توازن

محدودیت‌های اعلام شده اخیر از سوی دولت چین بر سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌ جدید و همچنین شیوه‌های مورداستفاده دولت درخصوص تثبیت خودروسازی متزلزل این کشور از طریق ادغام‌ها و همکاری‌های راهبردی، برخی خودروسازان حاضر در چین را نگران کرده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، محدودیت‌های اعلام شده اخیر از سوی دولت چین بر سرمایه‌گذاری روی ظرفیت‌ جدید و همچنین شیوه‌های مورداستفاده دولت درخصوص تثبیت خودروسازی متزلزل این کشور از طریق ادغام‌ها و همکاری‌های راهبردی، برخی خودروسازان حاضر در چین را نگران کرده است. براساس اعلامیه رسمی دولت، کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین به دنبال برطرف کردن مشکل ظرفیت اضافی تولید خودرو در این کشور است و قصد دارد شیوه‌های سرمایه‌گذاری خودروسازان را در زمینه تولید خودروهای سوخت فسیلی و همچنین الکتریکی محدود کند. به منظور دریافت مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری روی توسعه مکان‌های تولید، خودروسازان باید از بهره‌وری سالم و بالاتر از حد متوسط و همچنین سرمایه‌گذاری‌های لازم در بخش تحقیق و توسعه برخوردار باشند و متعهد شوند تولید خودروهای پاک و صادرات به خارج را جزو اهداف اصلی خود قرار می‌دهند. 

  نگرانی خودروسازان
این دورنما مهره‌های فعال در صنعت خودرو را نگران کرده، زیرا به گفته آن‌ها در صورت عملی شدن این سیاست‌ها تنها چند خودروساز معدود قادر خواهند بود که به طور کامل این شرایط را برآورده کنند. یکی از مدیران شرکت‌های خودروسازی چینی که با شرکت‌های بین‌المللی همکاری دارد، گفت: «این سیاست‌ها عملا به این معناست که کمابیش دیگر از احداث کارخانه‌های جدید خبری نخواهد بود. دولت از خودروسازان می‌خواهد که برای توسعه ظرفیت تولید خود از کارخانه‌های بلااستفاده بهره ببرند.» قوانین جدید درست زمانی مطرح می‌شوند که برخی از خودروسازان، به‌ویژه تویوتا موتور، نیسان موتور و جیلی در حال توسعه سهم بازار خود در چین هستند و به سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های جدید تمایل دارند. براساس اظهارات منابع آگاهی که با رویترز گفت‌و‌گو کرده‌اند، کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین قصد دارد از بروز بحرانی جلوگیری کند که پیشتر نیز با شرکت‌هایی که قصد توسعه در سایر بخش‌های صنعتی -مانند تولید پنل‌های خورشید، فولاد و کشتی‌سازی-  را داشتند، به وجود آمده بود. سیاستگذاران در بخش صنعت با دشوار کردن نصب تجهیزات برای افزایش ظرفیت تولید، هدف تثبیت و تقویت صنعت را در بخش تولید خودرو دنبال می‌کنند. کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین در این خصوص اظهارنظری نکرده است. 

  صنعت متورم
یک پژوهش انجام گرفته در سال 2017 توسط موسسه پرایس‌واترهاوس‌کوپرز تخمین زده بود که یک‌سوم از ظرفیت تولید خودرو در سال 2018 (معادل 14میلیون‌خودرو از مجموع 42.8میلیون خودرو تولیدی در یک سال) بلااستفاده خواهد بود. خودروسازی چین رشد سریعی را شاهد بوده است که این مساله به خاطر سوبسیدهای سخاوتمندانه و سرمایه‌گذاری‌های ارائه شده از سوی دولت مرکزی این کشور و همچنین تلاش استان‌های مختلف چین برای تسریع توسعه و رقابت برای ایجاد موقعیت‌های شغلی بوده است. به گفته موسسه پرایس‌واتر چین در حال حاضر دارای 80‌گروه خودروسازی و بیش از 180‌شرکت مونتاژ خودرو است، اما بسیاری از آن‌ها نتوانسته‌اند طی سال‌های متمادی به بازده یا فروش قابل قبولی دست پیدا کنند. در حال حاضر با کاهش یافتن نرخ رشد و انبوهی از استارتاپ‌هایی که در تلاش برای افزایش ظرفیت خود برای تولید خودروهای الکتریکی هستند، تولیدکنندگانی که کمتر موفق هستند در آستانه بیرون رانده شدن از بازار قرار دارند. 

  مشارکت برای توسعه
براساس سیاست اخیر که در ماه ژوئیه توسط کمیسیون توسعه و اصلاح ملی چین منتشر شد، این آژانس خواهان تشویق شرکت‌ها به انجام ادغام، بازسازی و همکاری‌‌های راهبردی از طریق سرمایه‌گذاری‌های برابر یا سایر شیوه‌هاست تا تولید به صورت مشترک صورت گیرد و تمرکز صنعتی در بخش خودرو ارتقا پیدا کند. در کل، صنعت خودرو چین از این سیاست‌ها حمایت می‌کند اما به گفته منابع آگاه آن‌ها در عین حال از کمیسیون توسعه و اصلاح ملی می‌خواهند میزان محدودیت‌ها را کاهش دهند. یکی از مقامات رسمی خودروسازی که نمایندگی خودروسازان بین‌المللی در چین را برعهده دارد در این خصوص گفته است: «بزرگ‌ترین دغدغه ما این است که سیاست جدید همان‌طور که مطرح کرده موانعی را پیش‌روی توسعه سالم و مستقل این صنعت بگذارد. این سیاست ما را از فرموله کردن آزادانه برنامه‌های تجاری‌ و همچنین سرمایه‌گذاری‌های بدون مداخله بازمی‌دارد.» نیان یونگ، رئیس دپارتمان مشارکت صنعتی کمیسیون توسعه و اصلاح ملی در یک کنفرانس صنعتی در تیانجین ظاهرا با اشاره به قوانین مطرح شده، اعلام کرد که این آژانس به صورت سختگیرانه از سرمایه‌گذاری‌های بی‌رویه و توسعه غیرضروری در خودروسازی جلوگیری خواهد کرد. آقای نیان همچنین افزود که دولت به‌زودی قوانین جدید را منتشر می‌کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =