رضا ویسه

ویسه سال گذشته گفته بود نه‎تنها تابعیت دوگانه نداشته و ندارد بلکه حتی گرین‎کارت یا اقامت کشور دیگری را نیز ندارد

به گزارش «اخبار خودرو»، این روزها خانه‌تکانی در تیم اقتصادی دولت دوازدهم قطعی است. پس از این‎که وزرای اقتصاد و راه توسط مجلس استیضاح شدند، دیروز عباس آخوندی استعفایش را از وزارت راه اعلام کرد و محمد شریعتمداری از وزارت صمت، تا یکی آماده جایگزینی محمدعلی افشانی در شهرداری تهران شده و دیگری احتمالا به‌عنوان وزیر کار جدید معرفی شود.

به‌دنبال این استعفاها، رئیس‎جمهوری محمد اسلامی و رضا رحمانی را به‌عنوان سرپرستان وزارتخانه‌های راه و صمت منصوب کرد و حال باید وزرای پیشنهادی خود را برای این دو وزارتخانه به مجلس معرفی کند.

در گزارش قبلی، کارنامه و موقعیت جدی‎ترین گزینه احتمالی این پست یعنی رضا رحمانی را موردبررسی قرار دادیم. در این گزارش نیز به معرفی و احتمال رسیدن رضا ویسه به سمت وزارت صنعت خواهیم پرداخت.

همراه همیشگی معاون اول

وقتی صحبت از خودروسازی ایران به میان می‎آید، نام های زیادی مطرح می‎شود. اما در این بین نام‎های اسحاق جهانگیری و رضا ویسه به‌عنوان دویار همیشگی در اذهان بسیاری از اهالی صنعت خودرو باقی مانده است.

جهانگیری که از دولت یازدهم بر صندلی معاون اولی دولت اعتدالگرایان تکیه زد، بنابر شنیده‎ها قصد داشت ویسه را روی کرسی صنعتی کابینه بنشاند، اما با وجود مدعی پرقدرتی همچون محمدرضا نعمت‎زاده که از قضا در ایام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی بود، این کار میسر نشد. با این حال، آن‌قدر عملکرد نعمت‎زاده مورد نقد واقع شد که خود وی اعلام کرد بعد از اتمام دولت، دیگر در هیات دولت نخواهد ماند.

بازی دوباره شروع شد

بعد از پیروزی مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و ادامه معاون اولی جهانگیری در دولت، دوباره نام ویسه حول‌وحوش ساختمان سمیه شنیده شد، اما این بار نیز یک رقیب قدرتمند دیگر به نام محمد شریعتمداری به میدان آمد و باتوجه‌به این‎که از گوشه و کنار شنیده می‎شد جهانگیری در دولت دوازدهم محوریت دوره قبل را ندارد و حتی زمزمه‎هایی مبنی بر استعفای او نیز به گوش رسید، این بار نیز ویسه نتوانست به‎عنوان وزیر معرفی شود و در عوض به‎عنوان معاون جهانگیری در دولت به کار خود ادامه داد. اما عملکرد یک‎ساله شریعتمداری مانند کارنامه کاری نعمت‎زاده در این پست با انتقادات فراوانی مواجه شد و این روند تا آن‎جا ادامه پیدا کرد که حال حسن روحانی قصد دارد، او را به عنوان وزیر پیشنهادی کار به بهارستان‎نشینان معرفی کند.

تا سه نشود، بازی نشود!

به میان آمدن نام ویسه برای تصدی وزارت صنعت و معرفی‌نشدن او در دو دفعه پیش، این احتمال را به اذهان متبادر می‎کند که این بار مطرح‎شدن اسم او برای کلیدداری ساختمان سمیه مصداق ضرب‎المثل مشهور «تا سه نشود، بازی نشود» باشد؛ اگر همه‎چیز برای او مهیا شود، او می‎تواند گزینه پیشنهادی شیخ دیپلمات برای وزارتخانه عریض و طویل صنعت، معدن و تجارت باشد.

خلاف نوبه‎های پیشین، ویسه این بار رقبای قدرتمندی همچون نعمت‎زاده و شریعتمداری که سابق بر این نیز وزیر بوده‎اند، ندارد و گزینه‎های رقیب دارای سوابقی در حد نمایندگی مجلس و معاونت وزیر هستند.

مخالفت جدی برخی نمایندگان با معرفی ویسه

گرچه ویسه موافقان قدرتمندی همچون جهانگیری را پشت سر خود می‌بیند، اما مخالفانش نیز قصد دارند مانع معرفی او به‌عنوان وزیر شوند. در همین رابطه  نادر قاضی‎پور، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در واکنش به احتمال معرفی رضا ویسه، برای وزارت صمت گفت: «از زمانی که بحث احتمال معرفی این فرد برای وزارتخانه مذکور مطرح شد، اکثریت نمایندگان مجلس مخالفت خود را به معاونان رئیس جمهور اعلام کرده‌اند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: «به‌رغم آن‎که دولت با مجلس برای معرفی وزرای خود مشورتی نکرده است اما نمایندگان احساس وظیفه شرعی کردند و با مطرح‌شدن نام ویسه برای وزارتخانه مزبور، اعتراض خود درباره این فرد را به گوش دولتی‌ها رساندند، اما معلوم نیست که در نهایت این گزینه از سوی دولت منتفی شده است یا خیر.» اگرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که رضا ویسه تمایلی به احراز این پست ندارد.

احتمال دو تابعیتی بودن؛ پاشنه آشیل ویسه

صحبت‎های ضدونقیض درمورد دوتابعیتی‌بودن ویسه زیاد است؛ از یک طرف، خود ویسه در پاسخ به این سوال که آیا دارای تابعیت دوگانه یا گرین‎کارت است، به یکی از رسانه‎ها (اقتصادآنلاین) گفته است: «بنده هیچ‎گاه تابعیت دوگانه نداشته و ندارم. نه‎تنها تابعیت که هیچ‎کدام از انواع و اقسام گرین‎کارت، اقامت، تابعیت و یا هر چیز دیگری شبیه به این‌ها را ندارم.»

اما در طرف مقابل، سیدجواد حسینی‎کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس به رسانه‎ای دیگر (مهر) گفته است: «کمیسیون صنایع تلویحا به دولت اعلام کرده است که به وزرای پیشنهادی دوتابعیتی رای اعتماد نخواهد داد. این افراد با تیم خاصی رابطه دارند که برخی از آن‎ها در سمت‎های مهم وزارت صنعت منصوب می‌شوند، بنابراین مجلس قطعا به آن‎ها رای اعتماد نمی‌دهد.»

سوابق خودرویی و صنعتی ویسه

با توجه به حضور رضا ویسه در تمامی دولت‎های پس‌از انقلاب به‎جز دوران هشت‎ساله ریاست‎جمهوری محمود احمدی‎نژاد، او یکی از تصمیم‎گیران و تصمیم‎سازان اصلی خودروسازی کشور به‎خصوص از سال 1370 تا سال 1384 قلمداد می‎شود.

ویسه طی این سال‎ها دارای سوابقی همچون مدیر آموزشی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سال 1365)، معاون مدیرعامل و مدیر مجتمع موتورسازی و ریخته‌گری ایران‎خودرو (سال 1369)، عضو هیات‎مدیره ایران‎خودرو و مدیر پروژه پیکان۱۶۰۰ (سال ۱۳۷۰)، موسس شرکت ساپکو و مدیرعامل و عضو هیات‎مدیره این شرکت (سال 1372)، قائم‎مقام مدیرعامل ایران‎خودرو (1387)، رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سال‎های 1380 تا 1384) و معاون هماهنگی و نظارت معاون‎اول رئیس‌جمهور (از سال 1392تاکنون) بوده است.

او در قراردادهای جوینت‎ونچری که سایپا و ایران‎خودرو برای نخستین‎بار با شرکت‎های فرانسوی منعقد کردند، نقش بسیار مهم و تعیین‎کننده‎ای داشته است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 1
    آقای مهندس ویسه نقش به سزایی در صنعت خودرو و قطعه سازی این کشور داشتند و دارند و همه میدانیم که صنعت خودروسازی رتبه دوم بعد از نفت از نظر درآمد و اشتغال را دارد و ایشان اول از همه یک مهندس (واقعی) هستند و کاملا اشراف به مشکلات بخش صنعت را دارند بنده نمی دانم آقای نادر قاضی پور با کدام سواد و تجربه و تخصص در مورد ایشان اظهار نظر می کنند! به نظر بنده فقط مهندس ویسه می توانند تصمیمات صحیحی در این حوزه بگیرند و ان شا ا... این صنعت پویا رو با مدیریت و دیدگاه غلط به سرنوشت صنعت نساجی دچار نکنند
    • ناصر مهرور US ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۹
      0 0
      من از دوستان قدیمی ایشان هستم تنها شخصی که برای صنعت کشور طرح وبرنامه داشت ویسه بود ولی دراین سیستم قرار نیست هرکس که توانمند هستش در مصدر امور قرار بگیرد!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =