بنللی ستا ۱۲۵

بنللی ستا ۱۲۵ با ترکیب دوست‌داشتنی طراحی کلاسیک، کارکرد آسان و بی‌دردسر و البته تکنولوژی به‌روز سیستم پیشرانه، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افرادی باشد که علاقه‌مند به اسکوترسواری در شهر هستند.

به گزارش «اخبار خودرو»، نام بنللی که به میان می‌آید ناخودآگاه یاد موتورسیکلت‌های عضلانی می‌افتیم که در ارائه قدرت و سرعت حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در مرور محصولات تولیدشده توسط این کمپانی، فقط با دو اسکوتر بنزینی مواجه می‌شویم؛ ‌اسکوترهایی که در سال‌های 1963 و 1981 تولید و روانه بازار شده‌اند. این مدل‌ها در زمان مدیریت افرادی تولید و عرضه شدند که با در اختیار گرفتن سکان این موتورسیکلت‌ساز قصد افزایش فروش محصولات را داشتند. اما این روزها بنللی برای پوشش تمام نیازهای علاقه‌مندانش چهار مدل اسکوتر به نام‌های زافرانو، کافرانو، X150  و ستا تولید می‌کند.

بنللی ستا ۱۲۵ 

ستا در زبان ایتالیایی به ابریشم گفته می‌شود و این پارچه در فرهنگ کشور چکمه‌ای، نماد نرمی و استقامت است. به همین دلیل این کمپانی سعی کرده در ستا علاوه‌بر ارائه توان فنی مناسب، آسایش را برای شهرنشینان فراهم کند.

شرکت نیکران موتورپاسارگاد، نماینده موتورسیکلت‌های بنللی در ایران برنامه‌های ویژه‌ای برای تصاحب بازار اسکوترها دارد؛ اسکوترهایی با برند بنللی که می‌توانند محصولات مشابه در بازار را به‌راحتی به چالش بکشند. در این شماره قصد داریم برای اولین‌بار به بررسی یکی از اسکوترهای برقی بنللی بپردازیم. ستا، ‌اعجوبه ابریشمی از کشور ایتالیا که می‌تواند به سرعت جایگاه ویژه‌ای را در بازار کشورمان به خود اختصاص دهد.

طراحی ظاهری

ستا برای اولین‌بار در نمایشگاه GIIAS  سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد اما با نگاه به دو اسکوتر پیشین بنللی و حتی از بین چهار مدل تازه معرفی‌شده، ستا را می‌توان ایتالیایی‌ترین اسکوتر این برند موتورسیکلت‌ساز نامید.

بی‌شک برای طراحی این اسکوتر از جزئیات طراحی بزرگان این صنعت نکته‌هایی گرفته‌شده که باعث جذابیت بیشتر این محصول شده است. طراحان ستا اولین اصل را سادگی جزئیات در نظر گرفته‌اند، سپس در خطوط اصلی پیرو طرح‌های کلاسیک اسکوترهای ایتالیایی بوده‌اند. درنهایت نیز با توجه به اینکه این اسکوتر قرار است در قرن‌۲۱ ارائه شود، نکات ریز ارگونومی را برای کارکرد راحت‌تر به این اسکوتر افزوده‌اند. به‌این‌ترتیب راکب پس از سوارشدن، دائما در حال جست‌وجوی نکات کلاسیکی است که باعث جذاب‌ترشدن این اسکوتر می‌شود.

از سوی دیگر با روشن شدن موتور، شاهد دیلایت‌های LED هستیم که به‌سادگی و باظرافت تمام داخل یک باکس جداگانه قرارگرفته‌اند. درنهایت با شروع حرکت، ارتفاع بالای رکاب و سطح جادار آن باعث می‌شود پس از ساعت‌ها موتورسواری احساس خستگی نکنیم. در بررسی نمابه‌نما در ابتدا باید به رخ زیبای این موتور اشاره‌کنیم‌. 

در اولین نگاه کاسه لامپ‌های هالوژن خودنمایی می‌کنند و به خوبی حس اسکوترهای کلاسیک ایتالیایی منتقل می‌شود. سپس باید به گلگیرهایی اشاره کرد که طرح کارشده روی آن و نشان چهارسوپاپه بودن این موتور به‌خودی‌خود به کلاسیک بودن آن افزوده است. همچنین در نمای کناری شاهد خطوط نرمی هستیم که در پیشانی و زیر زین به‌کار گرفته ‌شده‌اند. به همین ترتیب ترجیح داده شده که نام ستا ۱۲۵ در انتهای باک قرار گیرد و در ابتدای همین فلاپ، سه رنگ قرمز، سفید و سبز پرچم ایتالیا نقش بسته است. زیر این دو بخش نیز دو خط قرارگرفته که در رنگ‌های مختلف این اسکوتر تغییرپذیر است و در واقع ادامه خطی است که روی گلگیر جلو مشاهده می‌کنیم. درنهایت باید به نمای پشتی اشاره کرد که گرافیک الماسی‌شکل چراغ ترمز باعث شده است بیشترین کارایی را در طول روز و شب داشته باشد. از دیگر جزئیات طراحی می‌توان به قطعات نقره‌ای‌رنگ ثابتی اشاره کرد که در تمام رنگ‌ها یکسان هستند و از زیر زین شروع می‌شوند و تا اطراف چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کنند. برای حفاظت از گلگیرها نیز از قطعه کرومی براقی استفاده شده که به شباهت ستا با اسکوترهای وسپا و پیاجیو افزوده است. در انتهای زین نیز گارد آلومینیومی قرار گرفته که علاوه‌بر تقویت حس کلاسیک، فضایی را برای بار اضافی در اختیار سوار قرار می‌دهد. گفتنی است بنللی این اسکوتر را در سه رنگ مشکی، سفید، آبی و زرد نخودی عرضه کرده است. در رنگ مشکی خطوط به رنگ سفید درآمده‌اند. برای رنگ‌های آبی و سفیدرنگ، برچسب‌ها قرمز می‌شوند و در رنگ زرد نخودی برچسب‌ها سبز کلاسیک خواهند بود که ترکیب بسیار جالبی را به ارمغان می‌آورند.

تجربه سواری

با نگه‌داشتن دکمه استارت یا فشردن هندل پایی، موتور به نرمی استارت می‌خورد و سپس شاهد صدای بسیار نرمی هستیم که از پیشرانه این موتور خارج می‌شود. البته برای کاربران ایرانی که اکثرا با اسکوترهای هندی سروکار داشته‌اند، شنیدن چنین صدای دل‌نشینی، از پیشرانه ۱۲۵سی‌سی (که حداقل ازلحاظ حجم بالاتر از رقبای خود است) بسیار لذت‌بخش است، مخصوصا اینکه خیالتان راحت است که در سرعت‌های پایین کمتر کسی متوجه عبور موتورسیکلت شما می‌شود و مزاحم کسی نخواهید شد.

پس از شروع حرکت، نرم‌بودن سیستم تعلیق موتور که در جلو از نوع تلسکوپی و در پشت به فنرهای هیدرولیکی متصل شده، به‌خوبی قابل احساس است. همین‌جاست که بی‌اختیار به یاد معنی واژه ستا در فرهنگ ایتالیایی می‌افتیم که این موتورسیکلت را به ابریشمی نرم تشبیه کرده است. برای اینکه سخت‌جانی این ابریشم را نیز تست کنیم با اهرم گاز بازی می‌کنیم. درنهایت تعجب، برخلاف دیگر اسکوترهای بازار، شاهد معکوس‌کشی‌های سریع و البته هوشمندی گیربکس چهارسرعته این موتور برای تعویض دنده هستیم. 

ضمن اینکه در سرعت‌های پایین تشخیص تعویض دنده به‌سختی صورت می‌پذیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت سه دنده این اسکوتر نسبت سنگین‌تری دارد و برای رسیدن به‌سرعت‌های بالاتر دنده چهارم نسبت بهتری دارد که گیربکس با توجه به شرایط موتور به‌خوبی زمان تعویض دنده را تشخیص می‌دهد و شما را سر حال می‌آورد. برای مقایسه سراغ اسکوترهای هندی بازار رفتیم و با ثبت زمان کمتر از ۱۰‌ثانیه برای رسیدن به‌سرعت ۶۰‌کیلومتربرساعت، توانستیم در همان ابتدای مسیر از دو اسکوتر پرفروش هندی جلو بزنیم.

مشخصات فنی 

حجم پیشرانه ستا به‌طور دقیق ۱۲۴.۶سی‌سی اعلام‌شده است و این پیشرانه توان تولید ۶.۳‌کیلووات یا ۸.۴اسب‌بخار قدرت را در دور موتور ۷۵۰۰ دارد و گشتاور آن در دور موتور ۶۵۰۰ به ۸.۳‌نیوتون‌متر می‌رسد. ترمزهای این اسکوتر برای چرخ‌های جلو به‌صورت دیسکی در نظر گرفته‌شده و در چرخ‌های عقب شاهد استفاده از ترمز مکانیکی کاسه‌ای هستیم، به‌این‌ترتیب استفاده از تکنولوژی ترمز ضدقفل امکان‌پذیر نبوده است. 

تایر جلو به ابعاد ۹۰ در ۹۰ با شعاع ۱۲ انتخاب‌شده است و به‌صورت استاندارد برای این اسکوتر در چرخ‌های عقب، باید تایر ۱۰۰ به ۹۰ با شعاع ۱۰ اینچ نصب شود. از مزایای این موتور می‌توان به حجم هفت‌لیتری باک بنزین اشاره کرد که نسبت به رقبا، دو لیتر بیشتر گنجایش دارد. این در حالی است که مصرف سوخت دو لیتر در هر یکصد کیلومتر باعث شده است نسبت به دیگر رقبا درزمینه مسافت قابل پیمایش با یک باک برتر باشد.

در مسیر صاف ما موفق به رسیدن به‌سرعت ۱۰۰کیلومتربرساعت، آن‌هم باوجود یک ترک سرنشین شدیم. دلیل این امر را می‌توان در ضریب‌تراکم ۹.۵ به یک و وزن ۱۱۰‌کیلوگرمی این موتور یافت که کشش بالایی را برای این موتور فراهم می‌کند. با توجه به فاصله ۱۲۵۰میلی‌متری بین دو محور این اسکوتر، امکان مانورپذیری آن نیز بیشتر از رقبا است. البته این در حالی است که ازلحاظ طول، عرض و ارتفاع، کمی نسبت به دیگر اسکوترهای بازار بزرگ‌تر است و همین عامل باعث شده کنترل و راحتی سرنشین افزایش یابد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    9 2
    خيلي نرمه عالي
  • HONDA IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    3 6
    اینکه همون وسپای خودمونه پس چی طراحی کردند......تازه وسپا مصرفش هم بهتره...خخخخ
  • رضا IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
    4 0
    سلام می خواستم بدون قیمت چند.
  • هادی IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
    7 3
    گیربکس 4 دنده ؟؟؟؟؟؟ معکوس کشیدن ؟؟؟؟؟؟ گیربکس cvt میدونید چیه ؟؟؟
  • هادی IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    4 3
    آقا خداوکیلی نزنید این حرفهارو !! گیربکس 4 دنده رو از کجا آوردید ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =