هیوندای

وضعیت به وجود آمده برای شرکت‌های کره‌ای در بازار چین پس از بحران دیپلماتیک، دولت این کشور را به فکر توسعه در کشورهای جنوب شرقی آسیا انداخته که توسط کمپانی‌های خودروسازی ژاپنی قرق شده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، براساس اظهارات منابع داخلی هیوندای موتور، این خودروساز کره‌ای قصد دارد خودروهای ساخت چین خود را به کشورهای جنوب شرقی آسیا انتقال دهد.

براساس گزارش رویترز این تصمیم هیوندای به افت فروش این شرکت در بازار چین مربوط می‌شود که باعث شده بخش زیادی از محصولات تولید شده در این کشور در انبارها باقی بمانند.

زمانی هیوندای و کیا موتورز رتبه سوم فروش خودرو را در بازار چین داشتند. اما درست زمانی که این شرکت کره‌ای پنجمین کارخانه خود را در این کشور افتتاح کرد، یک مجادله دیپلماتیک باعث جبهه‌گیری مشتریان چینی در برابر محصولات کره‌ای شد که در نتیجه به فروش و تصویر برند هیوندای آسیبی جدی وارد کرد. اگرچه مسائل دیپلماتیک بین دو کشور از آن زمان تاکنون برطرف شده، اما بهبود وضعیت هیوندای با بی‌نظمی همراه بوده است. 

تجربه تلاطم 

در ماه ژوئیه فروش این خودروساز کره‌ای در چین 30هزارو18 دستگاه گزارش شد که نسبت به ژوئیه سال 2017 کاهشی 40درصدی داشته و به طور کلی کمترین میزان فروش ماهانه‌ این شرکت از آغاز بحران جهانی سال 2008 تاکنون بوده است. این در حالی است که فروش کلی این شرکت از ماه ژانویه تا ژوئیه 17درصد افزایش داشته است. یکی از منابع آگاه که اطلاعات دقیقی از وضعیت هیوندای در چین دارد و خواسته نامش فاش نشود، در گفت‌وگو با رویترز گفت: «بهبود هیوندای در چین نیاز به زمان دارد. این کمپانی نیازمند یک برنامه نجات است.»

وضعیت به وجود آمده برای شرکت‌های کره‌ای در بازار چین، دولت این کشور را وادار به اقدامات مشابه در کشورهای جنوب شرقی آسیا کرده که توسط کمپانی‌های خودروسازی ژاپنی قرق شده‌اند.

این مقام مسئول گفته است: «هیوندای به فکر صادرات خودروهای ساخت چین خود به بازارهای نوظهوری مانند کشورهای جنوبی شرقی آسیا افتاده است. اروپا نیز می‌تواند یکی دیگر از بازارهای هدف این خودروها باشد.»

 به سوی بازارهای نوظهور

اکثر خودروهایی که خودروسازان خارجی با همکاری جوینت‌ونچرهای محلی در چین تولید می‌کنند، برای استفاده در بازار داخلی این کشور تولید می‌شوند. در میان خودروسازانی که خودروهای ساخت چین را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، جنرال موتورز و فولکس‌واگن قرار دارند که اولی تولیدات خود را به ایالات متحده صادر می‌کند و دومی در تلاش برای صادرات به کشورهای آسیای جنوب شرقی است. 

یکی از مقامات چینی در هلدینگ خودروسازی پکن یعنی جوینت ونچری که با هیوندای همکاری دارد نیز برنامه صادرات این شرکت را تایید کرده است. «بله ما قصد داریم خودروهایی را به جنوب شرقی آسیا صادر کنیم. نخستین محموله صادراتی در اواخر سال میلادی جاری ارسال خواهد شد.»

به گفته این مقام، هیوندای بسته به نیاز محلی در خصوص مدل‌هایی که به هر کشور در این ناحیه صادر خواهند شد، تصمیم‌گیری می‌کند. هرچند هیوندای طی بیانیه‌ای اعلام کرده است که برنامه‌هایش در این خصوص هنوز نهایی نشده‌اند. این کمپانی در بیانیه خود اعلام کرده است: «تمرکز اصلی ما بر توسعه کسب و کارمان در چین است، اما همچنان گزینه‌های متفاوتی را نیز در نظر داریم که می‌توانند شامل صادرات مدل‌های خاصی از کارخانه‌های چین شوند.»

چین زمانی بزرگ‌ترین بازار برای محصولات هیوندای-کیا بود و در تولید محلی، آن‌ها تنها از جنرال موتورز و فولکس‌واگن عقب‌تر بودند. با این‌حال داده‌های آن‌ها نشان می‌دهد که سهم بازار این برندهای کره‌ای در حال حاضر به 4.4درصد رسیده که به طور مشخص نسبت به 8.1درصد پیش از مجادلات دیپلماتیک و البته سهم بازار 10.5درصدی در سال 2012 کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌اند.

مساله دیگری که در وخیم‌تر شدن اوضاع هیوندای موثر بوده، محبوبیت روزافزون مدل‌های شاسی‌بلند است، بازاری که هیوندای در آن مدل‌های چندان متنوعی ندارد و همچنین با رقابت قیمتی بسیار شدیدی روبه‌رو است. 

 تغییراتی برای بهبود

هیوندای اخیرا رئیس خود در چین را عوض کرد و به معاون ارشد بخش تحقیق و توسعه خود وظیفه ملاحظه توسعه محصولاتش در چین را نیز محول کرد. این شرکت قصد دارد در سال جاری 900هزاردستگاه از محصولاتش را در بازار چین به فروش برساند که تقریبا نیمی از ظرفیت کلی تولید آن است. 

فروش سالانه هیوندای در سال گذشته میلادی 785هزاردستگاه بود. صادرات از چین برای هیوندای می‌تواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال با صادرات خودرو از چین به ویتنام، هیوندای می‌تواند تا 78درصد در پرداخت تعرفه‌ صرفه‌جویی کند.

هنوز مشخص نیست در صورت عملی‌شدن برنامه صادرات از چین به کشورهای جنوب شرقی آسیا چه تغییری در راهبردهای این شرکت درخصوص این کشورها به وجود خواهد آمد.

در حال حاضر هیوندای در حال تاسیس کارخانه‌هایی در اندونزی و ویتنام است. از سویی وزیر بازرگانی کره جنوبی اعلام کرده، جهت کاهش وابستگی به چین و همچنین ایالات متحده، دولت این کشور از شرکت‌هایی که در اندونزی کسب و کار خود را گسترش دهند، حمایت خواهد کرد. یعنی کشوری که سهم بازار خودروسازان کره‌ای در آن 0.1درصد و سهم بازار ژاپنی‌ها 98.6درصد است.

فروش خودروهای کره‌ای در سراسر کشورهای حوزه جنوب شرقی آسیا در حال افزایش است و فروش کلی محصولات هیوندای-کیا بین ماه‌های ژانویه تا ژوئیه در کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام با 26درصد رشد به 71هزارو847دستگاه خودرو رسیده است. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =