روکش مجدد تایر

بی‌توجهی مسئولان به روکش مجدد تایرهای سنگین در ایران ‌75میلیون‌دلار هزینه مازاد طی شش‌ماه دوم سال جاری به اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش «اخبار خودرو»، وقتی پای حساب‌وکتاب به‌میان می‌آید، ‌بعضی بی‌توجهی‌ها می‌تواند هزینه‌های هنگفتی را به اقتصاد کشور تحمیل کند، آن‌هم در شرایط فعلی که تخصیص هر یک‌دلار برای واردات کالا به کشور باید حساب‌شده باشد. تایر ازجمله محصولاتی است که تولید آن به‌شدت وابسته به فراورده‌های پتروشیمی است و تولید هر حلقه تایر جدید به 22گالن نفت‌خام نیاز دارد. اما با این‌حال در ایران هنوز نفت‌خام باید فروخته شود و با  ارز حاصل از آن تایر موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر به کشور وارد  شود.

استفاده از تایر خودروهای سنگین در ایران زمانی به‌پایان می‌رسد که تنها 15درصد آن یعنی قسمت رویه (ترد) که به آج لاستیک معروف است، استفاده شده و راننده‌های خودروهای سنگین به‌دلیل نبود فرهنگ‌سازی مناسب،‌ تایر را به‌دور می‌اندازند. درحالی‌که همین تایر می‌تواند تا سه‌بار روکش مجدد شده و میلیون‌ها تومان در هزینه‌های راننده و سرمایه ملی  صرفه‌جویی شود.

روکش مجدد تایر در تمام کشورهای دنیا به کاری رایج بدل شده و اکنون در اروپا ‌حدود 40درصد خودروهای باری،‌تریلی  و اتوبوسی با تایرهای روکش‌شده تردد می‌کنند. در آمریکا این عدد به 50درصد رسیده است و در  این کشور بیش‌از یک‌هزارو400کارخانه روکش تایرهای سنگین فعالیت دارند.

وضعیت در قاره آسیا به‌خوبی دو قاره آمریکا و اروپا نیست و تنها 29درصد از تایرها در این قاره روکش می‌شوند. منطقه خاورمیانه بدترین وضعیت را در دنیا دارد و تنها 15درصد از تایرهای سنگین دراین منطقه روکش می‌شوند. البته این عدد به‌دلیل استقبال خوب کشورهای همسایه ایران به‌ویژه کشورهای عربی منطقه است،‌ چراکه ایران با مصرف سالانه 350هزار تن تایر تنها 2درصد از آنها را روکش می‌کند و مابقی تایرها در حالی‌که قابلیت استفاده مجدد را دارند، به زباله‌دانی سپرده می‌شوند.

اما در آخرین تصمیمی که دولتمردان برای واردات تایرهای سنگین و تامین نیاز ناوگان بار و مسافر از طریق تولیدات دیگر کشورها گرفته‌اند، ‌باید تا پایان سال و در شش‌ماهه‌دوم،‌520میلیون‌دلار تایر سنگین به کشور وارد شود.

رقمی که با آن می‌توان 2میلیون‌و600هزار حلقه تایر رادیال باری-اتوبوسی به کشور وارد کرد. حال اگر ایران به جای روکش کردن تنها دودرصد از تایرهای موجود، خود را به میانگین منطقه خاورمیانه رسانده بود و عزمی برای روکش مجدد تایرها و استفاده دوباره از آنها در ناوگان را داشت،‌ می‌توانستیم در این شش‌ماه از واردات 375هزار حلقه تایر به ارزش 75میلیون‌ دلار جلوگیری کنیم. ضمن اینکه با روکش شدن این تعداد لاستیک سنگین در کشور، کارخانه‌های تعطیل‌شده روکش تایر نیز به چرخه فعالیت بر می‌گشتند و آمار اشتغال در این صنعت بالا می‌رفت.

درحال‌حاضر 4کارخانه از 18کارخانه روکش تایر در ایران فعال هستند که با حمایت دولت می‌توانند بخش عمده‌ای از نیاز تایرهای روکش را تامین کنند. البته قیمت تایر روکش‌شده رقمی کمتر از 50درصد نمونه نو است و این تایر می‌تواند تا 80درصد میزان پیمایش یک تایر نو را داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =