تراکتورسازان

نوسانات نرخ ارز معادلات بازار خودروها و ماشین‎آلات کشاورزی را نیز مانند بسیاری از بازارهای دیگر برهم ریخته است.

به گزارش «اخبار خودرو​»،  به‌گفته کارشناسان، نیمی از قطعات تراکتورها و کمباین‎های تولید داخل ازجمله قطعات موتور که وارداتی هستند، در ماه‌های اخیر به مشکلاتی همچون کاهش واردات و افزایش قیمت برخورده‎اند. این موضوع دست سازندگان را برای حفظ تیراژ تولید و نیز برنامه‌ریزی تولیدات آتی بسته و داخلی‎سازی قطعات وارداتی نیز حداقل 10سال زمان می‎برد. درحال‎حاضر تراکتورهای باغی 25 تا 145اسب‌بخار با قیمت 30 تا بالای 100‌میلیون‌تومان در بازار عرضه می‌شوند. این در حالی است که حذف ارز 4200تومانی از این صنعت، هم واردات قطعات موردنیاز خطوط تولید را متوقف کرده و هم تولید را کاهش داده است. بر این اساس پیش‎بینی می‎شود تراکتورها و کمباین‎ها با تغییر قیمت فاحشی روبه‌رو شوند، به‌عنوان مثال تراکتور 51اسب‌بخار که با تخصیص ارز دولتی با قیمت 120میلیون‌تومان عرضه می‌شد با حذف ارز یارانه‌ای بین 200 تا 300 میلیون‌تومان قیمت‎گذاری شود. این موضوع را با روح‎الله خدارحمی، مدیرعامل بانک کشاورزی در میان گذاشتیم، بانکی که بزرگترین حامی تولیدکنندگان و مشتریان تراکتور در ایران محسوب می‎شود.

  تهدید روند بهبود شاخص اسب بخار به ازای هر هکتار
مدیرعامل بانک کشاورزی میزان تسهیلات پرداختی در حوزه مکانیزاسیون برای خرید انواع ماشین‎آلات کشاورزی اعم‌از تراکتور و کمباین و... را در 5 ماهه ابتدای سال جاری 7038 فقره به مبلغ 3010میلیاردریال اعلام و تاکید کرد: «در راستای بهبود ابزار تولید و استفاده از فناوری جدید برای تحقق کشاورزی اقتصادی، پرداخت این تسهیلات همچنان جزو اولویت‎های بانک قرار دارد و در شش‌ماهه دوم سال نیز طبق روال همه‎ساله افزایش خواهد یافت.» اما آیا این روال همه‎ساله در صورت دو تا سه برابر شدن قیمت تراکتور، باز هم برقرار خواهد بود؟ آیا همچنان معادل 80درصد قیمت هر تراکتور، تسهیلات با سود 16درصد به کشاورزان تعلق خواهد گرفت؟ وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: «روال ما عوض نخواهد شد؛ هرچقدر هم تراکتور گران شود، ما به تعهدمان در اعطای وام 80درصدی خرید پایبند خواهیم بود اما اگر قیمت تراکتور جهش قابل‌توجهی پیدا کند، کمتر کسی خریدار آن خواهد بود و این روند خود پیشرفت ضریب مکانیزاسیون در کشور و بالا رفتن شاخص اسب‌بخار به ازای هر هکتار را متوقف خواهد کرد.»

  تراکتور و کمباین را نمی‌توان با ارز آزاد تولید کرد
خدارحمی افزود: «اگر دولت بر افزایش نرخ ارز تولید ماشین‎آلات کشاورزی پافشاری کند، تقاضا در این بازار به‌شدت کاهش خواهد یافت و روند خوبی که طی سال‎های اخیر به‎واسطه افزایش ضریب مکانیزاسیون، تزریق تراکتور و کمباین و دیگر ماشین‎آلات زراعی و باغی به بخش کشاورزی شاهد بودیم، خدشه‎دار خواهد شد.» وی ادامه داد: «درحال‎حاضر برخی دولتمردان به این نتیجه رسیده‎اند حتی خودروهای سواری و تجاری را هم نمی‌توان با ارز آزاد تولید کرد، چه برسد به ماشین‎آلات کشاورزی که خودروهای کار این بخش محسوب می‎شوند و با بحث اشتغال، معیشت و امنیت غذایی مردم مرتبط هستند.» وی در پایان از دولت و بانک‌مرکزی خواست یارانه ارزی تراکتورسازان را بازگردانند و ابراز امیدواری کرد تا بدین ترتیب روند توسعه مکانیزاسیون و نیز نوسازی ناوگان کشاورزی با سرعت قبل دنبال شود.

  سرمایه‎گذاری ماهانه یک‎صد میلیارد‌تومانی در حوزه مکانیزاسیون
دست‌اندرکاران این صنعت امید دارند دولت در این خصوص تغییرنظر داده و حداقل با ارائه ارز دولتی به این تولیدکنندگان، قیمت نهایی محصولات را اندکی کاهش دهد. 
در غیر این صورت، ماشین‎آلاتی که طی دو سال اخیر با ثبات قیمت روبه‌رو بوده‌اند، در ادامه کار یا ناچار به افزایش شدید قیمت خواهند بود که در این صورت مشتری برای خرید نخواهد داشت، یا تولید آن‌ها مانند بسیاری از صنایع دیگر متوقف خواهد شد. براساس آمارها، از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تاکنون هر ماه به‌طور میانگین بیش از یک‎صدمیلیارد‌تومان در حوزه مکانیزاسیون سرمایه‌گذاری شده که 80‌درصد آن تسهیلات و 20‌درصد آورده شخصی بوده است. همچنین در این مدت 90هزار دستگاه تراکتور وارد عرصه‌های کشاورزی شده و بیش از 30 درصد از ناوگان ماشین‌آلات کشاورزی نوسازی شده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهاب بهزادی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    0 0
    چه مملکتیه خدا سر شاهده کشاورز بدبخت همه جوره فشار روشه یکی نیست بداد کشاورز بد اقبال برسه آخه چه مسخره بازیه هر روز بره رو قیمت ادوات کشاورزی الا خصوص تراکتور جنس کشاورز آخه مگه چقدر درآمد داره که بتونن خرید ادوات انجام بدن التماس تفکر بداد مردم عزیز زحمت کش کشاورز برسیم لطفاً

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =