صنعت خودرو

یکی از دلایلی که برای استیضاح وزیر صنعت بیان شده، بحث وضعیت بازار و صنعت خودرو در ماه‌های اخیر است که درگیر نوسانات و افزایش قیمت‌های شدید شده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، صنعت و بازار خودرو، تامین مواداولیه، سوءمدیریت، وجود رانت، قاچاق کالا و نوساناتی که در عرضه مواداولیه وجود داشته و دارد، موضوعاتی هستند که ممکن است به استیضاح وزیر صنعت‌، معدن و تجارت بینجامند. واقعیت این است که بسیاری از کارشناسان، از عملکرد وزارت صمت طی یک سال گذشته انتقاد کرده‌اند. این انتقادات از ابتدای سال جاری و با اوج‎گرفتن بحث افزایش نرخ ارز و التهابی که در بحث قیمت انواع کالاها ایجاد کرد، بالا گرفت. هرچند که در مدیریت ضعیف این وزارتخانه بر اوضاع صنعت و بازار، تنها محمد شریعتمداری مقصر نبوده و عملکرد نامطلوب معاونان او نیز در نابسامان‎ترشدن اوضاع موثر بوده است، اما به هرحال این موضوع وزیر را در آستانه استیضاح در مجلس قرار داده است. به همین منظور از وزیر صنعت برای حضور در جلسه نشست کمیسیون صنایع مجلس و با حضور متقاضیان استیضاح او دعوت شده بود، اما آن‎طور که عضو هیات‎رئیسه کمیسیون صنایع مجلس به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «شریعتمداری در این جلسه حاضر نشده و ظاهرا قرار است در جلسه صبح امروز - سه‎شنبه - به پرسش و پاسخ برای قانع‎کردن نمایندگان بپردازد.»
   ترانسفر شریعتمداری به وزارت کار
سیدجواد حسینی‌کیا می‌گوید: «معاون پارلمانی وزیر صنعت نامه‌ای ارسال کرد و پیام داد که ایشان نمی‌تواند در جلسه حضور پیدا کند. اما قرار است صبح امروز در مجلس حاضر شود.» وی ‌می‌افزاید: «احتمالا وی به دلیل این‎که قرار است تا فردا به‌عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سوی دولت به مجلس معرفی شود، در جلسه حاضر نشده است.» شریعتمداری در حالی قرار است به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی شود که برخی از نمایندگان به دلیل عملکرد ضعیف وی در وزارت صمت خواهان استیضاح او هستند. حسینی‌کیا با بیان این‎که رای آوردن شریعتمداری برای وزارت کار بستگی به نمایندگان دارد، تاکید می‌کند: «قطعا ایشان برنامه‌هایش را ارائه می‌دهد و در صورتی که مجلس بپسندد رای می‌دهد. اما جا داشت دولت از نیروهای جوان، خلاق و پرانرژی استفاده می‌کرد و افرادی پرتجربه مانند ایشان در پشت صحنه کمک می‌کردند.»

   با یک تیم قوی‌تر بهتر از این هم می‌شد کار کرد
یکی از دلایلی که برای استیضاح وزیر صنعت بیان شده، بحث وضعیت بازار و صنعت خودرو در ماه‌های اخیر است که درگیر نوسانات و افزایش قیمت‌های شدید شده است. این عضو هیات‎رئیسه کمیسیون صنایع مجلس در این خصوص می‌گوید: «نابسامانی‌های صنعت و بازار خودرو به‎واسطه بازگشت تحریم‎ها، جهش نرخ ارز و برخی خودتحریمی‎ها نگرانی‌هایی را برای نمایندگان مجلس ایجاد کرد. یکی از موضوعات مطرح شده این است که وزرات صنعت بهتر از این می‌توانست بازار و صنعت خودرو را کنترل و مدیریت کند. البته برای استیضاح وزیر صمت محورهای دیگری مانند بخش معدن و صنایع دیگر هم وجود دارد و ما منتظر پاسخگویی وزیر هستیم.» حسینی‎کیا همچنین درخصوص عملکرد محمد شریعتمداری در وزارت صمت می‌گوید: «ایشان زحمات بسیاری برای وزارت صمت کشیده‌اند اما در بحث صنعت و با وجود ظرفیت‌های فراوانی که دارد، با یک تیم قوی‌تر بهتر از این هم می‌شد کار کرد.»

   همه چیز در دست وزیر نیست
این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به این پرسش که مشکل اصلی صنعت کشور وزیر است یا معاونانش، می‎گوید: «وزرات صنعت نیازمند افرادی جوان‌تر، چابک‌تر و چالاک‌تر است. برخی از این افراد بازنشسته هم هستند و باید ببینیم تیم جدید در این وزارتخانه چه می‌کند.» وی همچنین دررابطه با عملکرد شریعتمداری در صنعت خودرو نیز اظهار می‌کند: «صنعت خودرو یک پازل است و همه امور آن دست وزیر صنعت نیست. در این بخش اگر قطعه گران شود، بر کار خودروسازان سایه می‌اندازد و همچنین بحث گرانی ارز و مواردی از این قبیل می‌تواند بر کار خودروسازان تاثیر بگذارد که همه آن در دست وزیر نیست.» این نماینده مجلس همچنین می‌افزاید: «بخش دیگری از مشکلات صنعت خودرو مربوط‌به نیروی کار مازاد در خودروسازی‌ها است. سایپا حدود 11هزار نیروی کار مازاد و ایران‌خودرو حدود 5هزار نفر نیروی مازاد دارد. اگر این نیروها را تعدیل کنند، به خیابان می‎آ‌یند و اگر با این افراد ادامه دهند، قیمت خودرو گران می‌شود. همه این‌ها مشکلات صنعت خودرو است که البته نیازمند مدیریت بهتری است.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام ، من اماده ام که وزیر باشم ، چه زمانی می توانم پست و سمت جدیدم را از اقا‌‌‌‌‌‌ی شریعتمداری تحویل بگیرم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =