مجتبی خسروتاج

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص تغییر لیست کالاهای اساسی گفت: «احتمال دارد لیست کالاهای اساسی تغییر کند. همچنین احتمال حذف مابه‌التفاوت ارزی برای خودرو نیز وجود دارد.»

به گزارش «اخبار خودرو»،  مجتبی خسروتاج  افزود: «تکلیف مابه‌التفاوت ارزی کالاهای واردشده مشخص می‌شود و احتمالا با معافیت‌هایی برای ماشین‌آلات، تجهیزات و برخی مواداولیه همراه خواهد بود.»

رئیس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری روز ملی صادرات اظهار کرد: «براساس بند۵ بخشنامه ۱۶مردادماه که از سوی معاون‌اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد، کالاهایی که در ردیف کالاهای اساسی بسته جدید ارزی قرار نمی‌گیرند باید مابه‌التفاوت ارزی را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان پرداخت کنند، چراکه اگر این اتفاق نیفتد، بحران ایجاد می‌کند. نگاه این است اجازه رانت و فساد در هیچ بخشی داده نشود.»

خسروتاج با بیان اینکه باتوجه به نگرانی‌های موجود، احتمال بازنگری در این زمینه وجود دارد، تاکید کرد: «به‌عنوان مثال ممکن است ماشین‌آلات به‌دلیل اینکه کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شوند، از مالیات معاف شوند البته تجهیزات و قطعات نیز می‌تواند در این ردیف قرار بگیرند.»

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تسهیلات دیگری برای چگونگی پرداخت مابه‌التفاوت ارزی مانند پرداخت به‌صورت اقساطی در نظر گرفته می‌شود، ادامه داد: «درباره مواداولیه نیز باید بررسی شود آیا مواد اولیه وارداتی مشمول کالاهای قیمت‌گذاری‌شده خواهند شد یا خیر؟ اگر اینگونه باشد، ممکن است از مالیات معاف شوند. اما اگر قرار باشد مواد اولیه واردشده منجر به تولید یا عرضه کالایی با ارز ۸۰۰۰تومانی در بازار شوند؛ بنابراین باید مابه‌التفاوت را پرداخت کند.»

خسروتاج همچنین درخصوص پرونده واردات ۶۰۰۰ دستگاه خودرو و اخباری که مبنی‌بر بازداشت او منتشر شده بود، گفت: «روز گذشته دادستان این مساله را توضیح داد. من بازداشت نشده بودم اما درخصوص پرونده خودرو سال گذشته زمانی که در بهمن‌ماه پرونده همه متخلفان را به تفکیک گزارش دادیم، مسلما برای  تکمیل این پرونده و رسیدگی به آن نیاز بود با دستگاه قضایی همکاری کنیم و مراجعات من نیز در همین راستا بوده است.»

خسروتاج درخصوص ثبت‌سفارش خودرو و مشکلاتی که برای واردات آن به‌وجود آمده است، نیز گفت: «با توجه به اینکه واردات خودرو به نمایندگی‌های رسمی واگذار شده بود، آنها مدعی شدند از سال گذشته تعهداتی را در قبال مشتریان داشته‌اند که باید بابت آن، خودرو را با نرخ ارز گذشته به آنها تحویل دهند. درخواست آنها را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه دادیم تا اگر قرار باشد استثنائی در این زمینه قائل شوند، سازمان توسعه‌تجارت بابت شناسایی این تعهدات و استخراج آنها اعلام آمادگی ‌کند و در صورت موافقت، نمایندگی‌های رسمی می‌توانند به میزان تعهداتی که در گذشته داده‌اند، خودروهایشان را با همان نرخ ارز وارد کنند.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    5 0
    با سلام ، واقعا خیلی جای تعجب داره !!!!!!مردم رو ... فرص کرده اند !!!! پول مردم رو یکسال گرفتند و با تعرفه بالا می خوان با ارز آزاد حساب کنند . خودشون منشا گرانی و فساد هستند . اخه کجای دنیا برای خرید خودروی وارداتی باید چند برابر پول پرداخت کرد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • غضنفر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    بالاخره تکلیف مشتریان داتیس خودرو چه می شود؟؟؟؟؟؟ پس کی خودرو ها رو تحویل می دهند؟؟؟؟؟ با وجود اینکه این شرکن مدعی اخذ مجوز واردات است ولی مسولان مربوطه این شرکت رو به رسمیت نمی سناسند و اسم این شرکت و خودروهای مربوطه در وب سایت ثبتارش وجود ندارد؟؟!!!!! یکسال هست که ثبت نام کردم و به گفته این مسولان که بایستی خودرو به قیمت آزاد ،دلار بازار آزاد وارد شود، جواب زیان مرا چه کسی خواهد پرداخت؟؟؟؟ دولت یا داتیس خودرو ؟؟؟!!!!!!
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    افرادیکه یکسال پیش ثبت نام و خرید کرده اند و حدود پنج ماه اشت تکمیل وجه ننوده و اضافه پرداختی دارند گناهشان چیست اگر آسان موتور تخلف کرده چه ربطی به من دارد تازه شرکت آسان موتور نسبت به شرکت کرمات موتور مبلغی معادل ۶۵ میلیون تومان اضافه از خریداران النترا ۲۰۱۸ اخذ کرده چرا اضافه دریافتی بایست به خزانه واریز شود مالکان مشخص است باید به اضافه دریافتی به آنان باز گردد
  • PL ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    خیلی عجیبه یکسال پول ما خوابیده اول تعرفه را دوبرابر کردن سرموعد خودرو تحویل ندادن تا حالا بعد میخوان با ارز آزاد امروز حساب کنند در حالیکه ما همان وقت با ارز روز قیمت ماشینو پرداخت کردیم
  • پایدار US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    شش ماه پیش اقدام به پیش خرید اتومبیل کرده ام و بیش از نود درصد قیمت خودرو را پرداخت کرده ام، هر چیز دیگری آنموقع با این پول خریده بودم الان دو برابر شده بود، هنوز از ماشین خبری نیست و هر روز یه سنگ جدید و یه استرس جدید.
  • ساسان IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
    0 0
    سلام، چرا باید خودرویی که تا چند ماه پیش حدود ۲۰۰ میلیون قیمت داشت،الان حدود۷۰۰میلیون فروخته شود، چرا مجلس و نهادهای قضایی و نظارتی با اقداماتی از قبیل بالا بردن تعرفه تا این حد و همچنین تصمیمی مثل ورود خودروهای وارداتی با ارز آزاد و همچنین اخذ مابه التفاوت از مشتریان برخورد نمی کنند؟؟!!!!! شرکتها و دولت دست بگیر دارند و می خواهند تا حد امکان از مشتریان وجوه اخذ کنند . کجای دنیا برای یک خودروی بین۲۰ تا۳۵ هزار دلار باید حدود ۷۰۰تا۸۰۰ میلیون پرداخت شود . اگر دولت و واردکنندگان کمی منصف باشند ، قیمتها خیلی پایین خواهد آمد. کشورهای خارجی مردم را تحریم کرده اند و متاسفانه مسولان هم مردم را تحریم کرده اند .... آیا این عدالت است؟؟؟!!!!
  • یک هم وطن IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    0 0
    با سلام چرا بایستی کسی که یکسال پیش نسبت به پیش خرید ولوو از داتیس خودرو اقدام نموده ، ما به التفاوت مبلغ ارزی را علاوه بر ما به التفاوت تعرفه واردات و گمرکی بپردازد ، این یک سو ، استفاده مسولان دولتی و شرکتهای وارد کننده با قدرت خود از پول و سرمایه ملت است ، هم پرداخت عوارض با تعرفه بالا و هم محاسبه قینت با ارز بالا، چقدر در این تصمیمات تدبیر و امید وجود دارد ، نهایت ظلم و اجحاف است در حق خریدار.کسی هم پاسخگو نیست . جواب زیان مرا که خواهد داد!!!!!!!؟؟؟؟؟؟ در این مدت اگر با پول خود پهن و پشگل هم خریده بودم ،بهتر بود ....... ،

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =