مواداولیه خودرو

ابتدا اعلام شد سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت‎گذاری خودرو را بر عهده می‎گیرند و مکانیسم عملیاتی نیز بدین شکل خواهد بود که شورای رقابت نظرات کارشناسی خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند و این ستاد در نهایت به تشخیص خود قیمت خودرو را تعیین خواهد کرد.

به گزارش «اخبار خودرو»،  آزادسازی قیمت خودرو این روزها، بزرگ‌ترین دغدغه و خواسته خودروسازان از دولت است. این درحالی است که وزارت صنعت به نمایندگی از خودروسازان، نامه قدیمی محمدرضا نعمت‎زاده، وزیر صنعت دولت یازدهم خطاب به شورای عالی اقتصاد- مبنی‌بر تقاضای خروج شورای رقابت از قیمت‎گذاری خودرو و سپردن آن به حاشیه بازار- را دوباره به جریان انداخته است. بعد از مطرح‎شدن این موضوع، ابتدا اعلام شد سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار قیمت‎گذاری خودرو را بر عهده می‎گیرند و مکانیسم عملیاتی نیز بدین شکل خواهد بود که شورای رقابت نظرات کارشناسی خود را به ستاد تنظیم بازار اعلام می‌کند و این ستاد در نهایت به تشخیص خود قیمت خودرو را تعیین خواهد کرد. اما شورای رقابت اعلام کرد اگر تغییر در وظایف این شورا به وجود آید، این امر را ازطریق شکایت به دیوان عدالت اداری دنبال خواهد کرد. درحال‎حاضر نیز برخی از اعضای شورای عالی اقتصاد موافق تغییر مرجع قیمت‌گذاری نیستند و معتقدند اگر قرار باشد وظایف شورای رقابت تغییر کند، دولت باید این کار را ازطریق اصلاح قانون و تغییر وظایف شورای رقابت دنبال کند. این درحالی است که خودروسازان استدلال می‎کنند باتوجه‌به افزایش نرخ ارز و همچنین مواداولیه تولید نرخ خودروهای داخلی نیز باید افزایش یابد.

  انتقال زیان از خودروسازان به سهامداران
افزایش حدود 2.5برابری قیمت مواداولیه در تولید خودرو فشار زیادی را به خودروسازان وارد کرده و همین امر موجب زیان‎ده شدن ایران‎خودرو و سایپا شده است. 
بر این اساس متوسط قیمت تمام‎شده 8 قلم مواداولیه برای تولید هرخودرو ارزان در سال گذشته در حدود 3میلیون و 737هزار و 820 تومان بوده، درحالی که این رقم در سال‎جاری به حدود 8میلیون و 598هزار و780 تومان افزایش یافته است. از سوی دیگر، خودروسازان در چنین شرایطی در حال تحمل ضرر هستند و این ضرر را نیز به سهامداران خود در بورس منتقل می‎کنند. حال باید دید در نهایت آیا قیمت خودرو به هرترتیب و از سوی هرنهادی در آینده کوتاه‎مدت دچار تغییر خواهد شد یا قیمت‎های فعلی کماکان پابرجا خواهد بود.

  فشار جهش نرخ ارز و بازگشت تحریم‎ها
افزایش نرخ ارز نیز فشار بسیار سنگینی بر خودروسازان وارد کرده و هزینه‎های تولید آن‎ها را به‌شکل سرسام‎آوری افزایش داده است. در این میان، خودروسازان نیز باید در فکر کاهش هزینه‎های تولید و هزینه‎های سربار خود بوده و با به‎کارگیری روش‎های کاهش هزینه تولید و نیز افزایش بهره‎وری، هزینه‎های خود را متعادل کنند. 
در سال‎جاری خودروسازان از یک طرف با تحریم‎های خودرویی آمریکا که از مردادماه آغاز شد، روبه‎رو هستند که عملا قراردادهای برجام را به محاق فروبرد و جاده‎مخصوصی‎ها را با مشکلات بسیار فزاینده‎ای روبه‎رو کرد. از سوی دیگر، گران‎شدن دلار نیز مزیدبر علت شد تا خودروسازان در عملکرد 6ماهه خود زیان بسیار سنگینی را متحمل شوند. حال باید دید خودروسازان این زیان‎دهی را به چه صورت مدیریت خواهند کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =