کد خبر: 221081
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵

روز گذشته برای دومین روز متوالی نمادهای گروه خودرویی روند مثبتی را پشت سرگذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، سایپاآذین، گروه بهمن، رینگ‎سازی مشهد، محورسازان ایران‎خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران مثبت خوردند .

  به گزارش «اخبار خودرو»،روز گذشته برای دومین روز متوالی نمادهای گروه خودرویی روند مثبتی را پشت سرگذاشتند، به‌طوری‌که نمادهای سایپا، ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، سایپا‌آذین، گروه بهمن، رینگ‎سازی مشهد، محورسازان ایران‎خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران و ریخته‎گری تراکتورسازی ایران مثبت خوردند و درمقابل نیز سرمایه‎گذاری رنا، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، کمک‎فنر ایندامین، نیرومحرکه، ایرکاپارت‌صنعت و بهمن‎دیزل منفی شدند. همچنین روز گذشته طی 27هزارو558 نوبت معاملاتی، 403میلیون‌و169هزار سهم به ارزش 50میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 15هزارو228 میلیاردتومان شد.

 نگاهی به وضعیت لیزینگ‌خودرو‌غدیر
براساس این گزارش، شرکت لیزینگ‌خودروغدیر که زیرمجموعه ۶۴درصدی ایران‎خودرو محسوب می‌شود، اقدام به فروش ۱۰مدل خودرو سنگین از طریق مزایده کرده و این رویداد در سایت شرکت درج شده است. «ولغدر» همچنین ۴۲دستگاه کامیون مدل ۲۶۲۴ از ایران‎خودرو دیزل را به‌مبلغ ۲۵۰میلیون‌تومان خریداری کرده که درحال‎حاضر قیمت هر دستگاه به ۵۵۰میلیون تومان رسیده است و این عامل می‎تواند منتج به افزایش سود هر سهم این شرکت ۵۳میلیاردتومانی شود. از سوی دیگر، تسهیلات اعطایی این شرکت برای خرید سواری در سال ۹۳ در بهترین حالت، بالغ‌بر ۱۴میلیاردتومان بوده اما با جهش چشمگیر در پاییز سال گذشته به ۸۲میلیاردتومان و در بهار سال جاری به ۱۰۱میلیاردتومان رسیده است که حکایت از رشد ۷برابری تسهیلات اعطایی طی ۴ سال اخیر دارد. درهمین‌حال، تضامینی از شرکت بیمه سینا به مبلغ 10.5میلیارد‌تومان در اختیار «ولغدر» بود که با عدم پرداخت مبلغ مورد‌نظر به اجرا گذاشته شده است تا وصول شود. حدود یک‌ماه پیش نیز ۴۹میلیاردتومان دیون ایران‌خودرو توسط شرکت خریداری شد. این شرکت بورسی در گزارش ۸ماهه منتهی به مردادماه سال جاری توانسته ۱۰۱درصد پیش‎بینی سود هر سهم را پوشش دهد و برای هر سهم حدود ۳۰تومان هزینه مشکوک‎الوصول در نظر گرفته است که طبق مصوبه بانک‌مرکزی در صورت وصول، تعدیل خواهد شد.
 تحولات مثبت در شرایط بنیادی شرکت‌ها
یکی از مهم‎ترین نکاتی که این روزها باید در نظر داشت این است نقدینگی زمانی جذب بازار سهام می‌شود که سودآوری شرکت‌ها افزایش پیدا کند. ازسوی‌دیگر، در ماه‌های اخیر به‌دلیل افزایش قیمت دلار و در پی آن افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها و همچنین ایجاد بازار ثانویه ارزی، تحولات مثبتی در شرایط بنیادی شرکت‌ها رخ داد و این تحولات موجب شد حجم معاملات افزایش پیدا کند. بدین‌ترتیب، بخشی از نقدینگی که سودای سفته‌بازی در بازارها را داشت و باعث متلاطم شدن بازار ارز و سکه شده بود، جذب بازار سهام شد. اما در‌مقابل، سرکوب قیمتی محصولات شرکت‌هایی که در بورس کالا محصولات خود را عرضه می‌کنند، موجب شده است نقدینگی با احتیاط بیشتری وارد بازار سرمایه شود.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =