آریزو‌6

برند چری را می‌توان یکی از همین موارد دانست که با عرضه محصولات جدید و مدرن، خود را یک‌سروگردن بالاتر از سایر برندهای چینی به بازار جهانی معرفی کرده است. یکی از جدیدترین محصولات این برند که در نمایشگاه خودرو پکن امسال توجه بسیاری را به خود جلب کرد، چری آریزو GX یا همان آریزو6 است.

به گزارش «اخبار خودرو»،صنعت خودرو همواره یکی از صنایع پیشرو در زمینه پیشرفت تکنولوژی شناخته می‌شود. بر همین اساس رقابت تنگاتنگی میان کمپانی‌های مطرح و نام‌آشنا در زمینه رشد و توسعه محصولات شکل گرفته است. اما در این میان چندسالی است که با پیدایش بزرگ‌ترین بازار تولید و مصرف جهان، یعنی چین، تغییرات اساسی در معادلات این صنعت ایجاد شده است. زیرا صنعت خودرو چین با سرعت بسیار بالایی در حال رشد و توسعه بوده و با تولید محصولات مدرن و پیشرفته، زنگ خطر را برای بسیاری از مدعیان این عرصه به صدا درآورده است.
برند چری را می‌توان یکی از همین موارد دانست که با عرضه محصولات جدید و مدرن، خود را یک‌سروگردن بالاتر از سایر برندهای چینی به بازار جهانی معرفی کرده است. یکی از جدیدترین محصولات این برند که در نمایشگاه خودرو پکن امسال توجه بسیاری را به خود جلب کرد، چری آریزو GX یا همان آریزو6 است. این خودرو بیانگر مفاهیم جدیدی از چری است که نشان می‌دهد جهانی شدن و رقابت با بزرگان این عرصه از اهداف اصلی مدیران این برند چینی است. شرکت مدیران‌خودرو که به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری چری، چند سالی است که به تولید و عرضه محصولات این برند در ایران مشغول است، به‌تازگی این سدان نیمه‌لوکس و مدرن را به بازار ایران معرفی کرده تا همزمان با آغاز عرضه جهانی آن، به بازار کشور ما نیز ارائه شود.

ظاهری پخته و تکامل‌یافته


آریزو ۶‌، محصول بخش تحقیق و توسعه بین‌المللی چری بوده که با بهره‌گیری از تیم سرشناس و بین‌المللی خود که شامل افراد کارکشته و باتجربه در صنعت خودرو جهان می‌شود، محصولاتی مدرن، استاندارد و البته پیشرفته را روانه بازار می‌کند. به همین خاطر در نگاه اول به این خودرو، تصویری از یک سدان مجلل اروپایی در ذهن تداعی می‌شود، زیرا به‌کارگیری المان‌های به‌روز و مدرن در طراحی آریزو6‌، برگرفته از استانداردهای روز اروپا بوده که همین موضوع سبب شده است نتیجه کار، یک محصول زیبا و گیرا باشد. 
آریزو6 سدانی است که بر پایه پلت‌فرم آریزو5 شکل گرفته است و فاصله محوری برابری با این خودرو دارد. اما در بحث ابعاد بدنه شاهد افزایش چشمگیر اندازه کلی بدنه این سدان هستیم که سبب شده است این خودرو با ابهت‌تر و تهاجمی‌تر به نظر برسد. با گذشت زمان و عرضه محصولات جدیدتر کمپانی چری، می‌توان به این نتیجه رسید که این خودروساز چینی بیش از رقبای هموطن خود توانسته است به یک زبان طراحی اصولی دست یابد و با توسعه آن محصولات مدرن و جدیدی را طراحی و تولید کند. در نمای جلو شاهد طرحی تهاجمی و خشن هستیم که در دل خود رگه‌هایی از اصالت به‌دلیل شباهت‌هایی که با آریزو5 دارد، دیده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد که زبان طراحی جدید چری در حال رشد و توسعه بوده و به سرعت درحال تکامل است. جلوپنجره مشبک این خودرو نیز در واقع نمونه توسعه‌یافته آریزو5 بوده که ظاهری اسپرت و جذاب را برای آن پدید آورده است. همچنین چراغ‌های پیشانی بزرگ و کشیده که طرفین جلوپنجره را احاطه کرده‌اند، شباهت‌هایی با آریزو5 دارد و همین موضوع زیبایی آن را دوچندان کرده است. اما کمی پایین‌تر، جایی است که اوج هنر طراحی در نمای جلو به چشم می‌خورد. خطوط در هم تنیده‌ای روی سپر و دریچه‌های ورودی هوا نقش بسته‌اند ظاهری مدرن و زیبا را به ارمغان آورده‌اند و بیش از هر چیز دیگر پختگی و تکامل زبان طراحی را به نمایش می‌گذارد. از طرفی با به‌کارگیری ادوات کرومی و زه‌های نقره‌ای‌رنگ در زیر سپرها و سایر بخش‌های بدنه، ظاهری لوکس و جذاب ایجاد شده است.
نمای جانبی آریزو6 نیز بی‌شباهت با آریزو5 نبوده و می‌توان با کمی دقت رگه‌هایی از این سدان موفق را در آن مشاهده کرد. خطوط تند و تیزی که از انتهایی‌ترین بخش خودرو کشیده شده و به گلگیر جلو منتهی می‌شوند، هماهنگی قابل توجهی را با روحیه و ذات اسپرت این سدان ایجاد کرده‌اند. همچنین رینگ‌های اسپرت آلومینیومی درنظر گرفته شده برای آن، ظاهری مدرن و جوان‌پسند به‌وجود آورده است.
اما نمای عقب جایی است که بیشترین تغییرات نسبت به آریزو5 اعمال شده است. با این حال باید گفت چراغ‌های این خودرو در نگاه اول تداعی‌کننده آریزو5 بوده که به لطف بازنگری در طراحی و تکنولوژی، به‌صورت سه‌بعدی درآمده است. همچنین نوار کرومی که از میان چراغ‌ها عبور کرده و مانند پل ارتباطی، هردو آن‌ها را به یکدیگر متصل کرده است، یکی از اصلی‌ترین المان‌ها در نمای عقب بوده که لوکس بودن آریزو6 را گوشزد می‌کند. به لطف بازنگری و تغییرات اساسی در مجموعه سپر و دیفیوزر، محل قرارگیری پلاک از روی در صندوق به سپر، سبب شده است نمایی متفاوت و جذاب ایجاد شود. از طرفی امتداد یافتن خطوط تند و تیز جانبی تا لبه صندوق، سبب شده به‌دلیل حجیم‌تر شدن آن، تداعی‌کننده اسپویلر باشد و همین موضوع ظاهر آن را زیباتر و جذاب‌تر کرده است. 


کابین آریزو6، اوج تکامل و شکوفایی


اوج زیبایی و تکامل در طراحی آریزو6 را می‌توان به کابین لوکس و مجلل آن اختصاص داد که با الهام از محصولات لوکس و پیشرفته اروپایی، توانسته به‌خوبی هماهنگی لازم میان کیفیت و کارایی را ایجاد کند. فضای لوکس و مجللی که به لطف طراحی مدرن و بهره‌مندی از متریال با کیفیت ایجادشده، هارمونی و هماهنگی قابل توجهی با یکدیگر دارد که همین موضوع یادآور محصولات اروپایی برای سرنشینان است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، فعالیت تیم طراحی چری در برندهای معتبر اروپایی، سبب شده است برخی جزئیات از برندهای معتبر نظیر فولکس‌واگن، آئودی و جگوار- لندروور در چری آریزو6 مشاهده شود که همین موضوع حس خوشایندی را به سرنشینان منتقل خواهد کرد. به‌عنوان مثال دریچه‌های ورودی هوا به کابین که با الهام‌گیری از محصولات جگوار - لندروور ایجاد شده‌اند، ظاهر لوکس و مجللی را پدید آورده‌اند. همچنین کنسول میانی که متشکل از یک صفحه نمایش تمام‌لمسی 9‌اینچی و سیستم تهویه مطبوع می‌شود، نمایی مدرن و هوشمند را ایجاد کرده است که در بدو ورود به کابین توجه را به خود جلب می‌کند.
در کنسول میانی نیز اداوات فیزیکی زیادی در طرفین اهرم دنده خوش‌فرم تعبیه شده‌اند و سیستم‌هایی نظیر گرم‌کن صندلی‌، ترمز پارک الکترونیکی‌، اتوهلد و غیره را فعال می‌کنند. از دیگر جذابیت‌های بصری کابین باید به پنل پشت فرمان اشاره کرد که تلفیقی از نشانگر عقربه‌ای کلاسیک و صفحه نمایش TFT رنگی جهت ارائه اطلاعات به راننده است. همچنین غربیلک فرمان که مجهز به دکمه‌های کنترل‌کننده سیستم صوتی و کروزکنترل است، شباهت زیادی با محصولات اروپایی دارد و همین موضوع به جذابیت‌های آن افزوده است. تودوزی چرمی درنظر گرفته شده برای این سدان مجلل نیز به‌دلیل بهره‌مندی از دوخت متضاد و لوزی‌شکل، دارای ظاهری شکیل و زیبا بوده که تداعی‌کننده روحیه لوکس آریزو6 به سرنشینان است.

مشخصات فنی پیشرانه

امروزه خودروسازان مطرح نیز برای محصولات خود در رده‌های متفاوت از یک نوع پیشرانه استفاده می‌کنند و این موضوع امری مرسوم درمیان خودروسازان به‌شمار می‌رود. کمپانی چری نیز برای آریزو6 همان پیشرانه چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر را درنظر گرفته است که پیش از این در دیگر محصولات این برند نظیر تیگو7 و آریزو5 توربو، شاهد آن بودیم. در واقع باید گفت قلب تپنده‌ای که درون سینه چری آریزو6 قرار دارد، حاصل همکاری کمپانی چری و شرکت نام‌آشنای AVL اتریش است که سبب شده پیشرانه‌ای کم‌حجم با راندمان بالا شکل بگیرد. موتور چهار سیلندر 1.5 لیتری مجهز به سیستم توربوشارژر این خودرو، توانایی تولید نیرویی معادل 147 اسب‌بخار در 5500 دوربردقیقه را دارد و حداکثر گشتاور آن 210 نیوتون‌متر است که در دورهای 1750 تا 4000 دوربردقیقه قابل دسترس است. این خودرو نیز مانند برخی دیگر از محصولات چری، از جعبه دنده CVT بهره برده است،. با این تفاوت که جعبه دنده درنظرگرفته‌شده برای این خودرو از آریزو5 به‌روزتر است و می‌تواند در حالت تعویض دستی دنده، یک جعبه دنده 9‌سرعته را برای راننده تداعی کند. این موضوع سبب شده است راندمان و عملکرد آریزو6 نسبت به سایر محصولات بهبود یابد. طبق اعلام کمپانی چری، شتاب صفر تا 100‌کیلومتر این خودرو حدود 9.2 ثانیه است که این عدد برای یک سدان شهری مناسب به نظر می‌رسد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی آریزو6 طبق اعلام کمپانی چری حدود 6.9لیتر در هر 100کیلومتر خواهد بود که برای خودروهای شهری و خانوادگی عدد مطلوبی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =