بورس

 روز گذشته  و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، معاملات از رونق چندانی برخوردار نبود. این در حالی است که دیروز نمادهای سایپا، زامیاد، سایپاآذین، گسترش‌سرمایه‎گذاری‌ایران‎خودرو، محورسازان‌ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس و تولیدمحورخودرو مثبت شدند .

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته  و در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، معاملات از رونق چندانی برخوردار نبود. این در حالی است که دیروز نمادهای سایپا، زامیاد، سایپاآذین، گسترش‌سرمایه‎گذاری‌ایران‎خودرو، محورسازان‌ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس و تولیدمحور‌خودرو مثبت شدند و درمقابل نیز نمادهای ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، گروه‌بهمن، سرمایه‎گذاری رنا و آهنگری تراکتورسازی ایران قرمزپوش شدند. همچنین روز گذشته طی 15هزارو889 نوبت معاملاتی، 223میلیون‌و744هزار سهم به ارزش 23میلیاردو637میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت.

  از دلار 8هزار تومانی تا شاخص 150هزار واحدی
برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند وضعیت کنونی بازار سرمایه را تا حدی می‌توان با سال 1391 شبیه‌سازی کرد، زمانی‌که افزایش 3برابری نرخ دلار با اجرای گسترده تحریم‌ها همزمان شد. اما با حذف اثر خوش‌بینی‌های سیاسی بعداز انتخابات سال 1392، اگر اکنون سناریوی آن دوره تکرار شود، نماگر بورس می‌تواند با فرض نرخ 8هزار تومانی برای دلار تا محدوده 145هزار تا 150هزار واحد صعود کند. ازسوی‌دیگر، در‌صورتی‌که شاهد ریسک‌های جدید سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج نباشیم و قیمت دلار با افت زیادی مواجه نباشد، می‌توان انتظار داشت روند رشد بازار سرمایه تشدید شود و شاهد رونق بیشتری در این بازار باشیم. همچنین، هرگونه اخبار نامطلوب که نشان‌دهنده افزایش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی، نارضایتی‌ها و ناملایمت‌های اجتماعی باشد نیز باعث گرایش به بازار ارز و طلا شده است و به‌تبع آن سرمایه‌گذاران از بازار بورس فاصله بیشتری خواهند گرفت.

  افزایش عرضه سنگین حقوقی‌ها
نقدینگی سرگردان به بهانه‌های گوناگون به‌دنبال فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌گردد. درواقع دارندگان پول تلاش می‌کنند با سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف ازجمله ارز و طلا قدرت خرید خود را حفظ کنند. این پول سرگردان در ماه‌های اخیر به‌طور پیوسته در‌حال گردش در بازارهای مختلف بوده که در اغلب موارد، باعث افزایش و گاه حبابی شدن قیمت‌ها شده است. همچنین با فرض کاهش اندک نرخ دلار و عادی شدن شرایط سیاسی، رشد شاخص بورس به بالای 120هزار واحدی را نمی‌توان حبابی ارزیابی کرد. به‎رغم رشد فزاینده قیمت‌ها در بازار سهام در اوایل هفته گذشته، روز گذشته بورس تهران هفته‎ ریزشی را آغاز کرد. به‌طوری‌که قیمت‌ها در بیشتر سهم‌های شاخص‌ساز با شیب تندی کاهش یافتند. عده‌ای معتقدند افزایش عرضه سنگین حقوقی‌ها به وضعیت موجود دامن زده است.

  کاهش قیمت‌ها در بازار سهام
روز شنبه بار دیگر بازیگران بازار سرمایه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار سهام بودند، به‌طوری‌که شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بورس تهران ۲۵۰۷واحد افت کرد و به رقم ۱۲۹هزارو۱۳واحدی رسید. همچنین شاخص‌کل هم‌وزن امروز با ۱۲واحد افت تا عدد ۱۸هزار‌و۹۰۰ واحدی پایین آمد. از سوی دیگر، ارزش معاملات بورس تهران دیروز به رقم ۴۷۸میلیاردتومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن ۱.۶میلیارد سهم و اوراق مالی قابل‌معامله بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =