موتورهای برقی

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت : اگر دولت قصد افزایش تولید را دارد، بهتر است به فکر اقتصاد واحدهای در حال فعالیت باشد و با حمایت از این شرکت‌ها اقدام به تولید و تامین موتورسیکلت موردنیاز کشور کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، درحالی‌که کارخانه‌های تولید موتورسیکلت در کشور تنها با یک‌دهم ظرفیت خود مشغول به فعالیت هستند، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فراخوانی، دعوت به سرمایه‌گذاری برای تولید موتورهای برقی کرده است. ایدرو این فراخوان را در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره‌وری انرژی، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی‌از موتورسیکلت‌های بنزینی و حمایت از سرمایه‌گذاری صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته اعلام کرده است.

البته محل اجرای این پروژه نیز در شهرستان تربت‌حیدریه، استان خراسان رضوی تعیین‌شده و ایدرو آماده است درصورت تمایل سرمایه‌گذار منتخب،حداکثر به میزان 30درصد در این طرح مشارکت کند و حمایت‌های عملیاتی و اجرایی در پیشبرد طرح را برای سرمایه‌گذاران منتخب به‌عمل‌آورد.

درهمین‌حال علی عرب، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در واکنش به‌دعوت ایدرو برای جذب سرمایه‌گذار در بخش تولید موتورسیکلت‌های برقی به «دنیای‌خودرو» گفت: متاسفانه درحال‌حاضر کارخانه‌های تولیدکننده موتورسیکلت در کشور که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند تنها با10درصد از ظرفیت خودکار می‌کنند و از یک‌میلیون ظرفیت تولید سالانه،تنها 100هزارموتورسیکلت در سال تولید و روانه بازار می‌شود.

وی پیشنهاد تولید موتورسیکلت برقی در تربت‌حیدریه را طرحی ازپیش‌شکست‌خورده دانست و گفت: پیش‌ازاین شرکت نیرومحرکه نیز خط تولید موتورهای گازی براوو را در این شهر راه‌اندازی کرد اما بنا به‌دلایل اقتصادی فعالیت این کارخانه متوقف شد.

عرب بیان کرد: متاسفانه مسئولان دولتی بدون مشورت با انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت که از متخصصان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تشکیل‌شده است اقدام به راه‌اندازی چنین طرح‌هایی می‌کنند که درنهایت محکوم‌به شکست است. در این موارد بهتر آن است کار به متخصصان امر سپرده شود تا سرمایه دولتی و بخش خصوصی دچار آسیب نشوند و باری نیز از زمین برداشته شود.

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت، جانمایی احداث این کارخانه را نیز کاملا اشتباه دانست و در این زمینه گفت: «تهران بزرگ‌ترین بازار خرید موتورسیکلت به‌ویژه موتورسیکلت‌های برقی است و دور بودن محل کارخانه از بازار هدف باعث افزایش هزینه‌های تولید و عرضه خواهد شد. ازسوی‌دیگر باید بر این نکته تاکید کرد چنین کارخانه‌هایی باید در مجاورت تهران به‌ویژه مراکز علمی و دانشگاهی کشور ایجاد شوند تا مرکز تحقیق‌وتوسعه کارخانه ارتباط نزدیک‌تری با مراکز دانشگاهی داشته باشد».

وی البته بر این نکته نیز تاکید کرد تازمانی‌که بنزین در ایران با قیمتی ارزان در اختیار مصرف‌کننده قرارمی گیرد، استقبال چندانی از موتورسیکلت‌های برقی نخواهد شد.

عرب با تاکید دوباره برخالی بودن ظرفیت تولید کارخانه‌های موتورسیکلت‌سازی در کشور یادآور شد: اگر دولت قصد افزایش تولید را دارد، بهتر است به فکر اقتصاد واحدهای در حال فعالیت باشد و با حمایت از این شرکت‌ها اقدام به تولید و تامین موتورسیکلت موردنیاز کشور کند. چراکه بخش خصوصی متخصص در حوزه تولید موتورسیکلت حاضر به سرمایه‌گذاری مجدد آن‌هم در شهری دور از مراکز علمی‌ کشور و با محوریت تولید محصولی که بازار تاکنون استقبالی از آن نکرده نیست.

البته ایدرو  در این فراخوان تاکید کرده است سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگانی که امکان افزایش ساخت داخل محصول را داشته باشند یا دارای شریک خارجی صاحب صلاحیت برای تولید و تامین قطعات و مجموعه‌های کلیدی موتورسیکلت برقی باشند، در اولویت قرار دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =