خودروهای هیبرید

انتظار این است باتوجه به تاکیدات قانونی در قوانین هوای‌پاک و مدیریت‌مصرف‌سوخت، این خودروها هرچه سریع‌تر از دستورالعمل ممنوعیت واردات خودرو مستثنی شوند و تعرفه آن‌ها نیز به تعرفه قبلی بازگردد

خودروهای پاک با رشد تکنولوژی در جهان هر روز جایگاه بهتری نسبت‌به گذشته پیدا می‌کنند. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست درخصوص این تکنولوژی معتقد هستند حرکت کُند کشورهای درحال‌توسعه به‌زودی به حرکتی پرشتاب در این صنعت بدل خواهد شد. این امر به‌دلیل کاهش هزینه‌های سوخت‌های فسیلی و هزینه‌های درمانی ناشی‌از آلودگی‌های ایجادشده از به‌کارگیری خودروهایی با سوخت‌های فسیلی خواهد بود.

به‌کارگیری خودروهای هیبرید در بهبود شرایط زیست نقش بسزایی خواهد داشت و در جلوگیری از بروز معضلاتی چون آلودگی هوا در کلان‌شهرها طی فصول سرد سال نیز می‌تواند چاره‌ساز باشد.

درخصوص بروز بیماری‌های ناشی‌از آلودگی هوا با حذف سوخت‌های فسیلی از چرخه مصرف در حمل‌ونقل عمومی می‌توان پیشگیری مناسبی برای رفاه‌حال شهروندان کلان‌شهرها به ارمغان آورد. این درحالی است که در بسیاری از کشورهای شرق‌آسیا درخصوص به‌کارگیری این تکنولوژی در صنعت خودرو تدابیر حمایتی در نظر گرفته شده است. به‌عنوان‌مثال در کشورهای چین و ژاپن، یارانه‌های خرید و تخفیف‌های مالیاتی و تردد در محدوده طرح‌ترافیک به‌عنوان مشوق‌های ترکیبی برای مصرف‌کنندگان این قبیل خودروها در نظر گرفته شده است.

همچنین در کشورهای آمریکای‌لاتین که سوخت با نرخ جهانی به‌دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، دولت‌های این منطقه از جهان تصمیم به حمایت از خرید خودروهای هیبرید گرفته‌اند. بسته‌های حمایتی از خریداران تکنولوژی هیبرید در کشورهای آمریکای‌جنوبی به نوعی پوشش‌دهنده بخشی از هزینه تهیه این خودروهاست، به غیر از معافیت‌های مالیاتی، صاحبان این خودروها در زمان خرید نیز از یارانه خرید 20 تا 50درصدی براساس قیمت خودروهای هیبرید بهرمند می‌شوند.

در سطح مدیران و تصمیم‌گیران کشور ما نیز تغییر نگرش درخصوص خودروهای هیبرید اتفاق افتاده است. فرهنگ استفاده از این خودروها نیز در کشور ما قابل‌مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته است، زیرا بدون فعالیت تبلیغاتی گسترده و فرهنگ‌سازی در این زمینه، کسانی که استطاعت خرید این‌گونه خودروها را داشته‌اند، آن‌ها نسبت‌به خودروهای بنزینی در اولویت قرار داده‌اند.

حال اگر برای این خودروها، شرایط حمایتی مثل بسیاری از کشورهای دیگر نیز در نظر گرفته شود، این خودروها خواهند توانست سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها ایفا کنند.

خودروهای هیبرید در میزان مصرف سوخت و آلایندگی محیط‌زیست تفاوت بسیاری با خودروهای بنزینی دارند. ازطرف‌دیگر باید به موضوع خودروهای هیبرید از منظر خواسته مردم پرداخته شود.

تجربیات دیگر کشورها نشان داده است برای مهار غول آلودگی هوا در کلان‌شهرها چاره‌ای جز روی آوردن به استفاده از خودروهای سبز و پاک نیست. اکنون نیز انتظار این است باتوجه به تاکیدات قانونی در قوانین هوای‌پاک و نیز مدیریت‌مصرف‌سوخت، این خودروها هرچه سریع‌تر از دستورالعمل ممنوعیت واردات خودرو مستثنی شوند و تعرفه آن‌ها نیز به تعرفه قبلی بازگردد.

در این خصوص با  اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس و غلام‌محمد زارعی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت‌وگوهایی انجام داده‌ایم که در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

زیانی که خودروهای بنزینی به سلامت مردم می‌رسانند جبران‌ناپذیر است

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که استفاده از خودروهای هیبرید باید یکی از اولویت‌های کشور باشد، گفت: «امروزه ضرر و زیانی که درپی استفاده از خودروهای بنزینی به سلامت انسان‌ها وارد می‌شود، بسیار زیاد است.»

اسدالله قره‌خانی با تاکید بر ضرورت استفاده از خودروهای هیبرید در کشور افزود: «با نگاهی گذرا به کشورهای پیشرفته و درحال‌توسعه متوجه خواهیم شد همگی به‌سمت تولید خودروهای هیبرید و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی حرکت کردند. زیرا بر این باورند این اقدام به کاهش آلایندگی‌ها کمک می‌کند.»

نماینده مردم علی‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «استفاده از خودروهای هیبرید به‌عنوان یک سیاست در اولویت کشورها قرار گرفته است و بدون‌شک نباید کشور ما نیز از این قاعده مستثنی شود، بنابراین لازم است استراتژی خود را بر استفاده از خودروهای هیبرید متمرکز کنیم.»

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: «ازسوی‌دیگر، باید جاذبه‌هایی را برای ترغیب مردم در جهت استفاده از خودروهای هیبرید در نظر بگیریم تا فرهنگ عمومی برای استفاده از این خودروها تقویت شود.»

وی یادآور شد: « باید مکانیسم‌های مشخصی را در نظرگرفت تا خودروسازان در کشور بخشی از تولیدات خود را در تولید خودروهای هیبرید متمرکز کنند.»

قره‌خانی با بیان این‌که مصلحت کشور در آن است که به‌سمت استفاده از خودروهای هیبرید حرکت کنیم، تصریح کرد: «امروزه ضرر و زیانی که درپی استفاده از خودروهای بنزینی به سلامت انسان‌ها وارد می‌شود، بیشتر از هزینه‌هایی است که برای تولید یا خرید این خودروها انجام می‌شود.»

وی با بیان این‌که تعرفه واردات خودروهای هیبرید باید صفر شود، تاکید کرد: «باید از سوی شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ مکانیسمی تعبیه شود تا تردد این خودروها با سهولت انجام شده و امتیازهای خاصی نیز به دارنده‌های خودروهای هیبرید اعطا شود.»  

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: «همچنین باید در زمینه ارائه خدمات‌عمومی ازجمله تامین وسایل و لوازم یدکی و میزان سوخت موردنیاز خودروهای هیبرید، توجه ویژه‌ای لحاظ شود.»

غلام‌محمد زارعی، عضو کمسیسیون صنایع مجلس:

مصرف ماهانه بیش‌از 100میلیون‌لیتر بنزین یک زنگ خطر است

عضو کمسیسیون صنایع‌ومعادن مجلس با بیان این‌که درحال‌حاضر بیش‌از 100‌میلیون‌لیتر بنزین در یک‌ماه مصرف می‌شود، گفت: «استفاده از خودروهای هیبرید به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی می‌انجامد.»

غلام‌محمد زارعی با یادآوری بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس افزود: «خودروهای هیبرید دارای سوخت کم و سیستم‌های غیرآلایندگی هستند، به‌همین‌دلیل امروزه در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به یکی از ویژگی‌های این خودروها اشاره کرد و ادامه داد: «زمانی‌که خودروهای هیبرید در ترافیک می‌مانند، خودبه‌خود خاموش می‌شوند و هنگامی که خودرو حرکت می‌کند، دوباره روشن می‌شود که همین ویژگی باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد شد.»

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: «درحال‌حاضر با حجم فعلی تولید خودرو در کشور، بیش‌از 100میلیون‌لیتر بنزین در ماه مصرف می‌شود که این رقم سرسام‌آور در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.»

وی یادآور شد: «امروزه به‌دلیل نوع مصرف سوخت و نوع کارکرد خودروهای تولیدی در کشور با مصرف بالای سوخت و آلایندگی‌ها روبه‌رو هستیم. بنابراین جایگزینی خودروهای هیبرید با خودروهای سوخت معمولی می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا شود.»

زارعی درباره کاهش تعرفه‌های واردات خودروهای هیبرید ادامه داد: «اگر تلاش کنیم خودروهای هیبرید جایگزینی برای استفاده از تاکسی و خودروهای عمومی باشند، لازم است ضوابطی برای کاهش تعرفه لحاظ شود.»

عضو کمسیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «باید برای تعیین تعرفه واردات خودروهای هیبرید به تولیدات داخلی نیز توجه کرد تا لطمه‌ای به آن‌ها نیز وارد نشود.»

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دارکوب IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    0 0
    نمایندگان مجلس و مدیران وزارت صمت ، ....، این همه گرانی قیمت و وعده و وعید . بس است دیگر ، به عمل کار براید به سخندانی نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =