امروز 22‌سپتامبر را «روز بدون‌خودرو» (Car Fre Day) نامگذاری کرده‌اند. هدف از این رویداد جهانی ارتقای کمی‌وکیفی حمل‌ونقل عمومی، ترویج و توسعه‌ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است.

به گزارش «اخبار خودرو»،  روز جهانی خودرو فرارسید و بسیاری از شهرها و شهروندان در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا در این روز شیوه حمل‌و‌تقل خود را حتی برای یک‌روز هم که شده، تغییر دهند و به  پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و استفاده از حمل‌و‌نقل پاک روی بیاورند.
 به گزارش روزنامه «دنیای‌خودرو»، امروز 22‌سپتامبر را «روز بدون‌خودرو» (Car Fre Day) نامگذاری کرده‌اند. هدف از این رویداد جهانی ارتقای کمی‌وکیفی حمل‌و‌نقل عمومی، ترویج و توسعه‌ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی است. در این کمپین، مردم تشویق می‌شوند سفرهای شهری خود را با استفاده از وسایل‌نقلیه‌‌ عمومی انجام دهند و در‌صورتی‌که محل کار آنها به محل سکونتشان نزدیک باشد، در خریدهای روزانه‌ خود، از دوچرخه استفاده کرده یا پیاده‌روی کنند.
 این رویداد جهانی ابتدا در سال 1995 در چند شهر اروپایی  اجرا شد و سپس در سال 2000 کمیسیون اجتماعی اتحادیه اروپا با توجه به اهمیت این رویداد، اجرای آن را در سراسر اروپا به رسمیت شناخت.

 ریشه‌های تاریخی روزجهانی بدون خودرو 
تعیین این روز و پویش جهانی یک‌باره اتفاق نیفتاده است. در سال 1956 در کشورهایی مانند هلند و بلژیک از 25 نوامبر تا 20 ژانویه را روزهای بدون خودرو تعیین کردند. در آمریکا از سال 1958 به بعد تظاهرات و حرکت‌های اجتماعی جدی برای محدود کردن حضور خودروها انجام می‌شود و در این میان چهره‌های معروفی مانند جین جیکوبز به‌عنوان روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی نقش موثری داشته‌اند. در سال 1970 برای نخستین‌بار در شهر دلفت هلند، تکنیک(woonerf ) به‌عنوان یک سبک زندگی شهری اجرا شد و حمل‌و‌نقل به وسیله خودروها با حمل‌و‌نقل عمومی پاک سازماندهی شد. در سال 1981 در آلمان‌شرقی سابق روز بدون‌خودرو اجرا شد و در نوع خود بی‌سابقه بود. رویدادهای این‌چنینی در نهایت منجر به پایه‌گذاری روزجهانی بدون‌خودرو شد. 
در ایران نیز روز جهانی بدون‌خودرو از سال 1395 یعنی حدود 20سال پس از آغاز این رویداد جهانی به‌نوعی به رسیمت شناخته شد و دفتر محیط‌زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان با تدوین آیین‌‌نامه‌، شیوه‌‌نامه‌‌های اجرایی و تفاهم‌نامه‌های مرتبط و با همکاری کمیته دوچرخه‌سواری همگانی کشور و دفتر مشارکت‌‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، ستاد اجرایی این رویداد را در ایران تشکیل دادند.

 روز جهانی بدون‌خودرو در سال 2018 
امسال روز جهانی بدون خودرو شاهد فعالیت گسترده شهروندان در سراسر جهان است. لندنی‌ها که شهرت ترافیک آنها از ساعت بیگبن و رودخانه تایمز چیزی که ندارد، از این فرصت استفاده کرده‌اند تا 50‌خیابان در لندن را  روی خودروها ببندند.
این روز در شهرهایی مثل جاکارتا پایتخت اندونزی، پاریس پایتخت فرانسه، پکن در چین، بروکسل بلژیک، کپنهاگ دانمارک، دهلی هند و ونکوور کانادا به شکل‌های مختلف ازجمله پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری و استفاده نکردن از خودرو هم پاس داشته می‌شود.
در ایران نیز این روز بیشتر از سال‌های گذشته جدی گرفته شده است از جمله اینکه درتهران برای نخستین‌بار در کشور، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه با هدف جابه‌جایی دوچرخه‌سواران با مترو به نقاط مختلف شهر، از ایستگاه مترو شهرری به اجرا درآمد. قرار بود این طرح با عنوان همایش مهرپاک همزمان با روزجهانی بدون‌خودرو ۳۱شهریور ماه برگزار شود، اما به‌دلیل همزمان شدن این روز با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، این مراسم یک هفته زودتر برگزار شد.
سال گذشته نیز محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به این روز توجه‌ای ویژه کرد و استفاده از مترو و پیاده‌روی را به جای خودرو ترجیح داد.
به هرحال تهران شهر بزرگ، پرترافیک و آلوده‌ای است که از پاسداشت روزهای مانند روزجهانی بدون خودرو بیشترین فایده را می‌برد و بیش از هر شهری به این رویدادها نیاز دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =