واردات خودرو

دولت در تصمیم یک‌ماه قبل خود اعلام کرد تولیدکنندگان خودرو باید برای واردات قطعات منفصله و همچنین مواد اولیه، ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تامین کنند.

  به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت خودرو برای ادامه حیات خود به واردات قطعات منفصله و مواد اولیه تولید وابسته است. این در حالی است که دولت در تصمیم یک‌ماه قبل خود اعلام کرد تولیدکنندگان خودرو باید برای واردات قطعات منفصله و همچنین مواد اولیه، ارز مورد نیاز خود را از بازار ثانویه تامین کنند. در آن زمان قیمت ارز در بازار ثانویه در محدوده ٨٠٠٠ تا ٨٥٠٠‌تومان بود و قیمت ارز در بازار آزاد در محدوده ١١هزارتومان قرار داشت. حال با افزایش قیمت ارز و نزدیک‌شدن به محدوده ١٧تا١٨‌هزارتومان‌، مشکلات خودروسازان دوچندان شده است. 
ارز بازار ثانویه از محل صادرات محصولات پتروشیمی‌، کالاهای غیرنفتی و سایر کالاها تامین می‌شود و با افزایش قیمت ارز فشار دولت برای عرضه دلارهای صادراتی در بازار ثانویه با مشکل روبه‌رو شده است بنابراین تولیدکنندگان خودرو به میزان کافی به ارز برای واردات قطعات و مواد اولیه دسترسی ندارند. شاید در وضعیت کنونی بهترین راه برای نجات صنعت خودرو تهاتر نفت، گاز یا کالاهای نفتی با مواداولیه و قطعات خودرو باشد. البته این راهکار در مورد شرکای اروپایی که بازار ایران را ترک کرده‌اند، مناسب نیست و قطعا می‌تواند برای ادامه فعالیت و همکاری با خودروسازان چینی مورد استفاده قرار گیرد. اگر دولت به‌سرعت تصمیمی در مورد تامین ارز برای خودروسازان نگیرد و به فکر راهکارهای جایگزین خرید ارز در بازار ثانویه نباشد قطعا در چند ماه آینده صنعت و تولید به سرنوشت واردات خودرو دچار خواهد شد. درنهایت به‌نظر می‌رسد موثرترین و مناسب‌ترین تصمیم، رفتن به سمت تهاتر کالاهای نفتی با قطعات خودرو است‌. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =