سواری‎های فرسوده

کلاف اسقاط خودروهای فرسوده هر روز پیچیده‌تر می‌شود و با ممنوعیت واردات خودرو 50هزار گواهی اسقاط روی دست مراکز مانده است.

به‌گفته یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده، تمام مراکز اسقاط در حالت تعطیل به سر می‌برند و هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی‌شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، اوایل تیرماه اسقاط خودروهای فرسوده با ممنوعیت واردات خودرو به‌خط پایان رسید و به نوعی اسقاط خودرو فرسوده صفر شد. این اتفاق بار مشکلات اسقاط را سنگین‌تر کرده و داستان نابسامانی آن مانند کلاف پیچیده‌ای شده است. 

از یک سو در دو سال گذشته با کاهش واردات خودرو اسقاط خودروهای فرسوده کاهش چشمگیری داشته و از طرف دیگر لغو مصوبه معافیت تولیدکنندگان داخلی از اسقاط مشکلات اسقاط خودرو را دوچندان کرده است. حال با ممنوعیت واردات خودرو مراکز اسقاط هم دچار مشکلات بیشتر و حتی خطر تعطیلی هم شده‌اند.

 به‌گفته یک عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده «درپی ممنوعیت واردات خودرو حدود ۵۰هزار گواهی اسقاط خودروی فرسوده تولیدی در مراکز اسقاط، بدون مشتری مانده و باعث ضرر و زیان این واحدها شده است.»

پیوند نادرست

مصطفی جودی بر این باور است که گره خوردن اسقاط خودروهای فرسوده به واردات خودرو از همان ابتدا نادرست بود و تاکید کرده «در شرایط فعلی مسئولان مربوطه باید تصمیم‌گیری کنند آیا معتقد به حفظ و بقای واحدهای اسقاط خودروهای فرسوده هستند یا نه؟ با این وضعیت تمام مراکز اسقاط خودروهای فرسوده در حالت تعطیل به‌سر می‌برند و هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی‌شود.»

سیدرضا فاطمی‌امین، نخستین مجری طرح نوسازی خودروهای فرسوده و معاون وزیر صنعت، معدن‌و‌تجارت در دولت دهم هم درباره گره خوردن اسقاط خودرو به واردات به «دنیای‌خودرو» گفت: «طرح نوسازی خودروهای فرسوده‌ها با واردات خودرو منقضی شده است. زیرا اسقاط خودرو رابطه مستقیمی با واردات دارد و با ممنوعیت واردات خودرو، اسقاط خودرو هم متوقف می‌شود.»

فاطمی‌امین درباره دلیل پیوند اسقاط خودرو با واردات از همان ابتدای اجرا نوسازی خودروهای فرسوده توضیح داد: «این ایده در دهه80 تسهیل روند کاهش خودروهای فرسوده بود. در آن دوره حجم خودروهای فرسوده بسیار بالا و سال 85 و 86 اوج اسقاط خودرو بود. علاوه‌بر این که خودروی فرسوده ارزش داشت، دارندگان این خودروها هم استقبال کردند و برای این که حق آنها ضایع نشود، تسهیلاتی به آنها داده شد. براساس این قاعده  برای واردات هر خودرو علاوه‌بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی تعدادی برگه اسقاط خودرو هم لازم است.»

مصطفی جودی درباره اثرات کاهش واردات خودرو بر اسقاط خودروهای فرسوده به «دنیای‌خودرو» توضیح داد: «در دو سال گذشته و با بسته شدن سایت ثبت‌سفارش به مرور اسقاط خودرو کاهش یافت و گواهی‌های تولیدشده بر اثر اسقاط خودرو انباشت قابل‌توجهی ایجاد کرد. درواقع فرایند نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده ارتباط تنگاتنگی با شماره‌گذاری خودروهای وارداتی داشت و کاهش واردات خودرو به کشور به‌نوعی تهدیدکننده ناوگان نوسازی خودروهای فرسوده در کشور است.»

به‌گفته وی در سال گذشته حدود 180هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد و با وضعیت فعلی  و ممنوعیت واردات خودرو هر روز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی کاهش می‌یابد و اسقاط خودروهای فرسوده هم کمتر و حتی متوقف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =