دکتر پرویز اخوان

درست است که تحریم‌ها تامین مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو کرده اما همین تحریم‌ها برای ما یک فرصت است.خارجی‌ها کمتر به ایران وارد می‌شوند و فضا برای تولیدکنندگان داخلی بازتر شده است

بزرگ‌ترین مجموعه تایرسازی کشور به‌تازگی شاهد تحول در مدیریت‌کلان خود بوده است. گروه صنعتی بارز اگرچه هم بزرگ‌ترین تولیدکننده تایر در کشور است و هم متنوع‌ترین گروه محصول و بیشترین تیراژ تایر را در بین تایرسازان داخلی در اختیار دارد اما فارغ از تمام این محسنات،‌ ثبات 37ساله مدیریت در این شرکت، یکی از ویژگی‌های مشهود آن بود که باعث شد بارز از دیگران متمایز شود.

با ترک مسند مدیریتی بارز توسط مهندس عباس عباسی ابیانه و جایگزینی دکتر پرویز اخوان، نگاه‌ها از سوی صنعت و بازار تایر به این گروه صنعتی دوخته‌شده است تا مشخص شود بزرگ‌ترین مجموعه تایرسازی کشور چه برنامه‌ای برای آینده خود دارد.

دکتر پرویز اخوان که با سابقه‌ای طولانی در صنایع خودروسازی و دیگر صنایع مادر پا به عرصه تولید تایر گذاشته است،‌ چندان هم با این مجموعه بیگانه نیست. او از دوسال قبل به‌عنوان قائم‌مقام گروه صنعتی بارز پا به این مجموعه بزرگ گذاشته و حالا با حکم مدیرعامل هلدینگ‌تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت،گاز و پتروشیمی تامین) به‌عنوان دومین مدیرعامل گروه صنعتی بارز مشغول به‌کار شده است. دکتر اخوان در این گفت‌وگو از برنامه‌های آتی مدیریتی خود، بازارهای هدف بارز در سال‌های آینده و حذف برخی کاستی‌ها از این گروه صنعتی گفت. گفتگویی که می‌تواند عطش سوالات فراوانی را که بسیاری از بازاریان و فعالان این صنعت در سر می‌پرورانند، پاسخ دهد.

به‌عنوان مدیرعامل جدید گروه صنعتی بارز چه برنامه‌ای برای اداره  این گروه صنعتی دارید؟

سبک مدیریت بارز درگذشته قائم‌به‌فرد بود و مدیرعامل نظر نهایی را می‌داد. البته این روش برای آن سال‌ها مناسب بود. اما به عقیده من در این دوره چنین سبک مدیریتی پاسخگو نخواهد بود. در این روزها فناوری‌ها جای خود را در صنعت باز کرده و ما نیز باید هم‌پای تکنولوژی جلو برویم. مانند نسل جدید که پیشرو شده‌اند و هر موضوعی را بدون دلیل قانع‌کننده نمی‌پذیرند. برهمین اساس اصول مدیریتی جدید در گروه صنعتی بارز بر پایه کارگروهی است و معتقدم با کار جمعی می‌توان یک مجموعه را رو به تعالی  برد. البته من با گروه صنعتی بارز بیگانه نیستم. دو سال است که در این مجموعه حضور دارم و به‌صورت کامل در جریان مسائل و مشکلات این مجموعه هستم.

نگاه شما برای آینده بارز در بازار ایران و خارج کشور چیست؟

بارز درحال‌حاضر در ایران پیشرو است و ازلحاظ کیفی نیز در رتبه‌ای بالاتر از رقبا قرار دارد. اما نباید تصور کنیم کار برای ما تمام‌شده است. بر این باورم تازه ابتدای راه هستیم. درست است که تحریم‌ها تامین مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو کرده اما همین تحریم‌ها برای ما یک فرصت است.خارجی‌ها کمتر به ایران وارد می‌شوند و فضا برای تولیدکنندگان داخلی بازتر شده است. اگر تحریم‌ها نبودند ما امروز باید با میشلن رقابت می‌کردیم و کار برای تولیدکنندگان داخلی بسیار  سخت می‌شد.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره‌کنم،‌ جایگاه پایین تولیدکنندگان داخلی و حتی بارز در بازارهای جهانی است. باآنکه بارز جایگاه نخست را در بازار منطقه و ایران دارد اما از نظر تیراژ تولید و کیفیت جایگاه 52 را در جهان به خود اختصاص داده، بر همین اساس برنامه درازمدت بارز کسب جایگاه مناسب در بازارهای بین‌المللی است. برای حفظ این مجموعه باید متناسب با بازارهای جهانی کار کنیم. چراکه اگر تحریم‌ها برداشته شده و شرکت‌های خارجی وارد بازار ایران شوند، امکان رقابت برای ما و دیگر تولیدکنندگان تایر بسیار مشکل خواهد شد.

متاسفانه بارز به دانشگاهی برای صنعت تایر تبدیل‌شده که نیروهای خوبی تربیت می‌کند و به‌راحتی از دست می‌دهد. برای استفاده از این افراد چه برنامه‌ای دارید؟

بسیاری از نیروهای توانمند بارز این مجموعه را ترک کردند. این درحالی است که ما معتقدیم نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه ماست و به ‌تمام پرسنل و حتی افرادی که به‌دلیل مسائل مختلف بارز را ترک کرده‌اند، این نوید را می‌دهم تحولاتی در راه است و مدیریت باور دارد باید از نیروهای انسانی کارآمد بیشترین استفاده را کرد. حتی بسیاری از افرادی که پیش‌ازاین بارز را ترک کرده‌اند، درحال برگشت به مجموعه هستند و در آینده از توانمندی‌های این افراد استفاده خواهیم کرد. 

برای تحقیق و توسعه در بارز چه برنامه‌ای دارید؟

برنامه بلندمدت بارز در مدیریت جدید سرآمد شدن آن در بازارهای منطقه و جهانی است. باید به جایگاهی برسیم که توان ورود به اروپا و دیگر کشورهای پیشرفته را پیدا کنیم. این اتفاق عملی نخواهد شد مگر با انجام تحقیق‌وتوسعه و ارتقای تکنولوژی. به همین دلیل مرکز تحقیق‌وتوسعه بارز با تمام توان درحال کار بوده و برنامه بلندمدت بارز نیز فتح بازارهای بین‌المللی و قرارگرفتن در کنار تایرسازان بزرگ دنیاست.

درحال‌حاضر وضعیت گروه صنعتی بارز در بازارهای صادراتی چگونه است؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. شاید برایتان جالب باشد که مجموع صادرات گروه صنعتی بارز در سال گذشته تنها 800هزاردلار بود اما در یک‌ماه گذشته بارز توانسته است 2میلیون‌و500هزاردلار به کشورهای اطراف ازجمله ‌آذربایجان،‌ رومانی و  حتی کشورهای آفریقایی تایر صادر کند. 

آیا گروه صنعتی بارز دنبال تنوع در محصولات خود و ایجاد نوآوری در تکنولوژی ساخت تایرهای تولیدی است ؟

بله ما به‌شدت به دنبال نوآوری هستیم. باتوجه به ورود خودروهای جدید به بازار ایران،‌ ما نیز به‌دنبال ارتباط با کشورهای پیشرو و صاحب‌سبک در تولید تایر در دنیا هستیم. درهمین حال مرکز تحقیق و توسعه بارز با همکاری 100نفر از نخبگان دانشگاهی این صنعت در حال فعالیت است. بارز تنها شرکتی است که میدان تست و آزمون اختصاصی در اختیار دارد و حتی بسیاری از خودروسازان نیز خودروهای خود را در این مرکز تست می‌کنند.  دانش‌فنی هر شش‌ماه یک‌بار در این گروه صنعتی به‌روز می‌شود. به‌همین دلیل می‌توان گفت کیفیت در لاستیک‌های بارز هرروز درحال ارتقاست. بارز باید فراتر از ایران فکر کند و لازمه چنین رشد و پیشرفتی آماده‌سازی شرکت از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است. ما در اینجا تنها به فکر خرید تکنولوژی از خارجی‌ها نیستیم بلکه خود تولیدکننده تکنولوژی هستیم.

بارز این روزها تاثیرگذاری چندسال قبل را ندارد و در این سال‌ها روی شبکه مویرگی کار نکرده است، اگر خریداران عمده شما کنار بروند، مجموعه بارز برای فروش با مشکل روبه‌رو می‌شود. برای این مشکل چه راه حلی دارید؟

ما یک گروه صنعتی و متشکل از چند شرکت هستیم. یکی از این شرکت‌ها سامان‌بارز است که برای توسعه فروش مویرگی ایجاد شده اما در سال‌های قبل نتوانست به موفقیتی که مدنظر ما بوده، دست یابد. ماموریت ویژه‌ای که ما برای سامان‌بارز تعریف کرده‌ایم، سیستم فروش اینترنتی و مستقیم به خریدار است. درحال‌حاضر می‌توانید با مراجعه به سایت به صورت مستقیم از این شرکت خرید کنید. نماینده، ویترین شما نیست. اگر شرکت دیگری با شرایط بهتر محصولاتش را بفروشد، مصرف‌کننده سراغ او می‌رود. 

 برای نفوذ در بین آپاراتی‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

برای این مورد هم سامان‌بارز را مامور کرده‌ایم تا شبکه فروش مویرگی را هدف قرار دهد. اما نکته‌ای که برآن بسیار تاکید داریم، این است که سامان‌بارز باید مکمل شبکه فروش ما باشد و نباید تداخلی در فعالیت و سوددهی آنها ایجاد کند. اما اینکه برخی نماینده‌ها از گذشته تا امروز تاثیرگذاری ویژه‌بر بازار داشته‌اند نیز نکته مهمی است. به‌همین دلیل دنبال آن هستیم به آرامی از تاثیرگذاری این افراد بکاهیم. باید کاری کنیم نماینده‌های فروش شرایط خوبی داشته باشند و فروش و ‌بازار از انحصار افراد خاص خارج شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند FR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
    5 0
    با سلام ، اینجانب مدتی پیش برای خودروی خود لاستیک بارز خریدم ،متاسفانه پس از اینکه بعد از ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تعویص لاستیک به سفر رفتم ، و دیدم که لاستیک های خودرو در برخی قسمتها دچار برش و بعصی از قسمتها لاستیک کنده شده بود و از این قصیه ناراحت شدم ، می خواهم بگویم ، مدیر عامل بارز چرا مدعی رقابت با برند های معتبری؟؟؟؟!!!!شما هنوز کیفیت لاستیکتون خیلی نازل و سطح پایین است ...برای رقابت خیلی راه مونده.....

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =