صنعت خودرو

این سوال مطرح می‌شود در شرایطی که کشور در تولید برخی از قطعات دچار کمبود و مشکلات اساسی است و تحریم‌ها نیز تامین قطعات برای خودروسازان را هدف گرفته است، چگونه قرار است این استانداردها از دی ماه به‌طور کامل اجرا شوند؟

به گزارش «اخبار خودرو»، افزایش استانداردهای خودرویی و قطعی‎شدن اجرای استانداردهای 85گانه موضوعی بوده که رئیس سازمان ملی استاندارد، همواره بر آن تاکید داشته است. این سازمان عزم خود را برای افزایش استانداردهای خودرویی به‌کار بسته و به گفته مسئولین آن، این استانداردها قرار است به طور کامل در دی‎ماه سال جاری اجرا شود. این در حالی است که مسئولین وزارت صنعت بارها اعلام کرده‌اند که در اجرای آن تخفیفاتی را برای خودروسازان در نظر خواهند داشت. به نظر می‌رسد با توجه به زیرساخت‌های ضعیف صنعت خودرو کشور اجرای برخی از این استانداردها عملا امکان‌پذیر نخواهد بود. اما به هرحال سازمان ملی استاندارد تاکید بسیاری برای اجرای این استانداردها دارد و از موضع خود کوتاه نمی‌آید. این در شرایطی است که صنعت خودرو کشور با تحریم‌های آمریکا مواجه است و درحال‎حاضر به گفته مدیران شرکت‌های خودروساز، بسیاری از خودروها به دلیل ناقص بودن و کمبود قطعات در پارکینگ آن‎ها انبار شده و در انتظار تکمیل قطعات هستند. حال این سوال مطرح می‌شود در شرایطی که کشور در تولید برخی از قطعات دچار کمبود و مشکلات اساسی است و تحریم‌ها نیز تامین قطعات برای خودروسازان را هدف گرفته است، چگونه قرار است این استانداردها از دی ماه به‌طور کامل اجرا شوند؟

  مشکلی درخصوص اجرای استانداردها وجود ندارد
محسن‌صالحی‌نیا، معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به روزنامه «دنیای خودرو» مبنی بر این‎که آیا با وجود تحریم‌های آمریکا بر صنعت خودرو و در خصوص تامین قطعات باز هم این استانداردها اجرا خواهند شد، می‌گوید: «به نظر نمی‌رسد مشکلی وجود داشته باشد، اما شاید برای اجرای دو تا سه مورد از این استانداردها مجبور باشیم زمان‌بندی آن را تغییر دهیم.» معاون صنایع وزارت صنعت با بیان این‎که هیچ مشکلی در خصوص اجرای استانداردها وجود ندارد، می‌افزاید: «باید بگویم که قطعا خودروهای اقتصادی کشورمان بر اساس شرایط استانداردی تولید خواهد شد.»

  شرایط از قبل به خودروسازان اعلام شده بود
این درحالی است که نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد با تاکید دوباره بر اجرای کامل این استانداردها در خصوص این‎که آیا در زمان تحریم‌ها استانداردها تغییری می‌کند یا خیر، می‌گوید: «در شرایط فعلی تغییری در این خصوص نداریم و در این راستا با وزارت صمت و خودروسازان مباحثاتی داشته‎ایم، زیرا شرایط از قبل به آن‎ها اعلام شده بود و بسیاری از خودروها درحال‎حاضر دارای استانداردهای ۸۵گانه هستند.» هرچند به گفته نیره پیروزبخت، بسیاری از خودروهای حال حاضر بازار دارای شرایط استانداردهای 85گانه هستند اما با توجه به صحبت‌های صالحی‌نیا به‌نظر می‌رسد هنوز هم اختلافاتی بین وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد بر سر برخی از خودروها وجود دارد. خودروهایی که البته جزو پرتقاضاترین و پرفروش‌ترین خودروهای حاضر در بازار هستند و توقف تولید آن می‌تواند برای خودروسازان مشکل‌زا باشد. بر این اساس، احتمال دارد با توجه به شرایط تحریم‌ صنعت خودرو، باز هم برای برخی از خودروها در اجرای استانداردها معافیت زمانی تعیین شود و حداقل تا یک سال آینده هم تولید برخی از خودروهای پرفروش ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =