بورس

مدتی است بازیگران بازار سهام دید بلندمدت به سرمایه‎گذاری را به‌کلی فراموش کرده‌اند؛ صف‌های خریدی که در اندک زمانی به صف‌های فروش بدل می‌شوند، گویای این موضوع است

به گزارش «اخبار خودرو​»، در آخرین روز از دادوستدهای گروه خودرویی در هفته گذشته اکثر نمادهای این گروه روند نزولی را طی کردند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، زامیاد، پارس‎خودرو، ایران‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، گروه بهمن و آهنگری تراکتورسازی ایران منفی خوردند و درمقابل نیز نمادهای سایپاآذین، مهرکام‌پارس و قطعات اتومبیل ایران مثبت شدند. همچنین طی 23هزار‌و285 نوبت معاملاتی، 373میلیون‌و930هزار سهم به‌ارزش 40میلیارد‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان دادوستدهای هفته گذشته بالغ بر 15هزارو147میلیاردتومان شد.

تبدیل ناگهانی صف‌های خرید به صف‌های فروش

مدتی است بازیگران بازار سهام دید بلندمدت به سرمایه‎گذاری را به‌کلی فراموش کرده‌اند؛ صف‌های خریدی که در اندک زمانی به صف‌های فروش بدل می‌شوند، گویای این موضوع است. این اوضاع سبب شده سفته‌بازان حرفه‌ای که با دید کوتاه‌مدت وارد معاملات می‌شوند، بتوانند سود خوبی به جیب بزنند.

قیمت سهام بورس تهران طی پنج‌روز کاری در هفته‌ گذشته، همچون هفته‌های اخیر با نوسان‌های زیادی روبه‌رو شد. در این هفته شاخص‌کل یک‌بار توانست تراز ۱۴۰هزار واحدی را رد کرده و بار دیگر به یک تراز تاریخی دست یابد.

اما رسیدن به این تراز تاریخی نشانه حال خوب بورس نیست‌ بلکه نشان از وضعیت کلی اقتصاد ازجمله شرایط بازار ارز و نرخ دلار در سامانه نیما، سامانه سنا و بازار آزاد دارد، چراکه با افزایش نرخ ارز به‌طور طبیعی قیمت سهم‌ها در بورس افزایش می‌یابد و در نتیجه شاخص کل رشد می‌کند، بنابراین تنها عامل پررنگ که این روزها باعث رشد قیمت‌ها و در نتیجه شاخص در بورس شده وضعیت نامطلوب در نرخ ارز است.

از سوی دیگر، با افزایش قیمت دلار سهام شرکت‌های صادرات‎محور با افزایش قیمت مواجه می‌شوند وگرچه بیشتر شرکت‌های بورسی در کشور صادرات‎محور هستند اما درعین‎حال وضعیت کنونی اقتصاد و نگرانی بازیگران بازار سرمایه از این وضعیت سبب شده است ریسک‌های سیستماتیک بازار افزایش یابد و با کوچک‎ترین نشانه‌های منفی شاهد صف‌های فروش سهم‌ها باشیم.


بی‎اطمینانی سهامداران به آینده کوتاه‎مدت بازار

در پنج روز کاری بورس تهران شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی ۵۶۲ واحد رشد کرد و به رقم ۱۳۷هزارو۴۷۲ واحدی رسید. در‌عین‌حال شاخص آزاد شناور با رشد ۱۷۰۰واحدی از تراز ۱۴۴هزارو۶۹۹ تا تراز ۱۴۶هزارو۳۹۹ بالا رفت. این در حالی است که طی هفته گذشته در برخی روزها با صف پایدار خرید و برخی روزها با صف پایدار فروش روبه‌رو بودیم. این موضوع نشان از بی‎اطمینانی سهامداران، چه سهامداران حقوقی و چه حقیقی  به آینده کوتاه‎مدت بازار دارد.

این نداشتن اعتماد به آینده سبب شده است سهامدارن به‎جای دید بلندمدت باتوجه به اخبار روز، هر لحظه تصمیم به خرید یا فروش بگیرند. بدین ترتیب در این مدت نوسان‌گیران حرفه‌ای که با دید کوتاه‎مدت به بازار آمده‌اند، توانستند سود خوبی به جیب بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =