الکتروتراک

شرکت سوئدی استارتاپ اینراید (Enride) به‌تازگی از محصول تمام‌الکتریکی و خودران خود رونمایی کرد.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  تولیدکنندگان خودرو در سراسر جهان به‌دنبال ایجاد تنوع در محصولات خود هستند و در این راستا از طرح‌های جدید استقبال می‌کنند. این در حالی است که سازندگان خودروهای کاروتجاری نیز از این قافله باز نمانده‌اند و شرایطی را فراهم می‌کنند تا ایده‌های جدید امکان پیاده‌سازی روی محصولات سنگین و نیمه‌سنگین را هم داشته باشند. چراکه بخش بزرگی از بازارهای جهانی را خودروهای کار در اختیار دارند و نمی‌توان اهمیت آن‌ها را در صنعت خودرو نادیده گرفت. درحال‎حاضر خودروسازان بسیاری روی عرضه محصولات با سوخت‌های پاک کار می‌کنند و این موضوع را می‌توان یکی از چالش‌برانگیز‌ترین مسائل به‌ویژه در محصولات کاروتجاری دانست. در شرایطی که همچنان استفاده از سوخت‌های پاک میان محصولات خودروسازان مختلف فراگیر نشده اما طرح جدید‌تری موسوم به سیستم خودران روی برخی محصولات پیاده‌سازی می‌شود. این ایده جذاب توانسته است توجه خودروسازان بزرگی ازجمله دایملر و ولووتراکس‌ را به‌خود جلب کند تا در پی آن از نمونه‌های خودران و بدون‌ راننده خود نیز رونمایی کنند. تازه‌ترین خبر اما در این بخش محصولی است با نام T-Log که از سوی یک استارت‌آپ سوئدی رونمایی شده و ویژگی بارز آن نداشتن کابین است. این ویژگی در کنار خودران بودن، این محصول را در مقایسه با دیگر محصولات متمایز می‌کند. در ادامه به معرفی این محصول خواهیم پرداخت.
   همه‌چیز درباره کامیون خودران T-Log
شرکت سوئدی استارتاپ اینراید (Enride) به‌تازگی از محصول تمام‌الکتریکی و خودران خود رونمایی کرد. این کامیون خودران با نام T-Log در فستیوال سرعت گودوود بریتانیا (Goodwood Festival of Speed) که در زمین‌های گودوود ساسکس‌غربی انگلستان برگزار میشود، به معرض نمایش درآمد. به‌گفته طراحان این خودرو، بیشترین کاربری این محصول برای استفاده در جنگل‌ها و به‌منظور حمل الوار است. 
از دیگر موارد خاص کامیون T-Log می‌توان به نبود کابین راننده روی آن اشاره کرد. گرچه ظاهر این خودرو تقریبا شبیه کامیون‌های کابین‌دار است اما از آنجا‌ که این محصول تمام‌خودران بوده، نیازی به طراحی کابین برای آن احساس نشده است. درحالی‌که اینراید امکانی را فراهم کرده است که این خودرو از صدکیلومتر دورتر هم کنترل شود. در بخش بار این کامیون، پایه‌هایی برای نگه‌داشتن الوار تعبیه شده است که هنگام جابه‌جایی از افتادن آن‌ها جلوگیری می‌کند.T-log  روی پلت‌فرم خودران شرکت اِنویدیا (Nvidia) ساخته شده و قادر به عملیات در سطح 4 است. شرکت اینراید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده است تا این کامیون تا سال 2020 وارد ناوگان حمل‌ونقل و صنعت چوب بریتانیا شود. 

   مشخصات فنی
مهندسان این شرکت، کامیون خودران T-Log را با تقویت شاسی و سیستم تعلیق به‌گونه‌ای طراحی‌ کرده‌اند تا توانایی مقابله با بارهای سنگین و جاده‌های نرم جنگلی را داشته‌ باشند. این سطح از تطبیق‌پذیری برای وسایل نقلیه خودران تا امروز پیش‌بینی نشده بود. 
یکی از اهداف تولید این کامیون خودران، جایگزینی آن با محصولات آلاینده‌ای است که پیش از این وارد ناوگان‌های حمل‌ونقل شده‌اند و آلایندگی بسیاری را به محیط‌زیست وارد می‌کنند. بنابراین شرکت اینراید هیچ موتوری را برای این کامیون خودران در نظر نگرفته است. این کامیون از پیشرانه الکتریکی برخوردار است که 300کیلووات قدرت تولید می‌کند و با هر بار شارژ می‌تواند 120مایل را طی کند. 
کامیون T-log از سیستم مسیریابی هوشمند و بهینه‌سازی زمان تحویل برخوردار است که می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل این صنعت را به میزان چشمگیری کاهش دهد. از دیگر امکانات تعبیه‌شده روی این خودرو می‌توان به دوربین، فناوری سنجش از راه دور و رادار اشاره کرد. همچنین T-Log از سیستم آگاهی 360درجه از محیط اطراف نیز بهره‌مند است. 

   نظر مدیرعامل اینراید در مورد ویژگی‌های T-Log
مدیرعامل شرکت اینراید در خصوص ضرورت تولید این محصول الکتریکی و خودران معتقد است: «در کشورهای اسکاندیناوی و نوردیک که صنعت چوب در آن‌ها گسترده‌ است، حدود 20درصد از حمل‌ونقل مربوط به جابه‌جایی الوارها می‌شود.» 
بنابراین چنین محصولاتی می‌توانند کاهش هزینه‌ها را برای اپراتورهای مختلف به همراه داشته باشند. روبرت فلاک همچنین درمورد جایگزینی پیشرانه‌ الکتریکی با موتورهای منسوخ دیزلی افزود: «ما در این محصول از موتورالکتریکی بهره بردیم تا ثابت کنیم این پیشرانه‌ها توانایی انجام کارهای سخت را هم دارند.» 
دیگر مدیران این شرکت نیز بر این باورند چنانچه بازپرداخت مالی برای اپراتورهای فعال در ناوگان وجود داشته باشد، می‌توان آن‌ها را به استفاده ازتکنولوژی‌های جدید متقاعد کرد. اینراید معتقد است زمانی که از باتری‌های الکتریکی به جای موتور در این خودروها، به‌طور قطع عملکرد بهتری‌ را برای باربری به همراه خواهد داشت و هزینه‌های تولید را کاهش 
خواهد داشت. 
همچنین مسئولان این شرکت می‌گویند براساس قوانین جدید برای کاهش سطح الاینده‌های کربنی، کامیون‌های الکتریکی می‌توانند گزینه‌های مناسبی محسوب شوند. پیش‌از این نیز ایلان‌ ماسک اعلام کرده بود کامیون‌های الکتریکی این شرکت به ازای هر مایل 1.26دلار هزینه‌ اجرایی دارند درحالی‌که این مبلغ برای نمونه‌های دیزلی به 1.51دلار می‌رسد. مدیرعامل این شرکت می‌گوید حذف کابین و جایگزین راننده با یک اپراتور که می‌تواند عملکرد چند کامیون را از راه دور نظارت و کنترل کند، به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

   تقدم کامیون T-Pod اینراید
کامیون خودران T-Log را نمی‌توان نخستین محصول شرکت اینراید دانست، این استارت‌آپ سال گذشته برای اولین‌بار از کامیون‌های خودران خود با نام T-Pod رونمایی و از این طریق، صنعت حمل‌ونقل را متحول کرد. T-Pod را می‌توان نسل پیشین T-Log برشمرد چراکه این دو محصول شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند، هر دو تمام‌الکتریکی و خودران هستند و از ویژگی‌های آن‌ها، نداشتن کابین و موتورهای احتراقی است. نبود کابین در این خودروها، آن‌ها را بی‌نیاز به پدال‌ها، دنده و شیشه‌جلو کرده است. اینراید تنها برای طراحی ظاهری فضایی فلت و شبیه کابین را در قسمت جلویی این محصولات در نظر گرفته است. 
این کامیون خودران به دو گونه رانده می‌شود، یا اپراتور آن را از راه دور کنترل می‌کند یا کاملا بی‌نیاز از هرگونه کنترل انسانی خواهد بود. اینراید درخصوص T-Pod اعلام کرده بود در آینده‌ای نه‌چندان دور این خودرو را وارد صنعت حمل‌ونقل خواهد کرد. نخستین کامیون خودران اینراید قادر به‌حمل ۱۵پالت کالا ارزیابی شده بود. یکی از تفاوت‌های دو کامیون خودران اینراید کاربری آن‌هاست؛ برخلاف T-Log، کامیون T-Pod به منظور استفاده در جاده‌های پرپیچ‌وخم شهری طراحی شده است. این خودرو از یک محفظه پوشیده برای بار بهره می‌برد که فضای محدودتری را برای بارهای موردنظر ایجاد خواهد کرد. طول این کامیون کمی بیش‌از ۷متر است. این شرکت هدف خود را از راه‌اندازی چنین محصولی ایجاد سیستم کامل ترابری میان شهرهای گوتنبرگ و هلسین‌بوری سوئد اعلام کرده است.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

آخرین اخبار