واردات تایر

فروش حواله‌ای تایرهای باری‌واتوبوسی، عامل اصلی گرانی‌های اخیر است. این شیوه از فروش‌وعرضه تایر که از چندماه قبل و به‌واسطه کاهش عرضه این گروه از تایرها در بازار و بالا رفتن قیمت‌ها عملی شده است بیش‌از گذشته به  نابسامانی بازار تایر دامن زده است.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه مسئولان دولتی با اتخاذ این روش و حذف سیستم سنتی بازار تایر از گردونه فروش، سعی در ساماندهی قیمت‌ها داشته‌اند اما گزارش‌ها از بازار حکایت از عدم کاهش واقعی قیمت‌ها و حتی بالا رفتن بهای انواع مختلف تایرهای باری-‌اتوبوسی در بسیاری برندها دارد.

محمدرضا عاشوری، دبیر انجمن صنفی ناوگان مسافربری برون‌شهری تهران به‌عنوان یکی از بازوهای اجرای طرح توزیع حواله‌ای تایر در کشور، این شیوه را موجب ایجاد بازار ثانویه فروش تایر و بالا رفتن نجومی قیمت‌ها می‌داند و به «دنیای‌خودرو» می‌گوید: تزریق قطره‌چکانی تایر از سوی دولت باعث شده است تمام راننده‌ها حتی آنهایی که نیازی به خرید و تعویض تایر ندارند، برای دریافت تایر با نرخ‌دولتی اقدام کنند. این افراد با نصب موقتی تایرهای فرسوده بر خودرو خود اقدام به خرید تایر می‌کنند و همان تایر را با دو برابر قیمت در بازار آزاد می‌فروشند.

در خوش‌بینانه‌ترین حالت راننده‌های ناوگان بار و مسافر اقدام به دریافت تایر از برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره‌ای می‌کنند و این تایرها را به دوبرابر قیمت در بازار به فروش می‌رسانند. این افراد درنهایت اقدام به خرید تایر چینی از بازار آزاد می‌کنند و از مابه‌التفاوت قیمت لاستیک چینی و کره‌ای در بازار آزاد چندمیلیون تومان سود می‌برند.

وی باتاکید بر اینکه لاستیک‌هایی مانند میشلن که باقیمت 5میلیون‌تومان برای هر جفت به راننده‌ها فروخته می‌شود، در بازار آزاد قیمت 10میلیون‌تومانی دارند. این افراد پس‌از فروش تایر در بازار اقدام به خرید نمونه چینی آن باقیمتی کمتر از 7‌میلیون‌تومان می‌کنند. اتفاقی که سودی 3میلیون‌تومانی برای راننده به همراه دارد و باعث شده است بخش عمده‌ای از قیمت‌های کاذب در بازار تایر با این شیوه شکل بگیرد.

وی تنها راه برون‌رفت از این بحران را تقویت دوباره بازار سنتی می‌داند و معتقد است: درگذشته بازار تایر به‌دلیل وجود تنوع برندهای مختلف و عدم محدودیت خرید برای راننده‌ها نه‌تنها از ثبات کافی برخوردار بود بلکه در بسیاری از موارد راننده‌های ناوگان بار و مسافر می‌توانستند تایر موردنیاز خود را به‌صورت اقساط بلندمدت خریداری کنند. اما درحال‌حاضر راننده‌ها به‌دلیل ایجاد بازار سیاه برای تایر و سود بالای فروش این کالا در بازار آزاد خود به اهرمی برای افزایش قیمت‌ها تبدیل شده‌اند.

عاشوری تنها راه برون‌رفت از این وضعیت را عرضه تایر در سطح بازار همراه با نظارت مستقیم سازمان تعزیرات می‌داند و می‌گوید: تنها آورده توزیع حواله‌ای تایر، ایجاد بازار ثانویه و افزایش شدید قیمت‌هاست و باید برای رفع این معضل به شیوه معمول فروش در بازار سنتی برگشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =