بازار خودرو

این روزها نوسانات و افزایش شدید قیمت خودرو به یکی از موضوعات روزانه در تعاملات اجتماعی مردم تبدیل‌ شده است، به‌گونه‌ای‌که در مکالمه‌های رایج بسیاری افراد، علاوه‌بر جویا شدن از آخرین تحولات نرخ ارز، قیمت خودرو نیز موضوع موردبحث آن‌هاست.

به گزارش «اخبار خودرو»،  اما این افزایش قیمت‌ها از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا تنها افزایش نرخ ارز و ممنوعیت واردات پارامترهای تاثیرگذار بر افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو هستند؟
در پاسخ به این سوال‌ها باید گفت که این دو مورد از مهم‌ترین موارد افزایش قیمت هستند، اما موارد دیگری ازجمله واسطه‌گری، تقاضای زیاد و عرضه کم نیز سبب شده است قیمت بسیاری از خودروها در بازار به‌صورت کاذب افزایش یابد. این افزایش کاذب تا جایی ادامه پیدا کرده است که خودروهای کارکرده، ارزشی بیش از خودروهای صفرکیلومتر پیدا کرده‌اند. این اتفاق نادر به‌دلیل سیاست‌ها در عرضه و همچنین تقاضای بیش‌ازحد خریداران شکل‌ گرفته است. همچنین بدعهدی برخی خودروسازان و واردکنندگان خودرو در تحویل خودروهای ثبت‌نامی یکی از اصلی‌ترین موارد افزایش‌قیمت خودروهای کارکرده در بازار به‌شمار می‌رود، زیرا بسیاری از خودروسازان طی چند ماه اخیر نتوانسته‌اند تعهدات خود را انجام دهند و در تحویل خودرو به مشتریان دچار مشکل شده‌اند. از طرفی تحویل برخی خودروهای بدون پلاک به مشتریان سبب شده است خریداران قبل از خرید خودرو صفرکیلومتر دچار تردید و نگرانی شوند. به همین خاطر این روزها بسیاری از خریداران خودرو ترجیح می‌دهند با کمی جست‌وجو، خودرویی کارکرده با مشخصات فنی قابل‌قبول و میزان کارکرد کم را به‌عنوان خودروی انتحابی خود برگزینند.
همچنین با توجه به کاهش چشم‌گیر قدرت خرید مردم و افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در بازار، بسیاری از خریداران دیگر قادر به خرید خودروهای صفرکیلومتر از شرکت‌ها و نمایندگی‌ها نیستند که همین موضوع نیز تقاضا در بخش خودروهای کارکرده بازار را دوچندان کرده است. بر همین اساس قیمت خودروهای کارکرده نیز روند صعودی در پیش‌گرفته و در برخی موارد هم‌پای قیمت حواله‌های خودروهای صفرکیلومتر شده است.
خودروهای پرفروش و پرتقاضای بازار که شامل خودروهای داخلی و وارداتی می‌شود، مشمول این قضیه شده‌اند. به‌عنوان مثال رنو ساندرو استپ‌وی که یکی از پر طرفدارترین خودروهای داخلی به شمار می‌رود، این روزها قیمتی بیش از 100‌میلیون‌تومان پیدا کرده است. بر همین اساس بسیاری از دارندگان، حواله‌های این خودرو را با قیمتی حدود 75 تا 80‌میلیون‌تومان برای فروش گذاشته‌اند. این در حالی است که نمونه‌های کارکرده این خودرو با یک مدل پایین‌تر قیمتی حدود 80 تا 85 میلیون‌تومان دارد. بنابراین خریداران با توجه به مسائل پیش‌آمده و احتمال توقف تولید محصولات رنو در ایران، ترجیح می‌دهند نمونه‌های کارکرده این خودرو را برای خرید انتخاب کنند. همچنین پژو207 دنده دستی که این روزها مورد استقبال خریداران قرار گرفته، شامل این موضوع شده است. به‌گونه‌ای‌که حواله‌های این خودرو با قیمت‌ 73 تا 76‌میلیون‌تومانی آگهی می‌شوند، اما نمونه‌های کارکرده این خودرو با کارکردی کمتر از 5هزارکیلومتر نیز قیمتی حدود 74 تا 77‌میلیون‌تومان پیدا کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =