روغن موتور

دیدن برندهای مختلف روغن‌موتور در لیست تاییدشده‌های مرسدس بنز، می‌تواند خیال هر خریداری را راحت کند. مرسدس‌بنز آلمان در سایت رسمی خود لیست بلندی از روغن‌موتورهای مورد تایید را منتشر کرده است

به گزارش «اخبار خودرو»،تصور کنید در اوضاع کنونی نرخ ارز و قیمت‌های سرسام‌آور خودروهای خارجی، ‌بالاخره موفق به خرید یک خودرو خارجی و البته غیرچینی شده‌اید. پرداخت پول، تازه شروع کار است و خودرو جدیدتان سرویس و نگهداری‌هایی می‌خواهد که مهم‌ترین آن انتخاب روغن موتور مناسب، ‌استاندارد و البته توصیه‌شده توسط کارخانه سازنده خودرو شماست. شرایط برای مالک ایرانی یک خودرو خارجی با شرایط کسی که این خودرو را در دیگر کشورها خریداری کرده، کاملا متفاوت است. شما در ایران با طیفی از روغن موتورهای تقلبی مواجه هستید که هر کدامشان می‌توانند به دشمن درجه یک موتور خودرویتان تبدیل شوند و زودتر از آنچه فکرش را می‌کنید، خودرو را راهی تعمیرگاه کنند. شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا برای اینکه خیال مشتری‌هایشان را راحت کرده باشند، ‌لیستی از روغن‌موتورها و تولیدکننده‌های روغن موتوری را که محصولاتشان مورد تاییدشان است، معرفی می‌کنند. البته نمایندگی‌های واردکننده و ارائه‌دهنده خدمات پس‌ازفروش این خودروها در ایران در بسیاری از موارد برخلاف توصیه کمپانی مادر عمل می‌کنند.

ب‌ام‌و

از سال ۲۰۱۷ با توجه به استفاده گسترده از پیشرانه‌های تویین‌توربو در محصولات ‌باواریایی‌ها، این کمپانی اقدام به معرفی روغن موتور اختصاصی خود به‌نام TwinPower Turbo  کرد. اما پیش از این و در سال ۲۰۱۵ ب‌ام‌و به مشتریان خود روغن‌موتورهای شل یا پنزویل پیور پلاس را پیشنهاد می‌کرد. پس از این سال نمایندگی اروپایی ب‌ام‌و برای مشتریان این منطقه استفاده از روغن کاسترول سینتک با فرمول اروپایی و درجه گرانروی 0W20 و برای مناطق گرمسیری، روغن ولوالین سین‌پاور 5W30 را پیشنهاد داده است. همچنین شعبه کانادا ب‌ام‌و با توجه وضعیت آب‌وهوایی این کشور، استفاده از روغن موتور موبیل‌وان با درجه گرانروی 0W40 را توصیه کرده است. این خودروساز اروپایی برای خودروهای سری M  که مجهز به پیشرانه سری ‌S54، S62، S65  یا S85 هستند، روغن‌های کاسترول سری TWS موتوراسپرت را پیشنهاد داده است. اما نماینده ب‌ام و در ایران برای تمام مدل‌های موجود در کشور از روغن موتورهای ادینول استفاده می‌کند.

مرسدس‌بنز

دیدن برندهای مختلف روغن‌موتور در لیست تاییدشده‌های مرسدس بنز، می‌تواند خیال هر خریداری را راحت کند. مرسدس‌بنز آلمان در سایت رسمی خود لیست بلندی از روغن‌موتورهای مورد تایید را منتشر کرده است؛ روغن‌هایی مانند آلپاین، ‌ادینول، ‌بی‌.پی،‌ کاسترول، ‌لوتوس، ‌شل، توتال، ‌توتاچی و ولوالین. البته این آلمانی پرآوازه درنهایت مصرف‌کننده را به استفاده از روغن‌موتورهای بنز توصیه می‌کند و روغن موتوری که درنهایت برای خودروهای تولیدی خود پیشنهاد می‌دهد، روغن موتور مرسدس‌بنز است‌. این خودروساز آلمانی علاوه‌بر توصیه برند،‌ ویسکوزیته‌های مشخصی را نیز برای استفاده در موتور خودروهای خود توصیه کرده است. چهار ویسکوزیته شامل‌ ‌0W30، ‌0W40، 5W30 و 5W40. در بازار ایران اما روغن‌هایی مانند ماهله‌، ‌مگ‌پاورد، ‌ادینول و موبیل‌وان بیشترین سهم فروش را بین بنزسواران دارند. 

هیوندای 

کره‌ای‌ها که بیشترین تعداد را در بین خودروهای وارداتی بازار ایران دارند، ‌مانند دیگر خودروسازان مطرح دنیا در انتخاب روغن موتور سخت‌گیری‌های خاص خود را اعمال کرده‌اند. هیوندای کره تنها روغن‌موتور شل را به دارندگان خودروهای هیوندای توصیه کرده است. اما نماینده خودروهای هیوندای در ایران، پس از بررسی‌های فراوان، روغن‌موتور کاسترول را از بین روغن‌های موجود در بازار ایران توصیه کرده است. حتی شرکت پاکروسبزقشم نیز به‌عنوان نماینده خودروهای هیبرید هیوندای، روغن‌موتور کاسترول را برای هیبریدی‌های این برند کره‌ای پیشنهاد داده است.

کیا

کیاموتورز دیگر خودروساز بزرگ کره‌ای است که برای خودروهای تولیدی خود روغن‌موتور توتال‌کوارتز را توصیه کرده است. اما نماینده ایرانی کیاموتورز روغن موتور کاسترول را برای موتور خودروهای تحت گارانتی و خدمات پس از فروش خود تجویز می‌کند. از بین دیگر برندهای خارجی خودرو در ایران می‌توان به سواری‌های ولوو اشاره کرد. روغن توصیه‌شده برای خودروهای ولوو،‌ کاسترول‌اج است که سوئدی‌ها برای موتور خودروهای ولوو تجویز کرده‌اند.

سامورایی‌های ژاپنی

بین ژاپنی‌های بازار ایران،‌ میتسوبیشی ژاپن نظر خاصی برای برند روغن موتور ندارد ولی نماینده انحصاری آن در ایران یعنی آرین‌موتور، بین تمام روغن‌های موجود در کشور، کاسترول را انتخاب کرده است تا سامورایی‌سواران نیز مانند مالکان خودروهای کره‌ای، از روغنی بااصالت انگلیسی در خودروهایشان استفاده کنند. کمپانی نیسان ژاپن نیز هیچ اعتقادی به توصیه برندهای مختلف روغن موتور ندارد. نیسان ژاپن تنها روغن موتور نیسان را به دارندگان محصولات خود توصیه کرده است. اما اگر یکی از محصولات این خودروساز ژاپنی را در اختیار داشته و آن را از نمایندگی آن یعنی جهان نوین آریا خریداری کرده باشید،‌ مجبورید از روغن موتور 5W30 ایرانول در خودرو خود استفاده کنید، چراکه این تولیدکننده روغن موتور ایرانی به‌عنوان اولین تولیدکننده داخلی موفق شده است نظر شرکت‌های خارجی را جلب کند و یک روغن‌موتور کاملا ایرانی را راهی شبکه خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کند.
تویوتا هم مانند نیسان تنها استفاده از روغن موتور خود را به دارندگان محصولاتش توصیه می‌کند. اما در بازار ایران خبری از روغن موتورهای تویوتا نیست و نمایندگی‌های این خودروساز از دیگر برندها در خودروهای تویوتای موجود استفاده می‌کنند. برای آشنایی با برندهای برتر تولیدکننده روغن موتور دنیا کافی است سری به سایت خودروسازان بزرگ جهان بزنید. پورشه آلمان موبیل‌وان را توصیه می‌کند. آلفا رومئو پتروناس را به‌عنوان روغن موتور مورد تایید خود اعلام کرده و رنو فرانسه نیز تنها روغنی که تایید کرده، محصولات الف است. اگرچه طی سال‌های اخیر صنعت تولید روغن‌موتور در ایران پیشرفت خوبی داشته است، ‌اما بررسی‌های «دنیای‌خودرو» از لیست توصیه‌های بزرگان خودروسازی در جهان،‌ حکایت از جای خالی تولیدکننده‌های روغن‌موتور ایرانی دارد؛ موضوعی که بی‌شک با تحریم صنعت خودرو کشور بی‌ارتباط نیست و در صورت رفع موانع تحریم می‌توان امیدوار بود که روزی روغن‌موتورهای ایرانی نیز در لیست توصیه‌شده خودروسازانی همچون مرسدس‌بنز و ب‌ام و حضور داشته باشند. اما نکته‌ای که هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد، ‌عدم تمایل خودروسازان داخلی به همکاری مشترک با تولیدکننده‌های داخلی روانکارهاست. خودروسازان ایرانی برخلاف هم‌قطاران خود در دنیا هیچ برند خاصی را برای محصولات تولیدی خود توصیه نکرده‌اند. در شرایطی که 85درصد سهم بازار روغن کشور در اختیار چهار تولیدکننده داخلی است، ردی از همکاری مشترک دو خودروساز بزرگ کشور با تولیدکنندگان روغن موتور به چشم نمی‌خورد و مصرف‌کننده پس از اتمام دوران گارانتی خودرو خود، بدون اطلاع از ویژگی‌های روغن موتور سازگار با پیشرانه خودرو، ‌وارد بازاری متنوع از محصولات ایرانی، ‌خارجی و حتی خارجی‌نما می‌شود که بعضی از آنها می‌توانند قلب خودرویشان را با مشکل مواجه کنند. 
 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =