تایر

عدم تامین ارز مواد اولیه تولید تایر توسط بانک‌مرکزی،کارخانه‌های تایرسازی را به‌تعطیلی کشانده است. ر

 به گزارش «اخبار خودرو​»، این بار حرف از هشدار و تذکر گذشته و تایرسازان داخلی این هفته به‌دلیل نداشتن مواد اولیه تایر تعطیل خواهند شد. بعضی به تعطیلات اجباری رفته‌اند و معدود تایرسازانی که با کاهش ساعت کاری همچنان تولید را سرپا نگه داشته‌اند، نیز حداکثر تا پایان هفته خطوط تولید خود را تعطیل خواهند کرد.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر از شروع بحران مواد اولیه و توقف خطوط تولید تایر در کشور خبر داد و گفت: «با وجود تذکرهای مکرر درخصوص نابسامانی‌های ایجادشده برای تخصیص ارز موردنیاز واردات تایر، متاسفانه مسئولان بانک مرکزی بدون‌توجه به حساسیت موضوع نسبت‌به تخصیص ارز موردنیاز اقدامی انجام نداده‌اند.» وی با تاکید بر اینکه برای ساخت یک تایر باید بیش از 90ماده با یکدیگر ترکیب شوند، گفت: «نبود هریک از این مواد باعث تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود. همین اتفاقی که این روزها دامن‌گیر این 
صنعت شده است.»
تنها با اشاره به لیست اعلام‌شده از سوی بانک‌مرکزی برای کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی گفت: «متاسفانه مواداولیه تولید تایر جایی در بین 25 قلم کالای مشمول دریافت ارز دولتی نداشت و درنهایت با تلاش انجمن صنفی صنعت تایر معاون‌اول رئیس‌جمهور و وزیر صنعت معدن تجارت با اضافه شدن مواد اولیه تولید تایر در لیست کالاهای دریافت‌کننده ارز دولتی موافقت کردند. اما نکته جالب که باعث شده است صنعت تایر با بحران‌بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شود، عمل نکردن به دستور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر صمت روی میز معاون ارزی بانک‌مرکزی است.»
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر نبود مکانیزم مشخص برای پرداخت ارز موردنیاز مواد اولیه تولید تایر در سیستم بانک‌مرکزی را اصلی‌ترین دلیل بحران کنونی صنعت تایر دانست و بیان کرد: «به جرات می‌توان گفت اگر بانک‌مرکزی طی چند روز آینده فکری برای اجرای دستور معاون‌اول رئیس‌جمهور نکند صنعت تایر کشور به تعطیلی کشیده خواهد شد. سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر درحالی از تعطیلی واحدهای صنفی تولیدکننده تایر در چند روز آینده خبر داد که پیش‌ازاین نیز تولید تایر در هر دو گروه رادیال سواری  و باری-اتوبوسی با کاهشی شدید روبه‌رو شده بود و شرکت‌های تولیدی در اقدامی بی‌سابقه سبدهای فروش خود به عاملان را به یک سبد برای هر نماینده محدود کرده بودند»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =