محمدی نیکخواه، کارشناس صنعت و بازار خودرو

تنها دلالانی که پیش‌از افزایش قیمت دلار اقدام به خرید خودرو کرده بودند، سود قابل‌توجهی برده‌اند

به گزارش «اخبار خودرو»، با نخستین تکانه‎های قیمت ارز شاهد سرازیرشدن نقدینگی به بازارهایی مانند دلار، سکه و البته خودرو به‌منظور حفظ ارزش سرمایه‌ها بودیم، اما به‎راستی تبدیل نقدینگی به خودرو چه میزان سودآوری را برای سرمایه‌گذاران در پی داشته است؟

درحال‎حاضر شاهد رکود در بازار خودرو هستیم و معاملات چندانی صورت نمی‌گیرد. زیرا خودروسازان محصولی به بازار تحویل نمی‌دهند و خودروهای موجود در بازار که پلاک شده‌اند، از سوی فروشندگان با قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند. این موضوع موجب اجتناب خریداران از خرید خودرو شده و آنان را به منتظرماندن برای تغییرات آتی در بازار خودرو واداشته است.

محمدی نیکخواه، کارشناس صنعت و بازار خودرو دراین‌خصوص معتقد است: «تبدیل نقدینگی به خودرو چندان سودآور نیست؛ افرادی که اقدام به پیش‎خرید خودرو کرده‌اند ممکن است 20درصد خودرو را گران‌تر به فروش برسانند اما نسبت‌به ارزش ریالی سود چندانی نصیبشان نخواهد شد، زیرا ارزش سرمایه آن‌ها به یک‎سوم کاهش یافته است. همچنین افرادی که در شرایط بحرانی و پس‌از افزایش نرخ ارز اقدام به خرید خودرو کرده‌اند نیز سودی عایدشان نشده است. اما چنان‎چه پیش از افزایش قیمت دلار اقدام به خرید کرده باشند، سود برده‌اند.»

تنها عامل موثر بر بازار خودرو میزان عرضه است

این کارشناس بازار خودرو درخصوص تاثیرات اصلاح قیمت خودرو بر بازار اظهار داشت: «عدم اعتماد مردم به گفته‌های مدیران، عدم تاثیرپذیری بازار از هشدارهای کارشناسان را در پی دارد. بنابراین تا زمانی‌که تصمیم به اصلاح قیمت و رقم آن قطعی نشود، بازار عکس‎العملی نشان نخواهد داد و چنان‎چه اصلاح 10 تا 20درصدی قیمت‌ها را شاهد باشیم، ممکن است بر بازار اثرگذار باشد. اما در نهایت تنها عامل موثر بر بازار خودرو، میزان عرضه است که تعیین‎کننده جو حاکم بر بازار خواهد بود.»

وی اذعان داشت: «توزیع خودرو در کشورمان سیستماتیک نیست و هیچ روند خاصی برای نظارت بر آن وجود ندارد و هر روز با روشی جدید توزیع می‌شود. تنها روندی که شاید بتوان آن را سیستماتیک خواند، طرح‌های پیش فروش خودروسازان بوده که مانند سال‌های گذشته در جریان است و خریداران یک‌سال پس‌از ثبت نام خودرو خود را تحویل می‌گیرند. اما تا زمانی‌که این روند ادامه داشته باشد و خودرو به‌صورت تحویل فوری و ظرف 5 یا 6روز تحویل داده نشود، شاهد تغییر خاصی در بازار نخواهیم بود.»

شرایط برای آزادسازی قیمت‌ها مناسب نیست

نیکخواه با بیان این‎که شرایط برای آزادسازی قیمت‌ها مناسب نیست، تصریح کرد: «صددرصد با آزادسازی قیمت خودرو موافق هستم اما نه در این شرایط. زیرا درحال‎حاضر به‎وسیله نظارت‌هایی که اعمال می‌شود، روند عرضه خودروسازان تحت کنترل است. بنابراین زمانی آزادسازی مطلوب خواهد بود که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی داشته باشد. اما با وجود شرکت‌های انحصاری، آزادسازی قیمت خودرو معنایی نخواهد داشت.»  

وی در ادامه افزود: «همزمان با رشد نرخ دلار و نزدیک‎شدن آن به قیمت‌ بی‌سابقه خود در ماه‌های گذشته، شاهد افزایش ارزش خودروها در بازار بودیم. این شرایط درحالی‌ است که رکود در بازار خودرو شدت گرفته است و می‌توان گفت خریداران واقعی در بازار حضور ندارند. ‌این‌که در روزهای گذشته و همزمان با کاهش نرخ دلار، فروشندگان خودرو صفر در بازار به وفور دیده می‌شوند، تا اندازه‌ای برای دلالان خودرو نگران کننده بوده است. با این‌حال حتی با کاهش 5 تا 7میلیونی محصولات خودروسازان داخلی، مصرف‌کنندگان واقعی هنوز در بازار دیده نمی‌شوند.»

ادامه کاهش قیمت خودرو در بازار درصورت تثبیت نرخ ارز

این کارشناس بازار خودرو درخصوص تاثیرات کاهش نرخ ارز بر روی قیمت محصولات داخلی در بازارهای حاشیه‌ای تاکید کرد: «کاهش قیمت دلار در روزهای گذشته تاثیر خود را بر بازار خودرو گذاشته و همان‎گونه که تصور می‎شد، با کاهش قیمت دلار، افت قیمت خودروها هم اتفاق افتاده است. اما درصورت افزایش مجدد قیمت دلار، این انتظار می‌رود که قیمت‌ محصولات خودروسازان داخلی در بازار تا اندازه‌ای افزایش یابد.»  

وی در پایان گفت: «در ماه‌های گذشته، امید به گران‎شدن خودروها باتوجه‌به افزایش قیمت دلار وجود داشت که با کاهش نرخ دلار این روند متوقف شد. اما درصورت تکرار صعود نرخ ارز در بازار پیش‎بینی می‌شود، شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم. بررسی قیمت خودروها در بازار نشان می‌دهد با افت نرخ ارز، روند کند کاهش قیمت در بازار رخ داده است. فعالان این بازار نیز معتقدند با ادامه روند ثبات در نرخ دلار شاهد کاهش بیشتر قیمت خودروها در بازار خواهیم بود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =