برگزیت

در صورتی که هیچ گونه توافقی صورت نگیرد و بریتانیا بدون هرگونه موافقت‌نامه تجاری اتحادیه اروپا را ترک کند، بریتانیا مجبور خواهد بود تحت قوانین سازمان تجارت جهانی برای صادرات به اتحادیه اروپا تا 10درصد تعرفه بپردازد.

به گزارش «اخبار خودرو»، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یا آن‌طور که غربی‌ها می‌گویند «برگزیت» ماجرای ناتمامی است که به باور کارشناسان دست‌کم می‌تواند سه سناریوی مختلف را پیش روی خودروسازی بریتانیا قرار دهد. شاید همین عدم قطعیت باشد که بیش‌از هر چیزی خواب آرام را از دست‌اندرکاران خودرویی بریتانیا گرفته است. با نزدیک‌تر شدن روز جدایی هنوز هیچ ضمانتی برای این وجود ندارد که چه نوع توافق «پسابرگزیتی» می‌تواند میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برقرار شود. 

در شش ماهه نخست سال 2018 سرمایه‌گذاری‌های بخش صنعت خودرو نسبت‌به دوره مشابه در سال گذشته به نصف کاهش یافته است. تاکنون برخی از چهره‌ها مانند رالف اسپت، مدیرعامل جگوار لندروور یا کارلوس تاوارس، مدیرعامل گروه PSA درباره مواجه‌شدن بریتانیا با «بدترین دوران خود» و «پیامدهای چشمگیر» هشدار داده‌اند.

علاوه‌بر این اخباری مبنی بر تعطیلی موقت کارخانه‌ها (ب‌ام‌و)، ضرر چند میلیون پوندی (هوندا) و به تعویق افتادن پرداخت‌ به کارکنان (نیسان) منتشر شده است. در حالی‌که کمپانی‌های خودروسازی در تلاش برای رسیدن به طرح‌های احتیاطی هستند، به باور کارشناسان سه سناریوی احتمالی پیش‌روی آن‌ها قرار دارد. کمپانی‌های خودروسازی باید خود را برای هر سه سناریوی ممکن آماده کنند تا انتقال به دوران پسا-برگزیت با هزینه کمتری برای آن‌ها صورت بگیرد:

  سناریوی اول:  یک توافق تجاری اقتصادی جامع براساس معاهده تجاری اتحادیه اروپا و کانادا
  سناریوی دوم: یک خروج نرم از اتحادیه اروپا که همان الگوی مورد استفاده دولت بریتانیا درحال‌حاضر است. 
  سناریوی سوم: عدم دستیابی‌به هیچ نوع موافقت‌نامه تجاری که باعث از بین رفتن تمام کسب و کارهای فعلی خواهد شد و بریتانیا را دچار رکودی شدید خواهد کرد.  

اگر تا پیش از 29 مارس 2019 (روز عملی شدن برگزیت) میان دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا توافقی صورت بگیرد، یک دوره گذار 21ماهه به جریان خواهد افتاد. هرچند برای کسب و کارها چنین دوره گذاری وجود نخواهد داشت. مشکل اساسی عدم یقین در این خصوص است که چه توافقی برای دوران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌طور قطعی صورت خواهد گرفت. ترس و ناامیدی در میان سهامداران خودروسازی کاملا موجه است زیرا مبادله خودرویی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا به هم وابسته است.

در سال 2017:

  54درصد خودروهای مونتاژ شده در بریتانیا به اتحادیه اروپا صادر شدند
  79درصد خودروهای به ثبت‌رسیده در بریتانیا در اتحادیه اروپا ساخته شدند
  خودروسازان بریتانیایی 79درصد قطعات اولیه خود را از اتحادیه اروپا وارد کردند
  65درصد از قطعات ساخته شده در بریتانیا به اتحادیه اروپا صادر شدند

یک توافق جامع یا توافقی شبیه به آن که براساس توافق کنونی میان اتحادیه اروپا و کانادا برقرار است، انجام مبادلات صنعتی بدون تعرفه (یا با تعرفه‌ بسیار اندک) را مجاز خواهد دانست و در نتیجه صنعت خودرو در رابطه با تعرفه‌ها تا حد زیادی بدون آسیب باقی خواهد ماند. هرچند چنان‌که فورد اخیرا اظهار کرده، در هر صورت خودروسازان با چالش بررسی‌های گمرگی در مرز‌ها مواجه خواهند بود و به این ترتیب ارسال خودروها و قطعات مربوط‌به آن‌ها میان اتحادیه اروپا و بریتانیا تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

سناریوی دوم که خروج نرم بریتانیا از اتحادیه اروپا را شامل می‌شود، متضمن مبادله آزادانه کالاها و نه خدمات می‌شود. این بدان معناست که هیچ تعرفه جدیدی روی واردات خودروها یا قطعات خودرویی از اتحادیه اروپا به بریتانیا و برعکس اعمال نخواهد شد. هرچند این احتمال وجود دارد که این سناریو ظرف هفته‌های آتی و با مذاکرات بین طرفین تغییر پیدا کند.

در صورتی که هیچ گونه توافقی صورت نگیرد و بریتانیا بدون هرگونه موافقت‌نامه تجاری اتحادیه اروپا را ترک کند، بریتانیا مجبور خواهد بود تحت قوانین سازمان تجارت جهانی برای صادرات به اتحادیه اروپا تا 10درصد تعرفه بپردازد. از طرف دیگر واردات کالا به بریتانیا نیز مشمول پرداخت تعرفه‌هایی ملی خواهد شد که هنوز میزان آن اعلام نشده است. 

این بدترین سناریوی ممکن است که این دو طرف که مهم‌ترین شرکای تجاری یکدیگر محسوب می‌شوند، به طور کلی تمام روابط تجاری خود را با هم قطع کنند. در این صورت صادرات خودرو از هر طرف به طرف دیگر چنان گران خواهد شد که بدون صرفه اقتصادی به نظر خواهد رسید. 

در چنین صورتی خرید خودرو در هر دو بازار (خصوصا بریتانیا) به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد و براساس برآوردها حتی به پایین‌تر از میزان فروش بین سال‌های 2009-2008  خواهد رسید که اروپا درگیر رکورد شدید اقتصادی بود. به هرحال خودروسازان از هم‌اکنون باید خود را برای هریک از این سناریو آماده کنند تا میزان ضرر را به حداقل برسانند. 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =