اتوبوس‌های برقی چین

چین پیشرفت‌های زیادی در زمینه استفاده از اتوبوس‌های الکتریکی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود داشته است و ۹۹درصد این اتوبوس‌ها در این کشور هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، چینی‌ها هر پنج هفته حدود ۹۵۰۰ اتوبوس الکتریکی را به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خود اضافه می‌کنند. این تعداد اتوبوس برابر با کل اتوبوس‌های ناوگان حمل‌ونقل شهر لندن است. این آمارها توسط بخش مالی انرژی‌های جدید در مجله بلومبرگ منتشر شده است.

کل اتوبوس‌های موجود در جهان حدود ۳میلیون دستگاه هستند و اکثر آن‎ها با سوخت دیزلی یا CNG حرکت می‌کنند. در این میان تعداد اتوبوس‌های برقی جهان به ۳میلیون دستگاه رسیده که ۹۹درصدآنها در کشور چین قرار دارند. درنتیجه تمام برنامه‌ها برای افزایش کیفیت آب‌وهوا، نیاز این کشور به اتوبوس‌های الکتریکی بیش از همیشه شده است.

در این میان دولت نیز به فعالان این بخش در خرید و به‌کارگیری سیستم‌های حمل‌ونقل حامی محیط‌زیست، یارانه پرداخت می‌کند. تا پایان سال ۲۰۱۶، یارانه‌های دولتی به‌گونه‌ای پرداخت شدند تا قیمت این نوع اتوبوس‌ها را به‌کمتر از قیمت اتوبوس‌های دیزلی برسانند.

برخی شهرهای بزرگ مانند شانگهای و شنژن خرید اتوبوس‌های سنتی را متوقف کرده و فقط اتوبوس‌های برقی مدرن خریداری می‌کنند. علاوه‌بر استفاده داخلی، چین به فکر صادرات اتوبوس‌های الکتریکی است.

این کشور درحال‎حاضر نیز بیش از هر کشور دیگری در جهان اتوبوس‌های الکتریکی تولید می‌کند. آن‎ها باتوجه به سیاست‌های جاری در دیگر کشورهای جهان و تلاش برای کاهش آلودگی خودروها و بهبود کیفیت هوا، به‌دنبال بازارهای جدید در این زمینه هستند.

شهرهای جدید چین با هدف پیاده‌سازی فناوری‌های جدید ساخته می‌شوند. در مقام مقایسه، اروپا و آمریکا هنوز راه زیادی تا رسیدن به چین در این رقابت دارند. تنها ۱.۶درصد اتوبوس‌های تمام شهرهای اروپا الکتریکی هستند و در آمریکا این آمار به ۰.۵درصد می‌رسد. البته اقتصاد جهانی و سیاست‌گذاری در این بخش درحال تغییر است.

آمارها نشان می‌دهند حمل‌ونقل ۲۳‌درصد دی‌اکسیدکربن موجود در هوای مرتبط با انرژی را به خود اختصاص داده است. به گزارش زومیت، خودروهای الکتریکی که هیچ‌گونه آلودگی ندارند، به‌عنوان بهترین راه‌حل در این زمینه شناخته شده‌اند. علاوه‌بر آن، کاهش قیمت باتری این خودروها، جذابیت اقتصادی این وسایل نقلیه را نیز افزایش داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =