بورس

وز گذشته در نخستین روز از معاملات گروه خودرویی در بورس تهران، جاده‎مخصوصی‎ها برخلاف کلیت بورس تهران که منفی شد، روند مثبتی را طی کردند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، زامیاد، گروه بهمن، سرمایه‎گذاری رنا، قطعات اتومبیل ایران، مهندسی نصیرماشین، محورسازان ایران‎خودرو، رادیاتور ایران و سازه‎پویش  مثبت خوردند.

به گزارش «اخبار خودرو»، روز گذشته در نخستین روز از معاملات گروه خودرویی در بورس تهران، جاده‎مخصوصی‎ها برخلاف کلیت بورس تهران که منفی شد، روند مثبتی را طی کردند، به‎طوری‎که نمادهای سایپا، زامیاد، گروه بهمن، سرمایه‎گذاری رنا، قطعات اتومبیل ایران، مهندسی نصیرماشین، محورسازان ایران‎خودرو، رادیاتور ایران و سازه‎پویش  مثبت خوردند و در مقابل نمادهای ایران‎خودرو، پارس‎خودرو، گسترش سرمایه‎گذاری ایران‎خودرو، سایپاآذین، آهنگری تراکتورسازی ایران، الکتریک‎خودرو شرق، ایرکا پارت صنعت و نیرو محرکه منفی شدند. همچنین روز گذشته طی 23هزارو507 نوبت معاملاتی، 361میلیون‌و390هزار سهم به ارزش 48میلیاردو444میلیون‌تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز گذشته بالغ بر 15هزارو578میلیاردتومان شد.

  ماده 141؛ یک دریچه امید
خودروسازان با وضعیت سختی روبه‎رو شده و منتظر تصمیمات مسئولان هستند. سهامداران صنعت خودرو نیز انتظار دارند به‌منظور جلوگیری از افزایش زیان خودروسازان و توجیه‎پذیر بودن فعالیت‎ها، قیمت فروش محصولات براساس این واقعیت‎ها آزاد شود که صد البته باید به همان کیفیت محصولات ارتقا یابد. علاوه‌بر این هرچند زیان‎ده شدن ایران‎خودرو و سایپا با تبعات منفی در بازار سهام روبه‎رو شده و به گله‎گذاری مدیران انجامیده است اما در همین شرایط ناخوشایند هم می‎توان دریچه امید دیگری را دید. چراکه طبق قانون، شرکت‎های زیان‎ده و مشمول ماده141 می‎توانند نسبت‌به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام کنند.

  بسته‎شدن نماد یکی از زیرمجموعه‎های سایپا
درپی صدور مجوز افزایش سرمایه 60درصدی فنرسازی زر ازسوی سازمان بورس، نماد این زیرمجموعه سایپا در پایان معاملات روز شنبه بسته شد. فنرسازی زر که چهارشنبه گذشته با صف فروش بیش‌از 1.8میلیون سهمی بسته شد، در نظر دارد سرمایه اسمی کمتر از 50میلیاردتومانی فعلی را به حدود 80میلیاردتومان برساند و صرف اصلاح ساختار مالی کند. این در حالی است که روز گذشته عوامل متعددی دست‌به‌دست هم دادند تا قیمت‌ها در بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران کاهشی باشد.

  چند برابر شدن قیمت تعدادی از سهام
روز گذشته با باز شدن معاملات بورس اوراق بهادار تهران، قیمت‌ها در بسیاری از گروه‌های شاخص‌ساز روند نزولی را طی کرد و تا پایان ساعات معاملاتی نیز این روند کاهشی با شیب آرامی ادامه یافت، به‎طوری‎که درنهایت شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس اوراق بهادار تهران ۲۲۱۸واحد کاهش یافت و به رقم ۱۷۸هزارو۸۴۱واحد رسید. همچنین در روزهای معاملاتی گذشته نیز قیمت‌ها در بورس تهران روند کاهشی را طی کرد. البته در شش‎ماهه ابتدای امسال بسیاری از سهم‎ها، بازده بسیار مناسبی را به معامله‌گران بورسی دادند، به‎طوری‎که اگر بر تک‌سهم‌ها روی گروه‌های خاص تمرکز کنیم، متوجه می‌شویم قیمت تعدادی از سهام نسبت‌به ابتدای سال چند برابر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =