آلومینیوم و فولاد

بنا بر فاکتورهای خرید قطعه‎سازان، قیمت فولاد، مس، آلومینیوم و مواد پتروشیمی درصد قابل‏ توجهی افزایش یافته است

به گزارش «اخبار خودرو»، یکی از مهم‎ترین مباحثی که این روزها در صنعت خودرو مطرح است، وضعیت بازار فولاد و دیگر مواداولیه است. با توجه به سهم 60درصدی فولاد از وزن هر خودرو، این فلز در این صنعت از اهمیت بسزایی برخوردار است. اما این روزها تولیدکنندگان خودرو و قطعات از نحوه عرضه مواداولیه موردنیاز خود در بورس کالا ناراضی هستند. این در حالی است که خودروسازان و قطعه‎سازان به عنوان یکی از مصرف‎کنندگان عمده ورق‎های فولادی و مواد پلیمری از تلاطم در عرضه و قیمت‎گذاری این محصولات بسیار آسیب می‎بینند.

در همین راستا، چندی پیش وزارت صنعت،‏ معدن و تجارت ابلاغیه ۱۴بندی را در چارچوب تنظیم بازار محصولات فولادی و ایجاد ثبات و آرامش در این بازار به اتاق‏ های بازرگانی ارسال کرد. این دستورالعمل، بر الزام عرضه‎ کنندگان نسبت به عرضه مستمر و مکفی بر مبنای تعیین کف عرضه در هر مرحله به میانگین هفتگی تاکید کرده است.

 انتقاد از نحوه عرضه مواد اولیه در بورس کالا

عضو هیات‎مدیره انجمن قطعه‎سازان در خصوص وضعیت مواداولیه تولید می‎گوید: «به‎رغم افزایش سرسام‎آور هزینه‎های تولید خودرو، شورای رقابت اجازه افزایش قیمت نمی‏دهد و می‎گو‏ید مساله خودرو با سایر تولیدات فرق می‏کند. اما باید مشخص شود فولاد مبارکه و مس باهنر انحصار ایجاد کرده‏ اند یا صنعت خودرو؟»

   محمد شهپری می‎افزاید: «همان‎طور که علاوه بر ایران‎خودرو و سایپا، کارخانه‎های خودروسازی دیگری هم در کشور داریم، کارخانجات فولادسازی زیادی نیز در کشور وجود دارد، اما به فولادمبارکه اجازه افزایش قیمت داده می‎شود و به خودروسازان دستور تثبیت قیمت.» به گفته وی، فاکتورهای خرید قطعه‎سازان، ثابت می‏کند از ابتدای سال ۹۶ تا امروز درصد قابل توجهی قیمت فولادمبارکه و مس‏باهنر افزایش یافته است، آلومینیوم و مواد پتروشیمی نیز همین وضعیت را دارند.» 

عضو هیات‎مدیره انجمن قطعه‎سازان‏ با انتقاد از نحوه عرضه محصولات در بورس کالا می‎گوید: «مسئولان امر به ما می‏گویند مواداولیه را از بورس کالا تهیه کنید، درحالی که در بورس نظارتی وجود ندارد. در همین شرایط کارگاه‏هایی که تولید نداشته‏اند، با دریافت یک گواهی صنعتی برای خرید مواد اولیه وارد بورس شده‏اند و این باعث شده تقاضا در بورس افزایش بیابد. این در حالی است که حجم عرضه در بورس کالا کم است و همه مجبورند برای متوقف نشدن تولید، مواداولیه را از بازار آزاد تهیه کنند.»

به گفته شهپری، با گرانی دلار، قاچاق مواداولیه بسیار زیاد شده است؛ تا جایی که گفته می‌شود ضایعات مس را به کشورهای دیگر می‏فرستند و همان مس را با دلار آزاد دوباره وارد می‏کنند.

قطعه‎سازان می‎گویند: «همان‎طور که چندین کارخانه خودروسازی در کشور داریم، کارخانجات فولادسازی زیادی نیز در کشور وجود دارد، اما به فولادمبارکه اجازه افزایش قیمت داده می‎شود و به خودروسازان دستور تثبیت قیمت.»

بورس کالا به دستورالعمل وزارت صنعت بی‎اعتناست

امیرحسین کاوه، عضو اتاق بازرگانی نیز در همین زمینه با اشاره به این‎که صنایع بالادستی فولاد و پتروشیمی به‌عنوان تولیدکنندگان کالاهای پایه و مواد اولیه، از انواع و اقسام منابع سوبسیدی کشور بهره‏ مند هستند، می‎گوید: «دولت باید همان‏گونه که بر نرخ کالاهای اساسی و مصرفی مردم نظارت دارد، نرخ کالاهای اساسی صنعتی را هم حفظ و کنترل کند. زیرا این کالاها، مواداولیه کارخانه‎های پایین‏دستی مانند خودروسازی و قطعه‎سازی هستند و رها کردن بازار آن‎ها به مثابه فرصت شغلی و وضعیت معیشتی میلیون‏ها هم‎وطن است.» 

وی می‎افزاید: «گرانی افسارگسیخته مواداولیه تولید، مساوی است با بیکاری کارگران و فجایع معیشتی ناشی از آن. بنابراین کنترل قیمت مواد اولیه در بورس کالا باید اولویت نخست دولت باشد.» 

وی با بیان این‎که عرضه ‏کنندگان اصلی بورس کالا را تولیدکنندگان انحصاری تشکیل می‎دهند، ادامه داد: «این بورس نیاز به نظارت حداکثری دارد و دستورالعمل کنترل بازار وزارت صنعت به منظور جلوگیری از هرج ‏ومرج در قیمت ‏گذاری‏های دلخواه صنایع بالادستی نیز در همین راستا ابلاغ شد که کار بسیار به‏ جا و درستی بوده است. چراکه نرخ مواداولیه تولید نیز به‎عنوان کالای اساسی صنعتی باید توسط دولت کنترل شود و نباید قیمت ساخت ایران که با ریال تولید می‏شود، در بورس کالا بر اساس نرخ ارز تعیین شود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    بله افزایش قیمت اگر از این تاریخ به بعد باشد ولی متاسفانه ایران خودرو ماشین هایی که می بایست خرداد تیر مرداد تحویل مستری میداد نداده و با این اتفاق تمام آنها را هم به قیمت جدید به فروش می رساند و بعد می گویند احتکار نکرده واقعا جای تاسف است آشکارا سره مردم کلاه می گذارند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =