خودروهای وارداتی

نمایندگان رسمی واردات خودرو هر روز با وعده‎هایی به آینده و مراحل ترخیص این خودروها امیدوار می‌شوند. این درحالی‌است که گویا خودروهای مانده در گمرک و عدم ترخیصشان دلیلی برای حفظ قیمت وارداتی‌ها در بازار شده‎اند.

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت‌های نمایندگی که از سویی زیر فشار مشتریان و از سوی دیگر دست به گریبان هزینه‌های نگهداری ادارات خدماتی خود هستند، با بخشنامه و تعیین ضرب‌الاجل برای ترخیص خودروهای رسوب‎کرده در گمرکات کشور، به ترخیص و تحویل محصولات به مشتریان خود دوباره امیدوار شده‌اند. در همین راستا، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به زمزمه‌های کاهش قیمت خودرو در راستای کاهش نرخ ارز عنوان کرد: «قیمت خودروهای وارداتی تنها زمانی به‌صورت واقعی کاهش می‌یابد که تمامی خودروهای مانده در گمرک ترخیص شوند. در آن صورت، این امیدواری وجود دارد که با عرضه خودروهای آماده ترخیص آرامش به بازار وارداتی‌ها بازگردد.»

  خنثی‎سازی تاثیر افت نرخ ارز با کاهش عرضه خودرو
مهدی دادفر با اشاره به این‎که قیمت خودروهای وارداتی به‎واسطه عرضه خودروهای مانده در گمرک تعدیل و کاهشی می‌شود، گفت: «به جرات می‌توان گفت با اعلام موافقت رئیس‎جمهوری با ترخیص خودروهای مانده در گمرک و آزادشدن واردات خودرو، حداقل 40درصد کاهش قیمت اعمال می‌شود.» وی با اشاره به کاهش نرخ دلار در هفته گذشته و اثرات آن بر کاهش قیمت خودروهای وارداتی بیان کرد: «گرچه قیمت‌ها بالا و پایین می‌شود، اما تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار خودرو با کاهش عرضه خودرو به بازار خنثی شده است.» وی تاکید داشت: «طی هفته گذشته که نرخ ارز - چه به‌صورت واقعی و چه تنها بر زبان‌ها - کاهشی شد، قیمت خودرو به‌صورت واقعی کاهش نیافت، چراکه فروشندگان حاضر به فروش خودروهای خود آن هم به میزان 50 تا 100میلیون‌تومان زیر قیمت قبلی بازار نشدند.» دادفر ادامه داد: «به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ ارز و تاثیرات آن بر بازار خودرو باید براساس پی‎ریزی علمی اجرایی شود. چراکه این رفتارهای هیجانی تاثیر طولانی‎مدتی بر بازار ندارند و مقطعی هستند.»

  کاهش واقعی قیمت با ترخیص خودروهای مانده در گمرک
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، اگر قرار باشد قیمت خودروهای وارداتی به واسطه چند اتفاق در بازار کاهش یابد، مهم‎ترین عامل آن ترخیص خودروهای مانده در گمرک خواهد بود، به گونه‌ای که اگر خودروهای جدید وارد بازارهای مصرف شوند، به‌تدریج قیمت‌ها تعدیل می‌شود، اما اکنون فشار و لابی‎گری انحصارگرایان مطلق اجازه این تصمیم‎سازی را نمی‌دهد. 
وی تاکید کرد: «از خردادماه امسال تاکنون هیچ خودرویی وارد نشده است. از سوی دیگر، همچنین باید مابه‎التفاوت ارزی در گمرک مانده‌ها نیز پرداخت شود و به‌نظر می‌رسد نوسانات نرخ ارز درحال‌حاضر چندان قیمت خودرو را تحت‌تاثیر قرار ندهد.» دادفر تصریح کرد: «قیمت خودرو با حباب همراه شده است و خودروهای وارداتی نیز همانند بسیاری از کالاها درگیر حباب قیمتی هستند که دلیل اصلی آن توقف عرضه این خودروها به بازارهای مصرف 
واقعی است.»

  سرنوشت واردکنندگان؛ در انتظار خودروسازان
وی با اشاره به طرح‌های پیش‎فروش خودروسازان داخلی و تعدیل قیمت‌ها و همچنین تاثیر آن بر بازار وارداتی‌ها اظهار کرد: «پیش‎فروش‌های خودروسازان داخلی تنها بدهکارکردن خودروسازان داخلی به مردم است و در آینده امکان آسیب‎رسانی به تولیدکنندگان افزایش می‌یابد.  از این رو احتمال آن می‌رود که شرکت‌های خودروساز داخلی به سرنوشت واردکنندگان دچار شوند. چراکه آمار دقیق ظرفیت و توان تولید سالانه، ماهانه و روزانه خودرو در کشور را همه فعالان این صنعت می‌دانیم و در صورت ادامه تحریم‌های ناجوانمردانه، به‌طور طبیعی فشار بر خودروسازان نیز افزایش خواهد یافت.» دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: «بر هیچ‌کس پوشیده نیست در ماه‌های گذشته، افزایش بی‌سابقه قیمت خودروهای وارداتی بسیاری را یک‌شبه میلیاردر کرد. به همین علت کسانی که از این آشفتگی‌ها منفعت می‌یابند، تلاش خود را برای برهم‌زدن نظم در بازار خواهند کرد.» وی در پایان با بیان این‎که ممنوعیت ثبت‌سفارش جدید و واردات خودرو همچنان در تشدید تنش بازار خودرو ‌تاثیرگذار است، اظهار داشت: «مطمئنا جامعه این توقع را از تمام نهادهای مسئول در حوزه خودرو دارد که جلوی فساد و رانت‌های سازمان‌یافته را بگیرد، دقیقا همان کاری که انجمن صنفی واردکنندگان خودرو انجام داد و نقش نظارتی و ترمیم را از خود آغاز کرد. آشفته بازار فعلی صنعت خودرو که در کل اقتصاد ایران ریشه دوانده، زاییده سیاست‌ها و تصمیمات دولت و وزارت صنعت است و نباید مسئولیتش به گردن غیر بیفتد. درواقع نقش نظارتی بر عملکرد دستگاه‌ها نه وظیفه انجمن‌ها که وظیفه قوای دیگر ازجمله قوه مجریه است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب DE ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
    0 0
    واقعا که دیگر واردات خودرو مسخره شده چه کسی پاسخگوی خریداران خودروهای وارداتی خواهد بود ،من بیش از یکسال است که از داتیس خودرو خودرو پیش خرید کردم ، پولم تبدیل به ... شده است، مسولان وزارت صمت و دولت و داتیس خودرو پاسخگو نیستند، توان پرداخت بیش از ارقام قرارداد را ندارم ، هیچ کس را نمی بخشم و به هیچ کس اعتماد ندارم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =