قطعه‌سازان

درخواست وزارت صمت از شورای پول‌واعتبار برای افزایش 10هزارمیلیاردتومانی سقف تسهیلات صنعت خودرو بی‌پاسخ مانده است

به گزارش «اخبار خودرو»، حدود یک‌ماه قبل مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از تدوین بسته جدید دولت برای حمایت از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی خبر داد. صحبت از تدوین این بسته درحالی هفته‌ها قبل مطرح شد که صنایع کشور به‌خصوص قطعه‌سازان نه‌تنها از جزئیات این بسته بی‌اطلاع هستند، بلکه هنوز شرایط مناسبی برای تولید ندارند. 

یک قدم از تغییرات محیطی عقبیم

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در این رابطه در گفت‌وگو با «دنیای خودرو» با بیان این‌که چندین هفته است موضوع ارائه بسته حمایت از صنایع و مخصوصا صنعت خودرو مطرح شده اما هنوز خبری از جزئیات و ابلاغ آن نیست، گفت: «ما هم فقط حرف‌ها را شنیده‌ایم، اما در عمل و نتیجه چیزی ندیده‌ایم. این درحالی است که شمارش معکوس برای تحریم‌های ثانویه شروع شده و فرصت زیادی تا 13آبان‌ماه باقی نمانده است. به این ترتیب اگر قرار باشد شرایط به همین شکل پیش برود نمی‌توان به ادامه حیات صنعت و تولید در کشور امیدوار بود.»

آرش محبی‌نژاد با بیان این‌که تحریم‌های فعلی هنوز آن تحریمی نیست که بتواند تیر خلاص را به صنعت خودرو بزند، اظهار کرد: «با وجود این شرایط بسیار دشواری را تجربه می‌کنیم و واضح است که حجم تولید در همه بخش‌ها به شکل قابل‌توجهی کاهش یافته است.»

به گفته وی، اگر به مرحله دوم تحریم‌ها برسیم در حالی که مشکلات ناشی‌از مرحله اول را حل نکرده باشیم، دیگر به این راحتی‌ها نمی‌توان وضعیت صنعت را کنترل کرد. محبی‌نژاد در ادامه با توضیح این مطلب که سرعت تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران و دولت‌مردان، اعم‌از مجلس و دولت و سرعت تطابق با عوامل محیطی بسیار کندتر از تغییر عوامل محیطی به‌نظر می‌رسد، افزود: «بنابراین ما همیشه یک یا چند مرحله از تغییرات محیطی عقب هستیم که این موضوع آسیب جدی به بدنه تولید و صنعت خودرو می‌زند.»

بی‌اطلاعی خودروسازان و قطعه‌سازان از محتوای بسته

در همین زمینه دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو نیز طی اظهارنظری به «دنیای خودرو» گفت: «هنوز هیچ‌گونه جزئیاتی درمورد این برنامه و بسته به تولیدکنندگان اعلام نشده است و همه چیز تا الان در حد حرف و صحبت مطرح شده است. حتی مشخص نیست دولت در کدام قسمت و به چه شکل از تولیدکنندگان حمایت خواهد کرد.»

مازیار بیگلو با اشاره به این‌که مشخص نیست این حمایت در زمینه تولید داخل و تامین مواداولیه است یا در بُعد مالی، بازرگانی و... اظهار کرد: «درحال‌حاضر نه انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان و نه نهادهای دیگری که با آن‌ها در ارتباط هستیم، از محتوای این بسته اطلاعی ندارند.»

بسته حمایتی و تسهیلات 10هزارمیلیاردتومانی در ابهام

طی ماه‌های گذشته فضای صنعت و بازار خودرو کشور به سبب عواملی مانند خروج آمریکا از برجام، اعمال تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی و مشکلات موجود در بازار ارز با چالش‌های زیادی مواجه شده و به‌شدت متشنج شد.

این شرایط با اضافه‌شدن مساله قطع همکاری برخی شرکای خارجی خودروسازان ایرانی و نیز موافقت شورای رقابت با افزایش قیمت خودروهای تولید داخل که کمتر از 45‌میلیون‌تومان قیمت دارند، به افزایش چشمگیر قیمت انواع خودرو در بازار نیز منجر شد. همین عوامل زمینه‌ساز انتشار خبر تدوین بسته حمایت از صنعت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل شهریورماه شد. ب

ر این اساس معاون امور صنایع وزارت صمت مدت‌ها پیش‌از انتشار خبر تدوین این بسته اعلام کرده بود اگر سطح عمومی قیمت‌ها افزایش یابد، منطقی است سقف تسهیلات خودروسازان نیز افزوده شود.

محسن صالحی‌نیا در این زمینه همچنین گفته بود، به شورای پول و اعتبار پیشنهادهایی ارائه و برای کل خودروسازی کشور حدود 100هزار میلیارد ریال افزایش سقف تسهیلات درخواست شده است.

به‌دنبال این اظهارنظر، مدتی بعد مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: «دولت به‌دنبال حمایت مالی از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی است.»

امیرحسین قناتی همچنین با اشاره به تدوین بسته حمایت از صنایع، اعلام کرده بود: «در این بسته همه منابع لازم برای حمایت از خودروسازان و قطعه‌سازان پیش‌بینی شده و به‌زودی جزئیات آن منتشر می‌شود.»

به گفته وی، تامین مواداولیه و ارز موردنیاز از جمله موارد پیش‌بینی شده در این بسته حمایتی است. اما تا امروز هنوز هیچ خبری از این بسته، منابع مالی و تدابیر پیش‌بینی شده در زمینه تامین مواداولیه و ارز موردنیاز فعالان صنعت خودرو نه در اختیار فعالان صنعت و نه رسانه‌ها قرار نگرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

آخرین اخبار