روغن موتور

 هشدار به مالکان خودروهای هیبرید؛ روغن موتور با ویـــسکوزیته 0w20 برای خودروهای هیبرید که در ایران و منطقه خاورمیانه تردد می‌کنند، مناسب نیست.

به گزارش «اخبار خودرو»، اگرچه سال‌هاست که برخی شرکت‌های واردکننده و حتی تولیدکننده روغن‌های موتور به اشتباه روغن‌های 0w20 را برای خودروهای هیبرید تجویز می‌کنند، با بررسی‌های «دنیای‌خودرو» مشخص شد که تجویز این نسخه قدیمی، اشتباهی بزرگ است و می‌تواند هزینه‌های نگهداری هیبریدها را به‌شدت بالا ببرد.

1.نسخه کانادایی ‌مناسب آب‌وهوای ایران نیست
همه‌چیز از سال 2012 شروع شد، با ورود اولین محموله تویوتا CT-200 هیبرید به ایران که از کانادا بارگیری شد و سر از بازار ایران در آورد. اگرچه واردات خودروهای هیبرید از کانادا به ایران چندان دوام نیاورد و خودروهای بعدی از عمان و حاشیه خلیج‌فارس به ایران وارد شدند، ‌اما ترجمه دفترچه راهنمای اولین خودروهایی که به ایران رسیده بودند کافی بود تا این باور اشتباه در بین خودرویی‌ها و مردم نهادینه شود که روغن موتور مناسب برای خودروهای هیبرید باید درجه گرانروی 0W20 داشته باشد. غافل از اینکه این پیشنهاد برای آب‌وهوای سرد کانادا بوده و خودروهایی که قرار است در هوای گرم و خشک ایران به‌ویژه مناطق جنوبی کشور فعالیت کنند با این درجه گرانروی روغن، با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شوند.
تویوتا CT-200H تنها هیبرید بازار ایران نماند و بعد از آن نوبت به تویوتا پریوس، تویوتا کمری هیبرید، ‌لکسوس NX-300H، هیوندای سوناتا هیبرید و درنهایت اوتلندر PHEV رسید تا بازار هیبریدهای کشور را متنوع‌تر کنند. با ورود این خودروها به کشور، همچنان نماینده تویوتا در ایران بر استفاده از روغن‌های 0W20 در خودروهای هیبرید اصرار داشت و همین موضوع باعث شد به‌تدریج این باور بین مردم ایجاد شود که روغن مناسب برای خودروهای هیبرید باید درجه گرانروی 0W20 داشته باشد. غافل از اینکه به گفته کارشناسان فنی خودرو در کشور، ‌موتور بنزینی نصب‌شده روی این خودروها تفاوتی با دیگر موتورهای بنزینی مورد استفاده در مدل‌های تمام‌بنزینی ندارد، پس روانکاری این موتورها هم نباید با موتورهای تمام‌بنزینی تفاوتی داشته باشد. حتی روشن و خاموش‌شدن‌های مکرر خودرو در ترافیک‌های سنگین هم دلیل قانع‌کننده‌ای برای استفاده از یک روغن سردسیری در قلب موتور خودروهایی که در آب‌وهوای 40تا 50درجه‌ای ایران درحال تردد هستند، نیست.

2.هیوندای: روغن 0W20 مناسب ایران نیست

دومین برند خودرویی که نمونه‌های هیبرید خود را راهی بازار ایران کرد، ‌هیوندای کره بود. سوناتاهای هیبرید ابتدا در قامت تاکسی در خیابان‌ها مشاهده شدند و به‌آرامی توانستند به‌عنوان یک هیبرید باکیفیت در بین مردم جا باز کنند. نکته جالب در مورد این خودروها توصیه کارخانه سازنده به نماینده خود در ایران برای عدم استفاده از روغن‌های 0W20 است. هیوندای کره به‌طور قاطع روغن‌های 0W20 را مناسب آب‌وهوای ایران و خاورمیانه نمی‌داند و استفاده از روغن‌هایی با این درجه گرانروی را در موتورهای هیبرید هیوندای توسط شرکت ایرانی ممنوع کرده است. در همین رابطه سراغ جواد نفری، مدیر خدمات پس از فروش شرکت پاکرو سبز قشم نماینده انحصاری محصولات هیبرید هیوندای در ایران رفتیم‌. او با تاکید بر اینکه روغن 0W20 مناسب آب‌وهوای ایران نیست به توصیه هیوندای کره به نماینده ایرانی خود اشاره کرد و گفت: بنا بر توصیه هیوندای‌، ‌محصولات هیبرید این کمپانی در ایران و منطقه خاورمیانه باید از روغن‌های 5W30 استفاده کنند، چراکه این روغن دامنه دمایی منفی 20درجه سانتی‌گراد تا مثبت 60درجه را پوشش می‌دهد و استفاده از روغن 0W20 به‌علت روشن و خاموش‌شدن‌های مکرر پیشرانه باعث مستهلک شدن آن در هوای گرم می‌شود. وی به نکته جالبی درخصوص تکنولوژی ساخت موتور و نوع روغن موتور قابل استفاده در آن اشاره و بیان کرد: به‌طور معمول خودروهایی که سیستم پاشش سوخت MPI(تزریق سوخت چندنقطه‌ای‌) دارند، به توصیه کمپانی‌های سازنده، از روغن موتور با گرانروی 10W40 استفاده می‌کنند و خودروهایی با سیستم پاشش سوخت GDI(پاشش مستقیم سوخت در محفظه سیلندر)، باید از روغن موتور با گرانروی 5W30 استفاده کنند.
در همین رابطه باید این نکته‌ را یادآوری کرد که تویوتا کمری هیبرید و تویوتا پریوس از تکنولوژی MPI بهره می‌برند و هیوندای موتورهای خود را با تکنولوژی GDI تولید کرده است.اما اینکه هیوندای کره، چه روغنی را برای سوناتا هیبریدهای داخل ایران تایید کرده،‌ موضوع دیگری است که نفری درباره آن گفت: روغن موتور کاسترول 5W30 پس از بررسی‌های فراوان توسط هیوندای تایید شد و در حال حاضر تمام سوناتا هیبریدها از این روغن استفاده می‌کنند.

3.میتسوبیشی هم 0W20 را تایید نکرد

سال گذشته با ورود اوتلندر پلاگین‌هیبرید به کشور تحول بزرگی در بازار این دسته از خودروها ایجاد شد. شرکت آرین‌موتور، نماینده انحصاری میتسوبیشی،‌ روغن موتور 0W20 را برای این خودرو مناسب نمی‌داند و  روغن موتور کاسترول با گرانروی 10W40 را برای استفاده در این خودرو به خریداران توصیه می‌کند چراکه گرانروی روغن موتور ارتباطی به هیبرید یا کاملا بنزین‌سوزبودن خودرو ندارد و باید از روغن مناسبی برای موتور بنزینی استفاده کرد. آن‌گونه که کارشناسان میتسوبیشی می‌گویند، موتور طراحی‌شده برای این خودرو از  روغن کاسترول 10W40 استفاده می‌کند و به هیچ عنوان نباید از دیگر روغن‌ها استفاده کرد.
 

4.هیبریدها در جنوب کشور زمین‌گیر می‌شوند 

به گزارش «دنیای خودرو»، ‌هیبریدهایی که از روغن 0W20 استفاده و در مناطق گرمسیر کشور تردد می‌کنند، بیشترین آمار خرابی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند؛ علت آن‌هم متناسب نبودن درجه گرانروی روغن با شرایط آب‌وهوایی است که باعث شده روانکاری موتور در گرمای جنوب ایران به‌خوبی انجام نشود. نکته جالب توجه رقابت شرکت‌های تولیدکننده روغن‌موتور در ایران برای تولید و عرضه روغن موتور ویژه خودروهای هیبرید است. این روغن‌موتورها که همگی با ویسکوزیته 0W20 تولید و در بازار عرضه می‌شوند بر اساس همان نگاه اشتباه جامعه تولید می‌شوند و باید در موتور خودروهای هیبرید از روغن‌های 0W20 استفاده کرد؛ عموم جامعه این باور اشتباه را دارند که موتور بنزینی خودروهای هیبرید از تکنولوژی متفاوتی بهره می‌برد. درحالی‌که موتور استفاده شده در این خودروها تفاوتی با خودروهای بنزینی کمپانی‌های خودروساز ندارد و استفاده از روغن موتور با درجه گرانروی مناطق سردسیری همچون کانادا یک اشتباه بزرگ و پرهزینه برای مالکان خودروهای هیبرید است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایمان حیدری CZ ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    5 4
    سلام جناب کافی ممنون از مقالات خوبی که می گذارید. خواستم عرض کنم اون روغن 0W20 ی که در اثر آب و هوا مستهلک میشه احتمالا کیفیت مناسبی نداره وگر نه همه ما می دونیم که طراحی موتور خودروها هست که روغن مناسبشون رو تعیین می کنه و نه آب و هوا. حالا اگر همین خودرو هیبریدی رو کسی سوار بشه از تهران و از مرز عبور کنه و وارد کشور مثلا آذربایجان بشه باید روغن عوض کنه؟ حقیقت این هست که در سراسر دنیا روغن های با کیفیت های متفاوتی وجود دارند و این باور اشتباه است که ما روغن را بر اساس آب و هوا انتخاب کنیم. یادتون باشه روغن برای خودرو مثل خون در بدن هست. هر چه رقیق تر بهتر. حالا باید فکری به حال دروغ هایی که در مورد روغن های 0W20 و ... که در بازار ایران هست و مدعی سنتتیک بودن و مقاومت بالا در برابر حرارت و عدد VI بالا رو دارند بکنیم و نه اینکه صورت مساله رو عوض کنیم. از آقای جواد نفری هم تشکر کنید و خدمتشون عرض کنید که تفکرشون اشتباه است!
  • محمد قهرماني DE ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
    3 1
    با سلام و عرض ادب شركت پاكرو نمايندگي هيونداي هيبريد در ايران از تحويل گارانتي خودرو خودداري مينمايد كدام مرجع مورد رسيدگي قرار ميدهد بعد از ٥ماه به كجا شكايت كنيم
    • محمد IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
      0 0
      دقیقا روغن موتور براساس شرایط آب و هوایی هست دوست عزیز و هرچه در گرما روغن ویسکوزیته پایین یا رقیق باشه صدمات زیادی به موتور میزنه هرچند ویسکوزیته بالاهم همینطوره ، به صفحه ۴۷۶ دفترچه نگهداری تویوتا کمری مراجعه کنید نوشته روغن 0w20 با جدول منفی ۲۹ درجه تا ۳۸ درجه هوای محیط پس این روغن به درد آب و هوای ایران با گرمای تابستان ۴۶ درجه نمیخوره
  • قیومی IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
    2 0
    باسلام خدمت دوستان عزیز.تو دفترچه راهنما اصلی سوناتا هیبرید روغن برای خاورمیانه 5w30توصیه شده و همچنین انتخاب روغن رو بر اساس گرمای اب و هوا لازم دونسته ولی در دفترچه راهنما که به فارسی ترجمه شده روغن مناسب خاورمیانه رو ۵w20ترجمه کردند.نمی دونم چرا.
  • محمد حسن IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
    1 0
    سلام خدمت دوستان روغن 0w20 مناسب ایران نیست و فقط برای اروپا مناسب است برای پژو 2008 هم روغن 0w20 توصیه شده است ولی در ایران باید به 5w30 یا 5w40 تغییر یابد ولی متاسفانه ایران خودرو برای این خودروی به روز از روغن نیمه سنتتیک آن هم با گرید 10w40 استفاده می کند یعنی همان روغنی که توی پژو و پرشیا می ریزد!!!! این یعنی استهلاک و خرابی زود هنگام توربو و دیگر قطعات این خودروی به روز - خودرویی که در فرانسه تست صد هزار کیلیومتر را پاس کرده در ایران بعید است بیش از 80 هزار کیلومتر بدون خرابی دوام بیاورد مشکل از خودروهای به روز و با کیفیت نیست - مشکل ایران ساختاری است - موتور بهترین ماشین دنیا هم در ایران به واسطه روغن و بنزین بی کیفیت داغون می شود - جلوبندی و اتصالات آن هم در دست اندازهای بی شمار جاده ها از بین می رود - نتیجه این می شود که ماشینی که 5 سال کار می کند دیگه هیچی ازش باقی نمی ماند
  • مهدی IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    2 1
    با سلام دوست عزیز روغن موتور 0w20 بدلیل رقیق بودن در دمای پایین قیمت بالایی داره حالا وقتی در کشور ما چنین دمایی مثلا منفی ۳۰ درجه وجود نداره لزومی هم به پرداخت هزینه بی مورد نیست ولی این مسءله فقط مربوط به دما نمیشه بلکه جنس و متریال موتور ظرافت و اجزای ریز موتور که روغن باید تو اون نفوذ کنه خنک کردن موتور و خیلی چیزهای دیگه هست ضمنا دمای تبخیر و اشتعال روغن های 0w20 نسبتا از روغن هایی با ویسکوزیته بالاتر بیشتره معمولا و تو موتورهایی که توربوشارژ دارن تاکید بیشتری روی ویسکوزیته پایینتره
  • امیر گودرزی IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    0 0
    با سلام و عرض ادب در خصوص استفاده از روغن موتور مناسب تنها مرجع ذیصلاح برای تعیین سطوح عملکردی (درجهAPI-درجه ACEA ویا سایر OEM کلیمها) و گرید روغن (درجه SAE که دلالت بر رفتار ویسکومتریک ( قوام) روغن دارد) سازنده همان خودرو (سازنده و طراح موتور) است. تعیین سطوح عملکردی( پایداری اکسیداسیون - کنترل سایش- قابلیت روان کنندگی(اصطکاک) - پاک کنندگی و متفرق سازی- پایداری برشی - کنترل خوردگی و رسوب - سازگاری با قطعات فلزی و غیر فلزی و ...) و درجه گرانروی (SAE) به طراحی موتور بسته دارد. استانداردهای و الزامات جدید زیست محیطی طراحی های موتورهای جدید را تحت تاثیر قرارداده و متعاقبا موتورهای جدید نیز روغنهای ویژه ای را طلب مینمایند. از جمله این الزامات رعایت کاهش مصرف سوخت(Fuel economy) کاهش آلودگی هوا(emission control) و افزایش دوره تعویض روغن(Drain interval) میباشد. راههای کاهش مصرف سوخت و آلودگی محیط زیست عیارتست از کاهش وزن خودرو با استفاده از مواد کامپوزیت و آلیاژهای آلومینیوم کاهش اصطکاک ، استفاده از توربو شارژر و سیستمهای پاشش سوخت مسقیم و چند نقطه ای و کاهش ویسکوزیته (قوام)روغن موتور و سیستم انتقال قدرت. تغییرات بالا چالشهایی را برای روغن مخصوصا روغن موتور ایجاد نموده است وقتی موتور کوچکتر و قدرت آن افزایش پیدا می نماید یعنی حجم روغن کاسته شده و استرس مکانیکی و حرارتی بیشتری به حجم روغن کمتری وارد میگردد و دوره تعویض روغن نیز باید افزایش پیدا نماید همچنین برای کاهش اصطکاک ویسکوزیته (قوام) یا همان درجه SAE روغن باید کاهش یابد مثلا به سمت گریدهای 5w-30 , 0w-20 حتی به 0w-16و0w-12 برسد که تقریبا اندکی بیش از ویسکوزیته گازوئیل هستند. اینجا نقش مواد افزودنی روغن نمود پیدا میکند که باید براین چالشها غلبه نماید. وقتی ویسکوزیته روغن کاهش یابد مشکل سایش و سرو صدا بوجود می آید وقتی حرارت بالاتر رود مشکل اکسیداسیون بوجود می آید وقتی دوره تعویض روغن طولانی شود مشکل پاک کنندگی و متفرق کنندگی بوجود می آید. اینها چالشهایی هستند که روغنهای جدید باید بر آن غلبه نمایند. در واقع طراحان موتور حواسشان به این موارد هست و ملاحظات کافی را در کارشان لحاظ مینمایند طراحی کانالهای عبور روغن و پارامترهای بسیار دیگر مثل ویسکوزیته در دما و سرعت بالا HTHS و ...
  • امیر گودرزی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    3 0
    لازم به توضیح است که میزان سایش روغن API SN 0w-20 نصف مقدار روغن API SJ 20W-50 در آزمون فوربال ماشین است یعنی روغن اصطلاحا بمراتب شل تر که ویسکوزیته و قوامش کمتر از نصف روغن دوم است در کنترل سایش 100 درصد بهتر عمل می نماید. ضریب انتقال حرارت بسیار بهتری دارد ،پایداری اکسیداسیون بسیار بالاتری دارد ، میزان کف بسیار کمتری دارد و ... و این ممکن نیست ولو به مدد استفاده از روغن پایه با کیفیت APIبالاتر و مواد افزودنی با شیمی وتکنولوژی جدید در تولید روغنهای جدید. نکته دیگر اینست که ویسکوزیته روغن موتور SAE 40 با روغن SAE 10w-40در دمای بالا مثلا 100 درجه سانتیگراد صرفنظر از سطح کارایی آنها یکسان است اما در دمای 40 درجه سانتیگراد ویسکوزیته روغن مونوگرید SAE 40 نسبت به روغن مالتی گرید SAE 10w-40 حدود 30 درصد و در دمای 20 درجه 100 درصد و در دمای صفر درجه چندصد درصد بالاتر است و این موضوع در استارت موتور در هوای سرد اهمیت بسزایی پیدا مینماید. دمای سامپ با کارتل خودروهای بنزین سوز اندکی بالاتر از خودروهای دیزلی و حدود بین 100 تا 150 درجه سانتیگراد است در این دما که دمای کارکرد نرمال موتور است چه تفاوتی میکند که خودرو در مناطق گرمسیر باشد و یا سرد بجز اینکه در مناطق گرم بدلیل اختلاف کمتر دمای محیط با موتور سیستم خنک کننده بیشتر درگیر میگردد اما میزان دمای نرمال موتور همان است که باید باشد تا ویسکوزیته کمتر روغن باعث افزایش ضریب انتقال حرارت روغن میگردد. بنابراین طراحی موتورهای جدید برای استفاده از روغن با ویسکوزیته کمتر هماهنگ شده است و جای نگرانی نیست. در کشور آمریکا که اقلیم بسیار گرم و سرد را توامان دارد خودرو فورد با روغن SAE 0w-12 چطور بدون مشکل کار میکند؟ این مورد برای روغن انتقال قدرت یا گیربکس هم صادق است روغن ATF 134 FE که در گیربکس مرسدس بنز نسل جدید مورد استفاده قرار میگیرد نسبت به روغنهای نسل قدیم DEX II مثل آب شل بنظر میرسد اما پایداری بسیار بالاتر و ضریب اصطکاک و کنترل سایش بسیار بهتری نسبت به روغن قدیمی دارد بطوریکه اگر از روغن قدیمی استفاده شود عمر گیربکس خودرو به 1000 متر هم نمیرسد. پس در موتور و سیستم انتقال قدرت خودرو همان روغنی را استفاده باید کرد که سازنده آن توصیه نموده است ممکن است سازنده دو گرید مختلف را توصیه نموده باشد و ممکن است فقط یک گرید خاص را
  • امیر IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
    3 0
    سلام. اقای گودرزی اطلاعاتتون خیلی کامله،، میشه لطفا راهنمایی کنید و بفرمایید ک واسه اسپورتیج و سوناتا چ روغن با چ گریدی واسه شیراز مناسبه؟ Sn/m؟ ..w..؟
  • علی IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    0 0
    خودروهای توربو چه روغنی مناسب هست؟
  • ابراهیمی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
    0 0
    با سلام دوستان اگر اطلاعاتی در خصوص دلیل کم کردن روغن سوناتا هیبرید ۲۰۱۷ در کارکرد ۱۲۰ هزار دارند راهنمایی کنید ،ضمنا سر شمع و وایر چک شده روغنی نیست ،فیلتر هوا خیس نشده و کمپرس ۱۰۰۰۰ بار تست شده

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =