بورس

 روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، برای چندمین روز متوالی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی، روند مثبتی را پشت سر گذاشتند، به طوری که نمادهای سایپا، زامیاد، سایپا آذین، ایران‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس، گروه بهمن و سرمایه‎گذاری رنا مثبت خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در جریان دادوستدهای گروه خودرویی، برای چندمین روز متوالی نمادهای بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی، روند مثبتی را پشت سر گذاشتند، به طوری که نمادهای سایپا، زامیاد، سایپا آذین، ایران‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، مهرکام‌پارس، گروه بهمن و سرمایه‎گذاری رنا مثبت خوردند و در مقابل نمادهای آهنگری تراکتورسازی ایران و محورسازان ایران‎خودرو قرمزپوش شدند. همچنین روز گذشته در گروه خودرویی طی 36هزار‌و549 نوبت معاملاتی، 764میلیون‌و873هزار سهم به ارزش 142میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این گروه تا پایان معاملات دیروز بالغ‌بر 22هزارو300میلیاردتومان شد. معامله‎گران بازار سهام نیز شاهد رشد شدید قیمت‌ها بودند. شاخص‌کل نیز برای بار‌دیگر شاهد رکوردشکنی‌های تازه بود. برخی معتقدند در این روزها نماگر اصلی بازار تراز ۲۰۰هزار واحدی را هم رد خواهد کرد.

  رکوردشکنی بورس عادی شده است!
بورس تهران مدتی است با افزایش شدید قیمت سهم‎ها مواجه شده، این افزایش شیب‌ تندی دارد و معامله‎گران بازار به‎ویژه نوسان‎گیران با تشکیل صف خرید تا پایان ساعات معاملات، کفه تقاضا را به‌شدت سنگین می‌کنند. اما افزایش تقاضا نسبت‌به عرضه تنها یک ریشه دارد و آن، افزایش قیمت ارزهای خارجی ازجمله دلار و یورو است. طی روزهای گذشته در بسیاری از سهم‌ها شاهد افزایش فزاینده قیمت‌ها بودیم و به این ترتیب شاخص‌کل بورس لحظه به لحظه شاهد ورود به تراز جدیدی بود. درپی رشد قیمت سهم‎ها به‎طور متوسط شاخص‌کل هرروز بیش‌از 4هزار واحد رشد کرد. به‌دنبال معاملات روز گذشته نیز شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی شاهد افزایش ۷۶۹۷واحدی بود و بدین‎ترتیب برای اولین‎بار در تاریخ بورس شاخص‌کل به رقم ۱۹۵هزارو۱۰۴واحد رسید. رشد قیمت‌ها و افزایش شاخص‌های بورس به حدی رسیده است که هر لحظه شاهد رکورد جدیدی در شاخص‌ها هستیم. به‌طوری‌که دیگر رکورد شکنی معنای خود را از دست داده و برای فعالان بازار ورود شاخص بازار سهام به کانال جدید طبیعی شده است. چندماه پیش شاخص‌کل در آستانه ۱۰۰هزار واحدی قرار داشت اما امروز این شاخص، در آستانه کانال ۲۰۰هزار واحدی قرار گرفته و بسیاری را متعجب ساخته است.
  رشد قیمت‌ها بدون دلایل مدیریتی!
رشد قیمت‌ها در بورس تهران و در نتیجه آن رشد شاخص، ارتباط مستقیم با افزایش قیمت ارزهای خارجی ازجمله دلار و یورو دارد. چراکه با افزایش قیمت‌ دلار سود بیشتری عاید شرکت‌های صادرات‎محور می‌شود و انتظار سرمایه‌گذاران نیز این است که این شرکت‌ها سود بیشتری را شناسایی کنند و درنتیجه قیمت سهم‌ها افزایش می‎یابد. ازسوی‌دیگر، با رشد قیمت‌ها، شرکت‌ها دارایی بیشتری را شناسایی می‌کنند، چراکه به‌عنوان مثال طی شش‌ماه گذشته امروز قیمت زمین و ساختمان نیز افزایش پیدا کرده است. همچنین هرشرکتی که موجودی کالا داشته، این موجودی نیز با افزایش قیمت روبه‎رو شده است. همه این موضوعات می‌توانند به افزایش قیمت سهام شرکت‌ها دامن بزنند. در نتیجه افزایش شاخص‌کل بازار سهام و رونق فعلی به‌هیچ‌وجه دلایل مدیریتی ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

آخرین اخبار