیات‎مدیره خانه صنعت: قطع حمایت‎های دولتی و تکمیل خصوصی‎سازی صنعت خودرو پیش‎شرط توقف قیمت‎گذاری دستوری باشد

قیمت‌گذاری خودرو موضوعی است که بارها با اعتراض خودروسازان و قطعه‌سازان مواجه بوده است. بسیاری معتقدند بحث قیمت‌گذاری خودروهای زیر 45میلیون‌تومان که جزو پرتقاضاترین سگمنت‌های قیمتی بازار کشور است باید آزاد باشد و قیمت این خودروها در حاشیه بازار تعیین شود. به عقیده این گروه، با این روش بساط دلال‎بازی برچیده می‌شود و بازار به سمت تعادل و رقابتی‎شدن و همچنین کاهش قیمت حرکت می‌کند.

در همین زمینه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‎که با فروش خودرو در حاشیه بازار بساط دلالی برچیده می‌شود به «دنیای خودرو» می‌گوید: «اصولا از نظر اقتصادی قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.»

وی با بیان این‎که خودروسازان در سال گذشته 40درصد و در دو ماهه نخست امسال نیز 20درصد افزایش تولید داشته‌اند، می‌افزاید: «تنها راهی که برای تعادل در بازار وجود دارد، همین بحث فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار است. از آن‎جایی که پول سرگردان بسیاری نزد مردم وجود دارد و سود سپرده‌های بانکی هم کاهش پیدا کرده، مشتری به دنبال بازارهایی می‌گردد که سود بسیاری در آن‌جا وجود داشته باشد؛ پس به دنبال خرید این خودروها می‌رود.»

از بین رفتن تقاضای کاذب با آزادسازی قیمت 

نعمت‌بخش درخصوص تاثیر این کار بر آرام شدن بازار می‌گوید: «وقتی اعلام می‌شود که مثلا دو روز دیگر سایت برای پیش‎خرید خودرو باز می‌شود، همه برای خرید اقدام می‌کنند. در این بخش ممکن است اصلا تخلفی هم پیش نیاید و به هر شماره ملی یک خودرو فروخته شود. حالا اگر ما بگوییم که خریدار محترم، خودرو در موعد تحویل با قیمت حاشیه بازار به شما تحویل داده خواهد شد، دیگر کسی به قصد کسب سود اقدام به خریداری خودرو نمی‌کند و خریدار واقعی دست به خرید خودرو می‌زند.»

وی تاکید می‌کند: «اگر کارخانه اعلام کند که خودرو با قیمت حاشیه بازار فروخته خواهد شد، چیزی که بنده اسم آن را تقاضای کاذب گذاشته‌ام، کنار می‌رود و خریدار واقعی خودرو را خریداری می‌کند. در نتیجه وقتی تقاضا کم شود، به‌دنبال آن قیمت متعادل خواهد شد. »

پیش‎شرط‎های آزادسازی قیمت خودرو 

آزادسازی قیمت خودرو در شرایطی که بازار بسیار ملتهب است و خودروسازان نیز توان تولید خودرو با قیمت‌های گذشته را ندارند، می‌تواند یکی از راه‌کارهای کنترل بازار و کمک به صنایع خودرو و قطعه باشد.

در همین زمینه، آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است: «زمانی که قرار است خودروسازان و قطعه‎سازان ارز آزاد تهیه کنند و خودرو را با قیمت آزاد به فروش برسانند، باید به این نکته توجه ویژه‎ای داشت که آیا قیمت تمام‎شده خودروهای داخلی در مقایسه با خودروهای خارجی از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت خواهد بود یا خیر؟ مخصوصا در مورد خودروهایی که هم در سایت‎های داخل کشور و هم در خارج از کشور تولید می‎شوند. به نظر می‌رسد در صورت آزادسازی قیمت خودرو و خارج کردن دست شورا از بحث قیمت خودرو، دیگر خودروسازان نباید انتظار کمک دولت را داشته باشند. همچنین باید در راستای آزادسازی قیمت‌ها، بحث سهام دولت در خودروسازی‌ها و خصوصی‌سازی واقعی نیز مدنظر قرار گیرد و یک بار برای همیشه به طور کامل اجرا شود.»

توقف قیمت‎گذاری دستوری با حذف تدریجی تعرفه واردات همراه باشد

خالقی با تاکید بر این نکته که در صورت آزادسازی قیمت، باید حمایت‎های دولتی از این صنعت متوقف شود، می‌افزاید: «در صورت اجرای این کار، چنان‎چه تحریم‎ها تشدید شود، خودروسازان نباید بهانه‎ای داشته باشند و خواستار حمایت دولت باشند بلکه باید تمامی حمایت‎های تعرفه‎ای را مدت‌دار کرد و خودروسازان نیز باید خود را با شرایط جهانی تطبیق دهند، چراکه بالاخره خودروهای تولید داخل باید قدرت رقابت را پیدا کنند تا بتوانیم صادرات داشته باشیم.»

وی همچنین می‌گوید: «چنان‎چه قرار است خودروسازان و قطعه‎سازان با ارز آزاد به فعالیت بپردازند و خودرو را نیز با قیمت آزاد به فروش برسانند، آیا نباید تمام حمایت‎ها از روی آن‎ها برداشته شود و همچنین تعرفه واردات خودروهای خارجی نیز کاهش یابد؟ باید در مورد این‎گونه سوالات نیز بحث کرد.»

وی راه رسیدن خودروسازی کشور به پیشرفت را در آزادسازی قیمت‌ها می‌داند و اظهار می‌کند: «اما در هر حال، آزادسازی قیمت فرصت خوبی برای رهاسازی خودروسازان است، مشروط به آن‎که خودروسازان برمبنای قیمت جهانی و بدون هیچ‎گونه سوبسید خود را به حدی برسانند که بتوانند قدرت رقابت با خودروسازان جهانی را پیدا کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    0 0
    مشکل خودروسازان این است که هم بازار حمایتی را می خواهند و هم این که در این بازار دستشان باز باشد تا هر قیمتی را بخواهند بر روی محصولات بنجور شان بگذارند.... رو که نیست....
  • Ali IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
    3 0
    دروغ میگند مثل ... . کجا افزایش تولید داشتید ؟ کجا کارخونه ها الان ماشین می‌فروشند.پیش فروش برای حداقل ۶ ماه دیگه با قیمت روز اسمش افزایش تولید خودرو .... قیمت رو هم آزاد کنید با این طراحی ها و کیفیت مسخرتون فقط قیمت رو بالا میبرید و میدونید خودتون با تهدید دولت به بیکاری پرسنلتون اجازه حذف تعرفه واردات رو نمی‌دین. رسما مافیا دارید روی بازار و خودتون باعث افزایش قیمت بازار شدید و متاسفانه کسی نیست درتون رو تخته کنه ملت رو از دست شما نجات بده. با ضرری که ماشینهای شما از نظر مالی به ملت و دولت میزنه اگه درتون رو تخته کنند و حقوق مجانی به پرسنلتون بدند بازهم به صرفه‌تر هستش. شما اگه راست میگی تحویل فوری به قیمت کارخونه بده ببین بازار میاد پایین یا نه.
  • علط IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
    1 0
    نخست پنجاه میلیون میاد رو قیمتا و سپس پنج میلیون کم میشه منظورت همینه دیگه درسته؟
  • علی AE ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    1 0
    با آزاد سازی قیمت متعادل می شود؟؟؟؟؟؟؟؟ الان همه دارن از وضعیت بد اقتصادی که آمریکا ساخته برامون سواستفاده میکنن، شماهم بکنین یکی گفت آمریکا هیچ غلطی نمیکته من نمیدونم پس این وضع غلط رو کی برامون بوجود آورده؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =