مجلس

 رضا رحمانی به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز یکشنبه توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و برنامه راهبردی و اجرایی خود را نیز تقدیم مجلس کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این در حالی است که بررسی‌های «دنیای خودرو» نشان می‌دهد با وجود چالش‌های عمیق حال‌حاضر صنعت خودرو، در برنامه تقدیمی وزیر احتمالی صمت، تنها یک بار به‌طور مستقیم واژه «خودرو» به کار رفته که آن هم در چارچوب رعایت اصول زیست‌محیطی در توسعه صنعتی بوده است. 

برنامه رحمانی اتفاق تازه‌ای ندارد 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این رابطه با اشاره به این‌که روز یکشنبه جلسه‌ای با حضور رضارحمانی در کمیسیون صنایع برگزار شد، به «دنیای خودرو» گفت: «البته در این جلسه صحبت جدی پیش نیامد و قرار است در جلسات بعدی بیشتر صحبت شود.»

حمید گرمابی با بیان اینکه اعضای کمیسیون برنامه گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت صمت را خوانده‌اند، اظهار کرد: «باتوجه‌به برنامه‌ای که ارائه شده است، به‌نظر می‌رسد نباید انتظار اتفاق چندان تازه‌ای را در این وزارتخانه داشته باشیم و کمابیش همان برنامه‌های سابق ادامه خواهد یافت.»

وی در ادامه تاکید کرد: «البته همان‌طور که اشاره شد جزئیات برنامه هنوز به‌طور دقیق در کمیسیون صنایع موردبررسی قرار نگرفته است، اما از صحبت‌هایی که پیش آمد مشخص است بیشتر برنامه معطوف به مباحثی است که مطرح بوده است. در عین حال باید توجه داشت در شرایط فعلی امکان متحول‌کردن برنامه به شکل متفاوت وجود نداشته است.»

لزوم برنامه‌ریزی دقیق صادراتی و وارداتی

در ماه‌های گذشته در زمینه صنعت، تولید و واردات خودرو چالش‌ها و موانع بسیار زیادی وجود داشته است.

حمید گرمابی در رابطه با انتظار مجلس از وزیر آینده صنعت، معدن و تجارت برای ارائه استراتژی و برنامه‌ای مدون در راستای بهبود شرایط صنعت و بازار خودرو، افزود: «من شخصا در این رابطه به آقای رحمانی گفتم در موقعیت فعلی باید در حوزه صادرات و واردات با طرح و تفکر قوی کار کنیم. زیرا در شرایطی هستیم که باتوجه‌به افزایش نرخ ارز، بحران و مشکلات زیادی در این بخش ایجاد شده است.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که اگر بتوانیم از موقعیت افزایش نرخ ارز به شکل مثبت استفاده کنیم، موقعیت بسیار خوبی برای صادرات داریم، گفت: «به این منظور باید مشکلات صنایع در رابطه با صادرات، برطرف شود. همچنین باید برای خروج از رکود و بازگشت رونق به تولید و صنعت نیز برنامه‌ریزی شود.»

وی در زمینه مشکلاتی که برای واردات خودرو وجود دارد، اظهار کرد: «در این مورد هنوز صحبت خاصی نشده اما یکی از چالش‌های بسیار مهم که در خصوص صادرات به‌خصوص در استان‌های مرزی مانند استان خراسان وجود دارد، این است که صنایع کوچک و متوسط فعال در این استان‌ها که قطعه‌سازان نیز شامل آن‌ها می‌شوند، صادرات ریالی به کشورهای افغانستان و تاجیکستان دارند، اما در حالی که تعاملات آن‌ها به دلار نیست بانک مرکزی از این تولیدکنندگان انتظار بازگشت دلار دارد.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مساله یادشده باعث شده است اغلب تولیدکنندگان کوچک و متوسط مقیاس در این زمینه با مشکل مواجه شوند، تاکید کرد: «تعداد زیادی از کارخانه‌های استان‌های مرزی در این‌مورد به دشواری برخورد کرده‌اند.»

از صادرکنندگان ریالی دلار مطالبه نشود

حمید گرمابی درمورد هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی برنامه ارائه شده توسط رضا رحمانی به مجلس، خاطرنشان کرد: «آن‌طور که انتظار می‌رفت، این‌هدف‌گذاری‌ها اکثرا براساس برنامه ششم توسعه صورت گرفته است. اگرچه هنوز بررسی‌های دقیق و جزئی در مورد اعداد و ارقام قید شده در این برنامه توسط کمیسیون انجام نشده است.»

وی در خصوص مشکلات ترخیص قطعات و مواداولیه از گمرک و نامه‌هایی که از سوی محمد شریعتمداری به بانک مرکزی ارسال شد اما به‌درستی مورداجرا قرار نگرفت، تصریح کرد: «یکی از درخواست‌های جدی ما از وزیر آینده مباحث مربوط‌به صادرات و واردات است که اگر به درستی ساماندهی نشود، می‌تواند آسیب جدی به بدنه تولید وارد کند.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان این‌که بیشتر کارخانه‌ها برای ادامه تولید نیاز به واردات دارند، گفت: «بسیاری از تولیدکنندگان برای تامین مواداولیه و قطعات نیاز به واردات دارند. به این ترتیب این‌ها در حداقل زمان ممکن و بدون طی فرایندهای کاغذبازی باید بتوانند مواد موردنیاز خود را وارد کرده و از گمرک ترخیص کنند تا تولید بدون مشکل ادامه یابد.»

به گفته وی، اگر بتوانیم فرایندهای اداری و کاغذبازی را به حداقل برسانیم، شرایط فعلی برای صادرات بسیار مهیا است. گرمابی درمورد اطلاعیه جدید بانک مرکزی نیز تاکید کرد: «باید در این زمینه تحقیقات به‌درستی انجام شود. بخش‌هایی مانند پتروشیمی‌ها و فولاد که مشخص است صادرات دلاری دارند، طبیعتا باید دلار را برگردانند. اما تولیدکنندگان کوچک و متوسط که به‌سختی صادرات ریالی دارند، باید موردراستی‌آزمایی قرار بگیرند و از آن‌ها دلار مطالبه نشود. چراکه این‌کار می‌تواند این صنایع را به تعطیلی بکشاند.»

وی در پایان درخصوص احتمال ارائه رای اعتماد مجلس به رضا رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: «باتوجه‌به این‌که آقای رحمانی رای نمایندگان استان‌های شمال‌غرب کشور را دارد، احتمال دریافت رای اعتماد مجلس توسط ایشان بسیار بالا و بیش‌از 50درصد است.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =