خودروی لوکس

این روزها خبرهای مختلفی از آمار سرقت خودرو و انواع و اقسام آن منتشر می‌شود که برخی از آنها نیز بی‌سابقه هستند، ازجمله سرقت خودروی لوکس از کشورهای خارجی و انتقال آن به ایران تا آموزش شیوه‌های سرقت خودروهای لوکس در داخل کشور.

به گزارش «اخبار خودرو»،  گویا بازار پرتلاطم خودرو تاثیرش را بر سرقت این کالای محبوب ایرانیان هم گذاشته است؛ به آن نشان که این روزها خبرهای مختلفی از آمار سرقت خودرو و انواع و اقسام آن منتشر می‌شود که برخی از آنها نیز بی‌سابقه هستند، ازجمله سرقت خودروی لوکس از کشورهای خارجی و انتقال آن به ایران تا آموزش شیوه‌های سرقت خودروهای لوکس در داخل کشور.

 به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، در روزهای گذشته پلیس بر شدت فعالیتش در برخورد با سارقان افزوده و بیشتر این باندهای سرقت را دستگیر کرده اما این امر چیزی از داغی بازار سرقت خودرو کم نکرده است. چند روز پیش رئیس‌ پلیس پایتخت از کشف و ضبط ۵۳ دستگاه خودروی مسروقه طی 24ساعت خبر داد و تاکید کرده بود: «اجازه فعالیت به سارقان را نخواهیم داد.» سردار حسین رحیمی همچنین از وضعیت ایمنی خودروهای داخلی گله کرده و گفته بود خودروسازان باید دراین‌زمینه فکری بکنند تا سرقت خودروهای داخلی کاهش یابد. وی پراید را رکوردار خودروهای سرقتی 
اعلام کرده بود.
به‌نظر می‌رسد سرقت خودرو نه‌تنها تبدیل به یک مشکل جدی در کشور شده بلکه شرایط آن هم با گذشته تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. چند روز قبل پلیس پسری را دستگیر کرد که شیوه سرقت خودروهای لوکس و مدل بالا را به سارقان آموزش می‌داد و به گفته خودش خارج کشور آموزش دیده بود.
البته باندهای دیگری هم هستند که راه و روش آنها کم عجیب نیست. دیروز در خبرها آمده بود: «چهار لکسوسی که در کشورهای ایتالیا، سوئد و روسیه اعلام سرقت و پس از ترخیص از گمرکات وارد ایران شده بودند، شناسایی و توقیف شدند.» به‌گفته پلیس این خودروها پس از ترخیص از گمرکات کشور و هنگام شماره‌گذاری شناسایی و دو متهم دستگیر شدند.
اما شیوه سرقت از این قرار بود، ازآنجاکه این خودروهای گران توسط مالکانشان تحت‌پوشش بیمه قرار گرفته بودند، اعضای خارجی این باند با همدستی مالکان این خودروها اقدام به از کار انداختن جی‌پی‌اس‌های نصب‌شده ‌داخل خودروها می‌کردند و پس از سناریوی ساختگی، اعلام سرقت کرده و از بیمه، خسارت خودروها را دریافت می‌کردند. سپس با انتقال پنهانی خودروها به مرزهای آذربایجان، قزاقستان و ایران با تغییر شماره شاسی و شماره موتور این خودروها، اقدام به وارد کردن خودروهای مذکور به این کشورها کرده و پس از شماره‌گذاری براساس شماره‌های موتور و شاسی‌جعلی، آنها را به فروش می‌رساندند.
به‌گفته پلیس این افراد با همدستی فردی در کمپانی تویوتا، لیست شماره‌های شاسی و موتور خودروهایی را که به کشورهای دیگر ارسال می‌شود، در اختیار داشتند و با جعل شماره‌های اصلی خودروهای مسروقه، اقدام به وارد کردن این خودروها به کشور کرده بودند.

  کشورهای پیشرفته در صدر سرقت خودرو
در چند سال گذشته بارها خبر نصب ردیاب روی خودروهایی که سیستم ایمنی و ضدسرقت ضعیفی دارند، منتشر شده اما گویا هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است. به‌گفته یک مقام مسئول قوه‌قضاییه پراید، پژو۴۰۵، پرشیا، سمند و نیسان بیشترین آمار سرقتی را دارند و ۹۵درصد خودروهای سرقتی مربوط به مدل ۸۸ و پایین‌تر از آن است که از ضریب ایمنی کمتری 
برخوردار بوده‌اند.
موضوع مهم اینکه سرقت خودرو فقط در کشور ما مطرح نیست بلکه بعضی کشورهای اروپایی به‌نوعی بهشت سارقان خودرو هستند. در بین کشورهای اروپایی ایتالیا رکورددار است و طبق آمارهای چند سال گذشته، خودرو ۲۰۸نفر از هر ۱۰۰هزار نفر ایتالیایی دزدیده می‌شود. بعد از ایتالیا کشورهای فرانسه و سوئد قرار دارند. آمریکا هم ازجمله کشورهایی است که در زمینه سرقت خودرو، آمار بالایی دارد و پلیس سالانه نزدیک ۵۳۳هزار سرقت خودرو را در این کشور ثبت می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =