سایپا

محصولات جدید سایپا مانند ساینا اتوماتیک، کوییک و رهام همزمان با ایران در بازارهای دیگر هم عرضه خواهند شد

صادرات خودرو به بازارهای جهانی یکی از اهدافی است که هر خودروسازی برای به دست آوردن آن تلاش می‌کند. این هدف همواره از دو منظر دستیابی‌به بازارهای جدید و حفظ بازارهای قدیمی دنبال می‌شود. در این بین برخی بازارها به سبب عواملی ازجمله دسترسی راحت، مشترکات فرهنگی و اقتصادی و همچنین به سبب نیاز آن بازار به خودروهایی ارزان با قطعات و لوازم یدکی ارزان‌تر، از اهمیت خاصی برای شرکت‌های خودرویی برخوردار می‌شوند. بر این اساس، برای ماندن در آن بازار رقابتی جدی به‌وجود می‌آید و برنده واقعی و اصلی کسی است که در سال‌های حضورش در آن بازار، خودروهایی ارزان، باکیفیت و با خدمات پس‌از فروش قدرتمند عرضه کرده باشد.

بازار عراق ازجمله بازارهایی است که اهمیت بسیار بالایی برای خودروسازان ایرانی دارد. طی سال‌هایی که این کشور با نیروهای تروریستی داعش درگیر بود، صادرات خودرو از کشورمان به عراق افت کرد و این مساله روی کل صادرات ایران تاثیرگذار بود. چراکه بزرگ‌ترین مقصد صادرات خودروهای ایرانی کشور عراق است و ثبات اقتصادی و سیاسی در این کشور به افزایش میزان صادرات خودرو از سوی خودروسازان ما کمک شایانی می‌کند.

حضور مناسب سایپا در عراق با 7مدل خودرو

سایپایی‌ها با 7 مدل از خودروهای خود درحال‌حاضر در بازار عراق حضور دارند و این خودروها به سبب قیمت مناسب همواره موردتوجه مشتریان عراقی بوده‌اند. سایپا 131 (پراید)، تیبا، تیبا2، ساینا، ساینا اتوماتیک، کوییک و آریو اتوماتیک محصولاتی هستند که برای عراق در نظر گرفته شده‌اند. این خودروها در نمایشگاه خودرو عراق که سال گذشته برگزار شده بود، بسیار مورداقبال مردم این کشور قرار گرفتند.

در آینده نزدیک باید به این موارد، خودرو به‌روز و جدید رهام را نیز افزود. این خودرو یکی از امیدهای صنعت خودرو برای صادرات در یکی، ‌دو سال آینده است. پیش‌بینی می‌شود این خودرو با آپشن و کیفیت بالایی که دارد، از بازار صادراتی خوبی در عراق و البته بسیاری از دیگر کشورها برخوردار شود.

درواقع استراتژی جدید سایپا برای حضور در بازارهایی مانند عراق، عرضه خودروهایی با گیربکس اتوماتیک و همچنین مجهز به آپشن‌های جدید است. از این رو سایپا قصد دارد با توسعه محصولاتی مانند ساینا اتوماتیک، کوییک، آریو و رهام در مرحله اول بخش بزرگ‌تری از بازار عراق را در اختیار بگیرد. این خودروها که همگی از آخرین استانداردهای جهانی برخوردارند، تقریبا همزمان با ایران در بازارهای دیگر هم عرضه خواهند شد.

سایپا؛ بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو به عراق

سایپا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو از کشورمان، سال‌های سال است که در بازار عراق حضور دارد. این شرکت طی 10سال اخیر بیش‌از 250هزار دستگاه خودرو به کشورهای دیگر صادر کرده که بخش بزرگی از این صادرات به کشور عراق بوده است.

در سال‌های گذشته خودرو پراید یکی از اصلی‌ترین محصولات سایپا برای بازار همسایه غربی ایران بوده است. پس از پراید که به دلیل قیمت ارزان مورد علاقه عراقی‌ها بوده، دو محصول تیبا و ساینا نیز مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفته‌اند.

خدمات پس‌از فروش، تامین مناسب قطعات و هزینه نگهداری بسیار پایین از جمله عواملی هستند که باعث شده‌اند خودروهای گروه خودروسازی سایپا به‌راحتی در این کشور به فروش برسند. اعتماد عراقی‌ها به برند سایپا در حدی است که وقتی شرکت زوتی چین خودرو آریو را در این بازار عرضه کرد، نتوانست به فروش مناسبی دست پیدا کند. اما با عرضه خودروهای آریو با برند سایپا شاهد استقبال و افزایش فروش این خودروها در بازار عراق بودیم، به‌گونه‌ای ‌که قرار است در سال جاری سایپا خط تولید خودرو آریو را در کشور عراق راه‌اندازی کند.

توسعه محصول و پشتیبانی از آن برای حفظ بازار

اهمیت بالای بازار عراق برای صنعت خودرو ایران باعث شده است خودروسازان به‌منظور گسترش بازار خود در این کشور به توسعه محصول بپردازند. از این منظر گروه خودروسازی سایپا قصد دارد محصولات جدید خود نظیر ساینا اتوماتیک و کوییک را به طور ویژه در بازار عراق عرضه کند. در نمایشگاه‌ خودرویی که در این کشور برگزار شده است، عراقی‌ها از این دو محصول استقبال کرده‌اند.

علاوه‌بر این دو خودرو سایپا قصد دارد تا سال آینده هرسال یک محصول از پلت‌فرم SP100 را نیز علاوه بر بازار ایران در بازار عراق عرضه کند. سیاست سایپا توسعه محصول در این کشور است تا نه‌تنها در رقابت با خودروسازان دیگر عقب نیفتد بلکه بازار بزرگ‌تری نیز به دست آورد.

تامین و توزیع قطعه یدکی و پشتیبانی از محصولات، یکی دیگر از استراتژی‌های گروه خودروسازی سایپا برای بازار عراق است. سایپایی‌ها قصد دارند برند سایپا را در بازارهایی مانند عراق، توسعه دهند و در بازارهای جدیدی که امکان‌ حضور نداشته‌اند، با محصولات جدیدشان حاضر شوند و بازارهای جدید را به بازارهای خود اضافه کنند.

حضور سایپا در عراق بعد از داعش

سایپا برنامه ویژه‌ای برای بازار عراق دارد و قصد دارد سهم خود را در این کشور بیش‌از پیش افزایش دهد. بازار عراق کمی بیش‌از 200هزار دستگاه خودرو در سال نیاز دارد. طی سال‌هایی که این کشور به جنگ با داعش می‌پرداخت، این میزان نیاز به خودرو به کمتر از 50هزاردستگاه خودرو رسیده بود و همین مساله باعث شد صادرات به این کشور کمتر شود.

با از بین رفتن داعش و ثبات اقتصادی در عراق و همچنین افزایش قیمت نفت، به احتمال فراوان شاهد افزایش تقاضا برای خودرو خواهیم بود. به همین منظور سایپا با محصولات جدید و پرآپشن خود و همچنین افزایش خدمات پس‌از فروش، خود را برای این بازار پرتقاضا آماده می‌کند.

پراید؛ محبوب عراقی‌ها و پرسودترین برای سایپا

پراید محصولی است که چه در بازار ایران و چه در بازار عراق فروش بسیار بالایی دارد. به سبب استقبال عراقی‌ها از این محصول، قرار است خط تولید آن همچنان این خودرو را تولید کند. گفته می‌شود از اوایل سال آینده عرضه پراید در داخل ایران متوقف می‌شود و فقط برای بازار عراق تولید خواهد شد.

پراید در عراق به قیمت 7200دلار به فروش می‌رسد و از این نظر جزو پر سودترین خودروهای این شرکت است. البته در سگمنت‌های بالاتر نیز تا یکی، دو سال آینده سایپا همزمان با عرضه محصولات جدیدش روی پلت‌فرم SP100، عرضه آن را در بازار کشورهایی مانند عراق نیز آغاز خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    9 0
    حقوق یک معلم بازنشسته با مدرک لیسانس در عراق بالای یک میلیون و دویست هزار دینار است و هر 1600 دینار برابر با یک دلار (یعنی 750 دلار در ماه می گیرد). نرخ استقراض برای خرید ماشین از بانک 6٪ است. یک معلم لیسانس با حقوق 10 ماه خود می تواند یک پراید بخرد. در حالی که در ایران با 18 ماه. اگر هم بخواهد وام بگیرد باید زیر قرض بالای 25٪ برود.
  • حسین IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    1 0
    باسلام تومتن نوشتید حضور سایپا در عراق بعداز داعش. خوب یعنی محصولات سایپا رو باعملکرد داعش مقایسه می کنند !بهتره مقایسه نمی شد.
  • ا RO ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۲
    2 0
    سایپا به داد داخل برسه،بعد بره بازار جهانی رو بگیره.
  • ایرانی IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    0 0
    خوب مشخصه من پارسال در عراق سیگار وینستون که روش نوشته بود جهت فروش درجمهوری اسلامی ایران خریدم ۱۰۰۰تومان درایران پیدا نکردم وجایی که پیدا کردم خریدم بسته ای ۹۰۰۰ هزارتومان برام مشخص شد سران کشور برای رفاه مردم عراق جنگ وجدال میکنند
    • بنده خدا IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
      0 0
      چرا کم لطفی می فرمایید سیگار برا سلامتی شما ضرر داده بنابراین رفاه شما در این است که سیگار گران نخرید تا در رفاه زتدگی کنید. شوخی کردم تا کمی از ناراحتی بیای بیرون
  • بی نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
    0 0
    توی عراق هم به عراقی ها میگین در صورت بیشتر پول دادن ضبط و زه نصب میکنیم ایا؟ کیفیتشون عین داخلیه که روی چنتا دست انداز شاستی ترک میخوره ایا؟ و.... ایا؟؟؟!!
  • مولا IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
    0 0
    ماشینای مارو بدن صادرات پیشکش
  • داریوش دارابی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
    1 0
    خودرو آپشنال و اتوماتیک سایپا ، شامل ساینا ،کوئیک و آریو است سایپا خودروهایی که مردم از اول تابستان گذشته ثبت نام کردند رو با حداقل تاخیرهای بیش از دو ماه تحویل نداده که بعدا از مشتری داخلی با قیمت بالاتر پول بگیره با شرکت هم که تماس می گیری در پاسخ میگن که قطعه نداریم خوب حالا دم خروس از زیر لحاف بیرون زد عجب ................تشریف دارند چطور برای صادرات به عراق قطعه ماشین وجود داره ولی برای مشتری فلک زده داخلی نیست
  • رضا DE ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۴
    0 0
    من یک تاکسی آریو اتومات از سایپا خریدم متاسفانه هیچ کدام از قطعاتش رو نمیشه پیدا کرد و قیمت قطعاتش نجومی شده برای مثال چراغ جلو شده ۴میلیون این ظلمه
  • R IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
    0 0
    مگه قوطی کبریتا سایپا هم مشتری خارجی هم دارن؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =