واردات تایر

با تصمیم دولت هرگونه صادرات تایر به بازارهای جهانی متوقف شد. تصمیمی که بازارهای صادراتی تایر ایرانی را تقدیم شرکت‌های چینی می‌کند تا باردیگر تجربه تلخ سال 93 برای صنعت تایر ایران رقم بخورد.

به گزارش «اخبار خودرو»، مازیار روغنی، مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه صنعتی بارز در حالی از توقف صادرات تایر به کشورهای خارجی خبر داد که پیش‌ازاین شرکت‌های ایرانی موفق به کسب جایگاه مناسبی در  بازار کشورهایی همچون عراق، افغانستان و آذربایجان شده بودند.

روغنی در گفت‌وگو با «دنیای‌خودرو» هدف‌گذاری گروه صنعتی بارز برای  صادرات کالا به کشورهای خارجی طی سال جاری را ‌12میلیون‌دلار اعلام کرد و گفت:50درصد از این هدف تا این لحظه محقق شده بود که متاسفانه با تصمیم دولت و ممنوع شدن صادرات انواع تایر به بازارهای جهانی امکان عرضه محصولات ایرانی در خارج از مرزها از تولیدکنندگان ایرانی گرفته شد.

روغنی با اشاره به دستورالعمل ابلاغ‌شده به تایر سازان افزود: به‌تازگی تایر به‌عنوان یک کالای استراتژیک اجازه صدور به بازارهای خارجی را ندارد و دولت به بهانه بالا رفتن قیمت تایر در بازار داخلی،‌ صادرات این کالا را ممنوع اعلام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه محصولات ایرانی به‌ویژه گروه صنعتی بارز جایگاه مناسبی را در بازار سه کشور عراق، افغانستان و آذربایجان پیداکرده بود، ادامه داد: با توقف صادرات و خروج برندهای ایرانی از کشورهای همسایه، برندهای چینی که از حمایت‌های صادراتی دولت چین نیز برخوردار هستند به‌سرعت جای ما را خواهند گرفت و اتفاق تلخ سال 93 باردیگر برای صنعت تایر ایران تکرار خواهد شد.

وی با اشاره به این نکته که شرکت‌های ایرانی تلاش و سرمایه‌گذاری بسیاری برای  بازاریابی کالای خود در این کشورها کرده‌اند، بیان کرد: حتی خروج چندماهه از این بازارها نیز برای تولیدکنندگان داخلی بسیار گران تمام خواهد شد و بی‌شک بازاری را که برای به‌دست آوردن آن تلاش بسیاری کرده بودیم، از دست خواهیم داد. دراین‌بین تایرسازان چینی و ترکیه‌ای به‌سرعت جای خالی را پر خواهند کرد و بازپس‌گیری این بازار بسیار سخت خواهد بود.

مدیرکل بازاریابی و صادرات گروه صنعتی بارز بالا رفتن نرخ ارز را فرصت صادراتی مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی دانست که درصورت استفاده صحیح و تصمیم‌گیری‌های بهتر، می‌توانست به محلی برای درآمدهای ارزی برای کشور تبدیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =