پلیس

به‌گفته‌وی جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی تنها در محدوده طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد خواهد بود و برای افرادی که خارج از این محدوده تردد می‌کنند و معاینه فنی هم ندارند، جریمه، ارشادی خواهد بود.

قرار بود از اول آبان‌ماه طرح LEZ به صورت سخت‌گیرانه در سراسر شهر تهران اجرا شود اما از  بعدازظهر دیروز، روال اجرایی آن با شرط پلیس تغییر کرد و قرار شد این طرح تا دو هفته به‌صورت ارشادی اجرا شود. این اتفاق با واکنش تند مجریان اجرایی این طرح روبه‌رو شده است.به‌گفته آنها موکول کردن اخذ برگه معاینه‌فنی به دقیقه ۹۰، صحیح نیست، چون زیرساخت‌های اجرای این طرح آماده هستند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، سرنوشت اجرای فاز دوم طرح کاهش نیز به سرانجام فاز نخست آن دچار شد و با وجود این‌که در پنج ماه گذشته مسئولان بارها درباره جزئیات اجرای فاز دوم طرح‌کاهش اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داده بودند اما در روز نخست اجرا، روال آن تغییر کرد و شهرداری و پلیس دست‌به‌دست هم دادند تا اجرای این طرح در دوهفته آینده به‌صورت ارشادی انجام شود.  

البته رئیس‌پلیس تهران از آن هم فراتر رفت و از احتمال تعویق در اجرای سراسری فاز دوم این طرح تا یک یا دوماه آینده خبر داد. سردار رحیمی تاکید کرد: «اگر احساس کنیم مردم دچار مشکل می‌شوند و زیرساخت‌ها هنوز آماده نشده‌اند، فرصتی را در اختیار مردم قرار خواهیم داد.»

جالب این‌که از زمان تصمیم اجرای فاز دوم طرح کاهش از اول آبان ماه، شهرداری تهران بارها با پلیس و ارگان‌های مربوطه جلسات متعددی برگزار کرده بود.  چند روز قبل نیز سردار مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران تاکید کرد از اجرای فاز دوم این طرح حمایت می‌کند. اما این‌گونه نشد و دیروز عصر بعد از رایزنی‌های پلیس، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرداین طرح‌ به مدت دوهفته به صورت ارشادی اجرا می‌شود.

محسن پورسیدآقایی گفت:«جریمه ارشادی تنها مشمول خودروهایی  است که توسط دوربین‌های جدید اعمال قانون می‌شوند. این جریمه ارشادی مربوط به جرایم معاینه‌فنی در سطح شهر تهران به‌غیر از محدوده طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد است.»

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی تهران نیز درباره دلایل به تعویق افتادن اجرای فاز دوم طرح کاهش توضیح داد و افزود: «طی این دو هفته، جریمه ارشادی سبب می‌شود همه فرصت داشته باشند  نسبت به اخذ معاینه‌فنی خودرو خود اقدام کنند».

به‌گفته‌وی جریمه خودروهای فاقد معاینه‌فنی تنها در محدوده طرح‌ترافیک و زوج‌وفرد خواهد بود و برای افرادی که خارج از این محدوده تردد می‌کنند و معاینه فنی هم ندارند، جریمه، ارشادی خواهد بود.

واکنش تند مسئولان اجرای طرح

دیروز علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در واکنش به سخنان پلیس مبنی‌بر احتمال به تعویق افتادن اجرای طرح کاهش گفت: «زیرساخت‌های اجرای این طرح کاملا آماده است و نباید موجبات تعویق طرح فراهم شود.»

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا نیز با تعویق و اجرای ارشادی فاز دوم اجرای طرح مخالفت و تاکید کرد: «نباید افراد قانون‌گریز که معاینه‌فنی ندارند، مبنای تصمیم‌گیری و عمل قرار گیرند.» وحید حسینی گفت: «مصوبه‌ مربوط به اجرای مرحله‌دوم طرح کاهش از ابتدای آبان‌ماه به تصویب رسیده است.  

دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بر این باور است که موکول کردن اخذ برگه معاینه‌فنی به دقیقه۹۰ قانون‌گریزی است. وی توضیح داد: «از ماه‌ها قبل در مورد اجرای مرحله دوم طرح کاهش و ضرورت اخذ برگه معاینه‌فنی توسط همه خودروها اطلاع‌رسانی شده بود اما به‌رغم ‌اطلاع‌رسانی‌ها، برخی شهروندان اخذ برگه معاینه‌فنی را به دقیقه ۹۰ موکول کرده‌اند، مشکل قانون‌گریزی آنان را نشان می‌دهد و با عقب انداختن اجرای مرحله‌ دوم کاهش، کاری ازپیش نمی‌بریم.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =