کد خبر: 221564
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۱
صنعت خودرو

روش قیمت‌گذاری کنونی صحیح نیست زیرا در طرح‌های پیش‌فروش، قیمت‌ها علی‌الحساب است و زمان تحویل باتوجه‌به قیمت بازار خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند

امرالله امینی *- با توجه ‌به شرایط کنونی کشور بعید به نظر می‌رسد بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو شود. حضور بخش‌خصوصی همواره رضایت‌بخش است اما باید سرمایه‌گذارانی که درحوزه خودرو وارد می‌شوند دارای تجربه، مهارت و تخصص‌های لازم بوده و خودروساز و قطعه‌ساز حقیقی و در یک کلام تولیدکننده واقعی باشند که این‌گونه سرمایه‌گذاری با این ویژگی ها در کشور ما صورت نمی‌پذیرد.

عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت خودرو متاثر از شرایط اقتصادی کشور است. سوددهی حضور در بازار به مراتب بیش‌تر از سرمایه‌گذاری در تولید است، بنابراین مشاهده می‌کنیم بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری در تولید ندارد.

البته در صنعت خودرو شرایط به‌مراتب بهتر از سایر بخش‌ها است اما بازهم شاهد حضور سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی در صنعت خودرو نیستیم. شرایط فروش کارخانه‌های خودروسازی و واگذاری سهام آن‌ها به بخش خصوصی و اینکه کارخانه را با چه قیمت و شرایطی واگذار کنند و واگذاری سهام‌ها به چه صورت باشد، بسیار مهم است.

شرایط ویژه‌ای که در آن قرار گرفته‌ایم می‌طلبد نظارت‌ها واقعی‌تر شود و بر قیمت تمام‌شده محصولات خودروسازان نظارت دقیق صورت پذیرد تا قیمت‌هایی که خودروسازان اعلام می‌کنند واقعی باشد.

سازمان حمایت در گذشته عملکرد بهتری داشت اما متاسفانه درحال‌حاضر شرکت‌ها به حال خود رها شده اند و با هر روشی که می‌خواهند قیمت را تعیین می‌کنند. تفاوت قیمت در بازار بیانگر عدم تولید و عرضه به میزان موردنیاز است.

چنانچه خودروساز تولیداتش را عرضه کند و دست دلالان کوتاه شود، شاهد کاهش التهاب در بازار خواهیم بود زیرا واسطه‌های خاص، خودرو را از کارخانه خریداری کرده و با قیمتی بسیار بالاتر در بازار عرضه می‌کنند بنابراین طرح‌هایی مانند فروش خودرو با کارت ملی و عدم قدرت فروش به مدت یک یا دو سال می‌تواند به کاهش التهاب بازار کمک کند.

روش قیمت‌گذاری کنونی صحیح نیست زیرا در طرح‌های پیش‌فروش، قیمت‌ها علی‌الحساب است و زمان تحویل باتوجه‌به قیمت بازار خودرو را به مشتری تحویل می‌دهند و این در حالی است که قیمت در بازار متاثر از میزان عرضه خودروسازان است بنابراین ممکن است در این بین تبانی رخ دهد و خودروساز با کاهش عرضه، قیمت‌ها را افزایش دهد.

* کارشناس صنعت خودرو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =