گزینه‌های احتمالی جایگزین  محمد شریعتمداری

رضا رحمانی گزینه اصلی و حسین جابری‌انصاری و علیرضا رزم‌حسینی گزینه‎های بعدی هستند اما معرفی رضا ویسه با اما و اگر بسیار همراه است

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه هفته جاری در جلسه بررسی استیضاح خود حاضر نشد. شنیده می‌شود دلیل این عدم حضور، تغییرات کابینه دولت در آینده نزدیک است. بر این اساس  «دنیای خودرو» ضمن پرداختن به دلایل نرفتن وزیر به مجلس، میزان احتمال موفقیت او برای قرارگرفتن در جایگاه وزیر کار را بررسی کرد و همچنین با یافتن نام گزینه‌های احتمالی برای جایگزینی وزیر صمت، از کارشناسان و صاحب‌نظران، کم و زیاد بودن احتمال موفقیت هرکدام از این گزینه‌ها را پیگیر شد.

اعتراض نمایندگان به عدم حضور وزیر

پس‌از حضورنیافتن محمد شریعتمداری در جلسه بررسی استیضاح، مجلس با ارائه مهلتی 24ساعته خواستار حضور وی در روز بعد از آن، یعنی سه‌شنبه در مجلس شد.

جواد حسینی‌کیا و سعید باستانی به‌عنوان عضو هیات‌رئیسه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هر دو طی اظهارات روز دوشنبه خود اعلام کردند که وزیر صمت قرار است 7صبح روز سه‌شنبه در مجلس حاضر شود.

با این‌حال روز سه‌شنبه نیز خبری از حضور شریعتمداری در مجلس نبود و جلسه بررسی استیضاح بدون حضور وزیر برگزار شد. در این رابطه ولی ملکی به‌عنوان سخنگوی کمیسیون صنایع روز گذشته تاکید کرد: «دلایل آقای شریعتمداری هر چه بود چندان مناسب مجلس نبود و این رفتار به‌نوعی دهن‌کجی به نمایندگان است.»

اما روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت صمت، دلیل عدم حضور محمد شریعتمداری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس را دریافت دیرهنگام دعوت‌نامه کمیسیون صنایع از وزیر عنوان کرده و اعلام کرد وزیر صنعت، معدن و تجارت آمادگی حضور در مجلس را دارد. 

احتمال دریافت رای اعتماد در وضعیت مرزی

اگرچه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور عدم حضور وزیر در مجلس را هماهنگ شده و به دلیل سرکشی به صنایع آسیب‌دیده شمال کشور دانست، اما برخی نمایندگان مجلس موضوع پیشنهاد وزارت کار به وزیر صمت رابه عنوان دلیل اهمیت‌نداشتن این حضور برای وزیر صمت عنوان می‌کنند.

به گفته این نمایندگان اگر این پیشنهاد طی دو روز آینده مطرح و معرفی او از سوی رئیس جمهوری تایید شود، دیگر موضوع استیضاح منتفی خواهد بود. بر این اساس با قوت‌گرفتن جابه‌جایی محمد شریعتمداری از وزارت صمت به وزارت کار شنیده می‌شود احتمال رای اعتمادگرفتن وی از مجلس مرزی خواهد بود و احتمالا برخی نمایندگان برای وزارت کار به شریعتمداری رای اعتماد ندهند.

از طرف دیگر بحث تخصص محمدشریعتمداری مطرح است که موفقیت وی در وزارت کار را با سوال و ابهام همراه می‌کند. در این زمینه به‌نظر می‌رسد باتوجه‌به جلسات برگزارشده اخیر، در صورت قرار گرفتن علی ربیعی، وزیر سابق وزارت کار در کنار شریعتمداری برای اداره این وزارتخانه احتمال موفقیت وی افزایش خواهد یافت.

بررسی گزینه‌های احتمالی برای وزارت صمت

یکی از صاحب‌نظران که خواست نامی از او آورده نشود، به «دنیای خودرو» اعلام کرد اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از پشت‌سر گذاشتن مهلت‌ها تازه دیروز برای حضور در مجلس اعلام آمادگی کرده است، به این دلیل است که به‌زودی وزیر جدید برای اداره وزارت صمت معرفی خواهد شد.

با وجود این‎که رضا ویسه، به عنوان یکی از گزینه‌های اصلح و متخصص برای قرار گرفتن در جایگاه وزیر صمت مطرح است، پیگیری‌های انجام‌شده حاکی از آن است که به احتمال زیاد به‌خاطر برخی دلایل، مجلس به این گزینه رای اعتماد نخواهد داد. به این ترتیب شنیده‌ها حاکی از آن است که طی مدت اخیر رضا رحمانی، جدی‌ترین گزینه برای وزرات صمت به‌شمار می‌رود.

گفته می‌شود باتوجه‌به لابی‌های انجام‌شده، احتمال معرفی قائم‌مقام شریعتمداری به‌عنوان گزینه وزیر صمت به مجلس به‌شدت قوت گرفته است. پس‌از رحمانی، طی روزهای اخیر اخبار تایید نشده حاکی‌از آن بود که «گزینه جدید از مسیر وزارت امور خارجه به وزارت صنعت خواهد رسید.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد حسین جابری‌انصاری که درحال‌حاضر به‌عنوان دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی فعال است، همان گزینه وزارت خارجه‌ای است که احتمال دارد برای وزارت صمت به مجلس معرفی شود. برخی معتقدند این احتمال بسیار قوی است.

همچنین علیرضا رزم‌حسینی، استاندار سابق کرمان گزینه محتمل دیگر به‌عنوان جایگزین وزیر صنعت، معدن و تجارت نامیده می‌شود که گفته می‎شود خودروسازان مستقر در کرمان نیز حامی نشستن او بر مسند وزارت صمت هستند.

توافق نظر فعالان صنعت خودرو روی رحمانی

باتوجه‌به چالش‌های عمیق صنعت خودرو که تولید را در این صنعت با مشکلات جدی مواجه ساخته است، بسیاری از فعالان این حوزه بر این عقیده‌اند که وزیر جدید باید از این توانمندی و قدرت برخوردار باشد که بتواند بحران‌های این بخش را مرتفع کند. تمام قطعه‌سازان و خودروسازان با موانع جدی تولید مواجه‌ هستند.

به این ترتیب شنیده می‌شود باتوجه‌به ارتباط نزدیک رضا رحمانی با فعالان صنعت خودرو، تلاش زیادی برای معرفی رحمانی از سوی این بخش از صنعت وجود دارد. اگرچه برخی صاحب‌نظران معتقدند رضا رحمانی توان و تجربه کافی برای حل مشکلات صنعت خودرو را نداشته و صرفا ارتباط بسیار خوبی با فعالان صنعت دارد.

از سوی دیگر شنیده می‌شود علیرضا رزم‌حسینی و حسین جابری‌انصاری نیز گزینه‌های مناسبی برای این وزارتخانه به‌شمار می‌روند. اگرچه در زمینه خودرو سابقه عملکرد و تجربه پیشین قوی نداشته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =