اسقاط خودرو فرسوده تقریبا به صفر رسیده و به‌نوعی متوقف شده است.

   به گزارش «اخبار خودرو​»،  این بخشی از گفته‌های یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور است. به باور او خودروسازان داخلی هیچ تعهد و اقدامی برای خروج خودروهای فرسوده در برابر تولید ندارند و تاکید کرده دولت چاره‌ای جز نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده ندارد و در برابر آن مسئول است و باید چاره‌ای بیندیشد.

به‌گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، هرسال وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده پیچیده‌تر می‌شود و هر‌بار هم مسئولان مربوطه داستان تکراری از نابسامانی آن تعریف می‌کنند. از یک سو اسقاط خودروهای فرسوده با واردات خودرو پیوند خورده اما در دو سال گذشته واردات خودرو کاهش چشمگیری داشته است.  از سوی دیگر لغو مصوبه معافیت تولیدکنندگان داخلی از اسقاط خودرو از مشکلات اصلی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در کشور است. 
هفته گذشته نورمحمد تربتی‌نژاد، سخنگوی کمیسیون کشاورزی گفته بود طرحی در این کمیسیون تصویب شده است که براساس آن تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت موظف به اسقاط یک دستگاه فرسوده به ازای تولید هر چهار دستگاه شده‌اند. مصطفی جودی، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «این طرح براساس قانون هوای‌پاک و نوسازی ناوگان فرسوده توسط کمیسیون کشاورزی تایید شد. البته در این جلسات نمایندگان وزارت صنعت با طرح مخالفت کردند. همچنین این طرح باید در مجلس تصویب شده تا تبدیل به قانون اجرایی شود. در‌حال‌حاضر هیچگونه مصوبه‌ای برای الزام خودروسازان داخلی برای اسقاط خودروهای فرسوده وجود ندارد و به‌لحاظ قانونی خودروسازان داخلی هیچ تعهد و اقدامی برای خروج خودروهای فرسوده در برابر تولید ندارند.» 
وی درباره اثرات کاهش واردات خودرو بر اسقاط خودروهای فرسوده توضیح داد: «در دو سال گذشته و با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش، به مرور اسقاط خودرو کاهش یافت و گواهی‌های تولیدشده بر اثر اسقاط خودرو انباشت قابل‌توجهی ایجاد کرده و در‌حال‌حاضر 60 هزار گواهی اسقاط تولید شده است. درواقع فرایند نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده ارتباط تنگاتنگی با شماره‌گذاری خودروهای وارداتی پیدا کرده و کاهش واردات به‌نوعی تهدیدکننده ناوگان نوسازی خودروهای فرسوده در کشور است.»

  آمار خودروهای فرسوده
جودی با اشاره به این که حدود یک‌میلیون‌و500‌هزار خودروی فرسوده در کشور وجود دارند، توضیح داد: «در‌حال‌حاضر تنها مسیر خروج خودروی فرسوده، شماره‌گذاری خودروهای وارداتی است و وقتی این مسیر محدود می‌شود یا به حد مشخصی برسد که بیش‌از آن نیاز به خودروی وارداتی نیست بنابراین خودروی فرسوده‌ای هم  اسقاط نمی‌شود.» 
رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت کشور درباره آمار خودروهایی اسقاطی در سال 96 گفت: «درسال گذشته حدود 180هزار خودروی فرسوده از رده خارج‌شده است. جالب اینکه سال گذشته حدود یک‌میلیون‌و500هزار خودروی داخلی تولید و شماره‌گذاری شده و در ازای آن حتی یک خودروی فرسوده از رده خارج نشد. با وضعیت فعلی نیز هر روز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کمتر شده و اسقاط خودروهای فرسوده هم کاهش می‌یابد.»
جودی درباره مصوبه اسقاط خودروهای فرسوده گفت: «براساس مصوبه‌ای که دولت در سال 1388 برای واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی خودرو اعلام کرد، واردکنندگان خودرو موظف بودند در برابر شماره‌گذاری خودرو گواهی اسقاط ارائه کنند و خودروسازان داخلی هم موظف بودند، معادل 30درصد تولیدشان خودرو از رده خارج کنند. اما هرگز به این قانون تمکین نکرده و آن را اجرایی  و عملیاتی نکردند. جالب اینکه در اواسط سال گذشته دولت مصوبه دیگری تصویب کرد که بر‌اساس آن خودروسازان داخلی ملزم به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به ازای تولید خودروهای با مصرف سوخت ۸.۵لیتر و بیشتر شدند اما متاسفانه بلافاصله این مصوبه لغو شد.»
جودی در پایان تاکید کرد: «دولت در برابر هوای آلوده و نوسازی ناوگان فرسوده مسئولیت و تکلیف دارد و حتی برای بهینه‌سازی سوخت هم دولت چاره‌ای جز نوسازی ندارد و باید هرچه سریع‌تر یک  طرح جامع برای حل آن ارائه کند.»

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =