اوپل

یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران گروه خودروسازی PSA این است که آیا تحول اساسی برند اوپل- واکسهال که سال‌های سال درگیر مشکلات عدیده بوده، اتفاقی است یا نشان‌گر توانایی بالای کارلوس تاوارس، مدیرعامل این گروه خودرویی فرانسوی است؟

به گزارش «اخبار خودرو​»، یکی از دغدغه‌های سرمایه‌گذاران گروه خودروسازی PSA این است که آیا تحول اساسی برند اوپل- واکسهال که سال‌های سال درگیر مشکلات عدیده بوده، اتفاقی است یا نشان‌گر توانایی بالای کارلوس تاوارس، مدیرعامل این گروه خودرویی فرانسوی است؟ این‌طور که از شواهد و قرائن پیداست باید قبول کنیم که تاوارس استعدادی قابل توجه در دگرگون‌سازی برندهای با سابقه‌ای دارد که از دور خارج شده‌اند یا در آستانه اضمحلال قرار دارند. برند اوپل-واکسهال از سال 2000 میلادی تا سال گذشته که جنرال موتورز مالکیت آن را به PSA واگذار کرد، 20میلیارد دلار سرمایه را از دست داد. عمده فروش برند اوپل در اروپا صورت می‌گیرد، در حالی‌که بازار واکسهال به بریتانیا محدود می‌شود. 

  یک انتقال فرخنده
سال گذشته وقتی جنرال موتورز بالاخره توانست خودش را از شر این پدیده شوم رها کند، سرمایه‌گذاران آگاه و هوشیار آمریکایی این برند بسیار خوشحال شدند. اما ماه گذشته گروه PSA با اعلام این‌که اوپل- واکسهال در نیمه اول سال میلادی جاری موفق شده به درآمدی معادل 571میلیون دلار دست پیدا کند، سرمایه‌گذاران خود و البته سرمایه‌گذاران جنرال موتورز را حیرت‌زده کرد. سال گذشته در همین مدت اوپل -واکسهال ضرری 200 میلیون دلاری را از خود به جا گذاشته بود. این‌طور که مشخص شده این سودآوری مرهون یک حسابداری هنرمندانه بوده است، اما علاوه‌بر آن این کمپانی ادعا می‌کند که توانسته در شش ماه نخست سال جاری حاشیه سود خود را به 3درصد برساند. در این مدت پژو موفق شده در اروپای غربی 516هزارو900دستگاه از محصولاتش را به فروش برساند که نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته 8درصد رشد داشته است. براساس گزارش موسسه داده صنعت خودرو، سیتروئن با 316هزارو800دستگاه خودرو، 2.7درصد و اوپل- واکسهال با 425هزارو300دستگاه، 6.9درصد رشد فروش را تجربه کرده‌اند. باقی رشد این گروه نسبتا نوظهور و پرمدعای فرانسوی نیز مدیون رشد فروش برند DS بوده است. در حال حاضر PSA در اروپای غربی 16.5درصد از سهم بازار را در اختیار دارد که با این رقم پس از فولکس‌واگن (با 23.5درصد از سهم بازار) به دومین خودروساز بزرگ در این بازار بدل می‌شود. 

  جادوی تاوارس
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که این فرمول جادویی که تاوارس برای دست یافتن به این سودآوری غیرقابل باور به کار گرفته چیست؟‌ پاسخ را باید در برخی از همان شیوه‌هایی جست که او پیش‌تر برای متحول‌سازی PSA به آن‌ها متوسل شده بود. در تمام مدتی که جنرال موتورز مالک اوپل- واکسهال بود، از راهبرد سنتی «تولید بالا با قیمت پایین» بهره می‌گرفت. این سیاست همیشه شیوه بسیار مناسبی برای پر نگه‌داشتن خط تولید و پایین آوردن هزینه‌های تولید بوده است، اما مساله این‌جاست که به این ترتیب بازار پر از خودروهایی می‌شود که برایشان تقاضایی وجود ندارد و به این ترتیب با ضرر مواجه خواهند شد. اما به گفته جان ورمالد، تحلیل‌گر موسسه بریتانیایی اتوپلیس، تاوارس این چرخه شوم و باطل را شکسته و از بین برده است. «او رویکرد نابخردانه پیشین را در خصوص دنبال کردن تولید با حجم بالا تغییر داده و البته سرمایه‌گذاری‌ها روی بخش توسعه را قطع کرده است. این اقدامات می‌تواند برای یک برند که به صورت تنها فعالیت می‌کند، به منزله خودکشی باشد، اما اوپل -واکسهال دیگر تنها نیست و قرار است در آینده محصولات خود را با پلت‌فرم‌ها، موتورها و جعبه‌های انتقال نیروی PSA به بازار عرضه کند.» به گفته آقای ورمالد این تصمیم باعث خواهد شد محصولات کهنه فعلی اوپل واکسهال جای خود را به محصولاتی جدید بدهند. وقتی کارلوس تاوارس در سال 2013 سکان PSA را در دست گرفت، این خودروساز با یک بحران مالی بزرگ و از دست دادن مبالغ هنگفتی از سرمایه‌اش فاصله زیادی نداشت. او به محض ورود تمام شیوه‌های قبلی را متوقف کرد و عملا برای نگه داشتن میزان هزینه‌ها و حاشیه سود در سطحی ایمن، تولید را پایین آورد. او نگرانی‌ها در خصوص سهم بازار را کنار گذاشت و بر فروش مدل‌هایی متمرکز شد که بر حاشیه سود تاثیرگذار هستند. تاوارس بودجه‌های مربوط به مخارج جاری را کاهش داد و از سرمایه محدود شرکت برای عرضه مدل‌های شاسی بلندی که ظاهر و باطن جذابی دارند، استفاده کرد. نتیجه این تلاش‌ها این شد که سود عملیاتی گروه PSA در نیمه اول سال جاری با رشدی 41درصدی نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته به 3.4میلیارد دلار و فروش آن نیز با 40درصد افزایش به رقم 44میلیارددلار رسیده است. باید منتظر ماند و دید که اوپل -واکسهال در ادامه با مدیریت کارلوس تاوارس چه جایگاهی در بازار جهانی پیدا خواهد کرد و میزان سودآوری آن ظرف سال‌های آتی به چه میزانی خواهد رسید. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =