خودروسازان

نوسانات ارز که یکی از دلایل پشت‎کردن به مزایای یوزانس تلقی می‌شود، باعث کاهش نقدینگی شرکت‌های بزرگ ازجمله خودروسازان شده است. این امر که بر روی قیمت تمام‎شده محصولات تاثیرات مستقیمی دارد، در آینده‌ای نه‎چندان دور، افزایش قیمت محصولات در بازارهای کشور را در پی خواهد داشت.

به گزارش «اخبار خودرو»، صنایع بزرگ کشور درحالی پشت درهای انتقال پول مانده‌اند که همچنان قیمت ارز طی چند روز اخیر نتوانسته در نقطه‌ای ثابت بماند. به‌نظر می‎رسد با تصویب CFT  در مجلس، همچنان روابط بانکی کشور با دیگر کشورهای عضو نهاد مالی بین‎المللی FATF در سطح پیشین حفظ شود. فرصت سه‌ماهه این نهاد بین‌المللی که پنجاه روز بوده، تمام شده است اما نهادهای تصمیم‎گیرنده داخلی در این خصوص اعلام کرده‌اند برای ابراز نظر نیاز به یک‌ماه زمان دیگر دارند. در این میان، حسن‌نیت ایران درخصوص تصویب و پیوستن به FATF از سوی این نهاد مالی مدنظر قرار گرفته است. اما درهرحال، سیکل رای‎گیری و تصویب اینچنین قوانینی که به‌صورت یک بسته به مجلس شورا ارائه می‌شوند، باتوجه‌به ماهیت عملکردی نمایندگان در مجلس که می‌توانند درمورد هر ماده از یک پیشنهاد ابراز نظر کنند، مساله‌ای زمان‌بر خواهد بود. به گفته وزیر امورخارجه، توسعه روابط بانکی و پولی کشور درگرو پیوستن به این پیمان است. برخی کارشناسان بانکی در این خصوص معتقد هستند نمی‌توان بدون پیوستن به این پیمان، مبادلات ارزی صنایع بزرگ کشور را مدیریت کرد.

  نوسانات ارز؛ عامل صرف‌نظرکردن از مزایای یوزانس
در چنین شرایطی، نوسانات ارز که یکی از دلایل پشت‎کردن به مزایای یوزانس تلقی می‌شود، باعث کاهش نقدینگی شرکت‌های بزرگ ازجمله خودروسازان شده است. این امر که بر روی قیمت تمام‎شده محصولات تاثیرات مستقیمی دارد، در آینده‌ای نه‎چندان دور، افزایش قیمت محصولات در بازارهای کشور را در پی خواهد داشت. پویاعباسیان، کارشناس تجارت بین‌الملل در این خصوص به روزنامه «دنیای خودرو» گفت: «تکافوی نقدینگی و سرمایه در گردش، کمک بزرگی به صنایع بالادستی کشور می‌کند. اما کمبود نقدینگی باعث افزایش قیمت تمام‎شده محصولات و خدمات شرکت‌های بزرگ می‌شود. شرکت‌های خودروسازی نیز از قضیه مستثنی نیستند؛ اغلب این شرکت‌ها در سال‌های گذشته با تهیه فایناس و یوزانس از طرف شرکت‌ها و بانک‌های خارجی اقدام به تامین منابع مالی برای فروش اقساطی و سیاست‌های فروش خود می‌کردند.»

  نیاز خودروسازان به سرمایه‌هایی با سود پایین
عباسیان درخصوص فشار نبود سرمایه در گردش بر خودروسازی کشور گفت: «نه‎تنها ایران بلکه تمام شرکت‌های بزرگ در سراسر دنیا برای به‌دست‌آوردن بازارهای بزرگ‌تر نیاز به سرمایه‌هایی با سود پایین دارند و تا زمانی که به چنین اندوخته‌هایی دست نیابند، نمی‌توانند به حوزه‌های بزرگ تجاری ورود کنند.» وی در ادامه تاکید کرد: «شرکت‌های خودروسازی در ایران باتوجه‌به فشارهای بین‌المللی دچار انزوا شده‌اند و درحالی‎که این صنعت در خاورمیانه با پیشروی ایران شکل گرفته است، سهم ایران از بازارهای منطقه‌ای بسیار کوچک‌تر از آنی است که باید باشد. تنها دلیلی که جلو رشد این صنعت را در دهه‌های اخیر گرفته است، نبود تعاملات پولی و بانکی در خصوص جذب سرمایه‌های خارجی است.»

  اعتمادسازی در مجامع بین‎المللی با تصویب CFT در مجلس
این کارشناس تجارت بین‌الملل در خصوص پیوستن به پیمان FATF گفت: «این پیمان که محدودیت‌های احتمالی در مبادلات پولی و ارز در ایران را برطرف می‌کند، با ماهیت صلح‎طلبی ایران در منطقه منافاتی ندارد و می‌تواند به صنایع ایران در جذب سرمایه خارجی و مبادلات قانونی مالی مابین شرکت‌ها کمک شایانی کند.» وی درخصوص هم‎پیمانان ایران افزود: «باتوجه‌به عضویت روسیه و چین در این نهاد مالی امکان مبادلات مالی ازطریق این کشورها نیز وجود ندارد. باتوجه‌به این مساله، روسای دولت این کشورها نیز از قطع همکاری‌های بانکی با کشورهای غیرعضو خبر داده‌اند. اما خوشبختانه اقدام مجلس در تصویب CFT در اعتمادسازی در مجامع عمومی بین‎المللی بسیار موثر بوده است.»

  انفعال بانک‌ها در برابر نوسانات شدید نرخ ارز
درحال‎حاضر تقریبا یوزانس قطع شده است؛ بدان معنا که ال‌سی‌های مدت‌دار قطع شده و ال‌سی‌های دیداری جایگزین آن شده است. ال‌سی دیداری هم برای شرکت‌های بزرگ باتوجه‌به میزان انتقال وجه میان شرکت‌ها با بانک‌های داخلی و خارجی نقدی محسوب می‌شود و باید در مدت 25روز با بانک تسویه شود. عباسیان درخصوص استفاده از اعتبارات اسنادی بانک‌ها تاکید کرد: «باتوجه‌به قراردادهای گذشته فی‌مابین شرکت‌های ایرانی با بانک‌های داخلی که نوسانات ارز را برعهده اعتبارگیرنده قرار می‌دهد، درحال‎حاضر این اعتبارات بانکی اقبال خوبی پیدا نمی‌کنند. زمانی اعتبارات اسنادی بانک‌ها موردتوجه تجار و فعالان صنعت قرار می‌گیرد که بانک‌ها بتوانند شرایط بهتری نسبت به بازارهای خصوصی و صرافی‌ها را ارائه دهند. اما درحال‎حاضر بانک‌ها به‌دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در مقابل شرکت‌های بزرگ منفعل عمل می‎کنند.» وی در پایان گفت: «برای ایجاد سرمایه‌های در گردش ازطریق اعتبارات اسنادی مدت‌دار یوزانس برای خودروسازی، نیاز به ثبات در قیمت ارزهای خارجی از جمله دلار آمریکا در بازارهای رسمی و غیررسمی وجود دارد. درحال‎حاضر خودرو سازان مجبور به استفاده از منابع غیرمتعارف خود شده‎اند که این امر در آینده‌ای نزدیک این صنعت را دچار بحران گسترده خواهد کرد. بنابراین، نظام بانکی ایران برای مهار اهرم‌های فشار که از خارج کشور به بازارهای داخلی اعمال می‌شود، باید در کنار خودروسازان قرار بگیرد. تامین منابع مالی پایدار بدون حاشیه سود غیرمتعارف می‌تواند قیمت تمام‎شده محصولات در سطح کشور را تضمین کند.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =