قطعات پلاستیکی خودرو

انجمن تامین‌کنندگان قطعات پلاستیکی خودرو در فرانسه (GPA) درخصوص بروز یک بحران جهانی در رابطه با کمبود مواداولیه کلیدی نایلونی هشدار داده است.

 به گزارش «اخبار خودرو»، این انجمن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ادامه کمبود نایلون می‌تواند خودروسازی را دچار مشکلاتی جدی کند و در ادامه از خودروسازان خواست تا به راه‌حل‌های جایگزین فکر کنند. GPA با توصیف این مشکل به عنوان «مساله‌ای ساختاری» گفته که این کمبود عمدتا در عرضه کم یک ماده شیمیایی ریشه دارد که در تولید نایلون با نام ادیپونتیریل (ADN) شناخته می‌شود و درحال‌حاضر تولید آن تنها در پنج نقطه جهان و در کشورهای فرانسه، ژاپن و ایالات‌متحده صورت می‌گیرد. 

  محدودیت‌ جدی
انجمن تامین‌کنندگان قطعات پلاستیکی خودرو در فرانسه با اشاره به تعداد روز افزون حوادث غیرمترقبه در کار خودروسازان بزرگ جهانی در بیانیه خود نوشت: «تعداد زیادی از تولیدکنندگان پلاستیک تولید نایلون خود را متوقف و مشتریان خود را با محدودیت‌هایی جدی روبه‌رو کرده‌اند.» نایلون مورد بحث که با نام نایلون 6/6 شناخته می‌شود، به‌خاطر ویژگی‌های تکنیکی‌اش به‌طور خاص مورد استفاده خودروسازان قرار می‌گیرد و چنان‌که لوک مسین، مدیر GPA گفته فرایند پذیرش مواداولیه جدید یافتن راه‌حل‌های جایگزین را در کوتاه‌مدت بسیار دشوار ساخته است. این ماده اولیه کاربردهای بسیار مختلفی دارد و روز به روز بیشتر در صنایع مختلف به‌خصوص صنایع الکترونیک، مورداستفاده قرار می‌گیرد. کمبود این ماده اولیه از ابتدای سال میلادی منجربه افزایش 40درصدی قیمت آن شده است. نایلون 6/6 به‌شدت دربرابر حرارت‌های بالا مقاوم است و همین مساله این ماده را برای استفاده در قطعات زیر کاپوت مانند سیستم‌های تامین هوا، سیستم‌های تصفیه و خنک‌کننده و سایر قطعات داخلی ازجمله پدال‌ها و دستگیره‌های در مناسب می‌کند.

  راه‌حل جایگزین
 بیانیه GPA در واکنش به عرضه کم این ماده اولیه از تولیدکنندگان پلاستیک خواست تا هر چه سریع‌تر خطوط تولید جدیدی را برای تضمین زنجیره تامین خود افتتاح کنند. آرمل دومونت، مدیر اداری GPA در این خصوص گفت: «در حال‌حاضر تنها 55درصد از ظرفیت تولید نایلون اروپا در دسترس است. 
در عین حال، تقاضای فعلی خواستار یک افزایش در ظرفیت تولید است. آیا وقت آن نرسیده تا سرمایه‌گذاری‌ها در اروپا را سرعت ببخشیم و خطوط تولید فعلی را نوسازی کنیم؟» به موازات آن، این انجمن فرانسوی تامین‌کنندگان خودرویی را تشویق کرده تا به‌رغم تمام پیچیدگی‌ها به‌دنبال «راه‌حل‌های جایگزین» نیز باشند. پیدا کردن یک جایگزین کاری پیچیده است زیرا ماده جدید باید تمام ویژگی‌های نایلون 6/6 را نیز دارا باشد. چنین موادی اغلب شکننده‌تر و البته گران‌تر از نایلون هستند. به علاوه فرایند پذیرش یک ماده اولیه جدید می‌تواند مدت زمان بسیار زیادی طول بکشد. برای برطرف کردن مشکل دوم آقای دورمونت از خودروسازان خواسته با هرچه کوتاه‌تر کردن روند پذیرش خود به گزینه‌های جدید امکان استفاده را بدهند. آقای دورمونت هشدار داد: «این کمبودها بدین معناست که تامین مواداولیه برای برخی از اعضای انجمن تامین‌کنندگان قطعات پلاستیکی خودرو در فرانسه تا آغاز سال 2019 پایان خواهد یافت. این موقعیتی است که می‌تواند کل زنجیره تولید را به خاطر بیندازد.»

  افزایش قیمت
تامین‌کنندگان اروپایی پلاستیک طی 18ماه گذشته شاهد افزایش قیمت هزارو729دلاری به‌ازای هر تن بوده‌اند. در بیانیه GPA چنین نتیجه‌گیری شده است: «آن‌ها (تامین‌کنندگان پلاستیک) قربانیان اثر اجتناب‌ناپذیری هستند که افزایش قیمت برایشان به ارمغان آورده است... آن‌ها با محدودیت‌ها و زیربار نرفتن مشتریانشان برای پرداخت قیمت بالاتر روبه‌رو هستند.» ذخیره نایلون در اروپا در وهله نخست به‌خاطر اعتصاب‌ها در کمپانی بوتاشیمی کاهش پیدا کرد که تنها تامین‌کننده اروپایی ادیپونتیریل در اروپا به‌شمار می‌رود. در ماه اوت نیز سولوای SA، تامین‌کننده بلژیکی مواداولیه اعلام کرد که به خاطر کاهش شدید سطح آب رودخانه راین، که در نتیجه خشکسالی در اروپای مرکزی رخ داده، چاره‌ای جز کاهش فعالیت‌های خود در زمینه تولید نایلون ندارد.
BASF SE، تولیدکننده بزرگ مواد شیمیایی آلمان نیز از ابتدای سال تاکنون با دو موقعیت غیرمترقبه در ماه‌های ژانویه و ژوئن روبه‌رو شده که به خاطر «نقص پیش‌بینی‌نشده»، تسهیلات تولیدی این شرکت در سیل سندز بریتانیا دچار وقفه در تولید شده‌اند. با در نظر گرفتن مشکلات موجود در زمینه تولید و تامین این ماده به‌نظر می‌رسد که خودروسازان باید هرچه سریع‌تر به فکر یک ماده جایگزین دیگر باشند. 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =