بورس

گروه خودرویی به‌عنوان یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه این روزها بعد از رشد خوبی که تجربه کرد، حال‎وروز خوشی ندارد؛ به‎طوری‎که در معاملات چهارشنبه هفته گذشته، به جز دو نماد سایپا و زامیاد، مابقی سهم‎های بزرگ و تاثیرگذار این گروه عملکرد نزولی داشتند.

به گزارش «اخبار خودرو»،بدین‎ترتیب نماد شرکت‎های ایران‎خودرو، سایپاآذین، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، آهنگری تراکتورسازی ایران، گروه بهمن، بهمن‎دیزل و نیرو محرکه منفی خوردند. همچنین در این صنعت بورسی طی 32هزارو543 نوبت معاملاتی، 547میلیون و 560هزار سهم به ارزش 72میلیاردتومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار خودرو تا پایان معاملات هفته گذشته بالغ بر 17هزارو400میلیاردتومان شد.

   عرضه‌های آبشاری در صف‎های فروش؛ اتهام برخی حقوقی‎ها
سهامداران این روزها منتظر انتشار گزارش‌های شش‎ماهه شرکت‌های بورسی هستند. ازسوی‌دیگر، با نزدیک‎شدن به ۱۳آبان تصمیمات سرمایه‌گذاران تحت‌تاثیر وقایع کلان کشور قرار می‌گیرد. برخی کارشناسان علت کاهش قیمت سهام را نه دلایل بنیادی بلکه فعالیت نادرست برخی سهامداران حقوقی می‌دانند و امروز انگشت اتهام را به سمت این سهامداران نشانه رفته‎اند. بدین ترتیب، بورس تهران درحال‎حاضر شاهد روزهای متفاوتی است. از یک سو، نزدیک‎شدن به تحریم‎های یک‎جانبه آمریکا، سرمایه‌گذاران بورسی را تهدید می‌کند و از سوی‌دیگر عرضه‌های نابهنگام برخی حقوقی‌ها، سرمایه سهامداران خرد را هدف قرار داده است. در روزهای گذشته قیمت بسیاری از سهم‎ها در سرازیری افتاد و بسیاری از فعالان معتقد بودند برخی حقوقی‎ها به‎جای این‎که در صف‎های خرید سهم عرضه کنند با عرضه‌های آبشاری در صف‎های فروش، قیمت سهم‎ها را پایین کشیدند تا در کفِ قیمت، دوباره سهام را جمع‎آوری کنند. این موضوع در بسیاری از محافل بورسی مطرح شد و سازمان بورس قول رسیدگی به آن را داد. هرچند برخی مسئولان آن را خلاف واقع دانستند. اما اگر این موضوع واقعیت داشته باشد، سهامداران خرد بیشترین آسیب را از آن می‌بینند و این موضوع باعث می‌شود که اعتماد عامه‌مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خدشه‎دار شود.

   انتظار برای گزارش‌های شش ماهه
سرمایه‌گذاران بورسی با اتمام اولین‌ ماه پاییز منتظر گزارش‌های شش‌ماهه هستند و افشای رسمی این گزارش‌ها می‌تواند تصمیمات سهامداران و برنامه آن‎ها برای شش‎ماهه دوم سال تحت‌تاثیر قرار دهد. در پنج‌روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت، شاخص‌کل بازده نقدی و قیمتی بازار سهام از تراز ۱۸۱هزارو۱۵واحدی تا رقم ۱۸۲هزارو۹۲۹واحدی افزایش یافت و در نتیجه رشد ۱۹۱۴‌واحدی را تجربه کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

آخرین اخبار